کد خبر: 1024148
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
از والیبال و بسکتبال تا فوتبال، کووید ۱۹ همه را به تعویق می‌اندازد
اوضاع بحرانی کرونا در کشور ورزش را هم تحت تأثیر قرار داده تا جایی که برگزاری لیگ رشته‌های مختلف یکی پس از دیگری به تعویق می‌افتند. رکوردشکنی آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کرونایی چاره‌ای نگذاشته جز لغو موقت مسابقات و در تازه‌ترین مورد، فصل جدید لیگ برتر فوتبال با تعویق یک هفته‌ای از تاریخ ۱۶ آبان آغاز خواهد شد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: افزایش شمار ورزشکاران و دست‌اندرکاران ورزش مبتلا به کرونا از چند هفته پیش زنگ خطر را به صدا درآورد. هرچند که تعلل مسئولان در تصمیم‌گیری تعداد تیم‌ها و ورزشکاران درگیر با کرونا را افزایش داد، اما این مسئله باعث شد تا تصمیمات پیشگیرانه‌ای در خصوص سایر رقابت‌ها گرفته شود. علاوه بر لیگ برتر فوتبال، آغاز لیگ برتر بسکتبال بانوان نیز به تعویق افتاده است. همچنین قرار است ادامه بازی‌های لیگ والیبال مردان نیز به شیوه جدید برگزار شود.

دستور تعویق لیگ فوتبال

با دستور سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی، شروع بیستمین فصل از لیگ برتر فوتبال به ۱۶ آبان‌ماه موکول شد. سازمان لیگ فوتبال در حالی این خبر را منتشر کرد که پیش از این قرار بود لیگ ۱۰ آبان آغاز شود. محمد اسد مسجدی در گفتگو با مهر تعویق لیگ فوتبال را یک دستور عنوان کرد: «با توجه به بحران کرونا و شرایط هر یک از رشته‌ها، نسبت به ادامه برنامه و فعالیت‌های‌شان تصمیم‌گیری می‌کنیم. در همین رابطه خواستار تعویق رقابت‌های لیگ برتر فوتبال شده‌ایم. این درخواست به صورت رسمی توسط فدراسیون پزشکی ورزشی به فدراسیون فوتبال ارائه شده است. در این نامه خواستار این شده‌ایم که با در نظر گرفتن شرایط، آغاز مسابقات لیگ برتر در زمان مقرر لغو و به ۱۶ آبان‌ماه موکول شود. در واقع این یک دستور است که به فدراسیون فوتبال اعلام شده است. تمام تصمیمات با هماهنگی وزارت بهداشت اتخاذ می‌شود. پیش از این هم برگزاری دو رویداد در رشته‌های دوومیدانی و سوارکاری را منتفی کرده بودیم. حال تشخیص این بود که لیگ برتر فوتبال نیز به تعویق بیفتد.»

والیبالی‌ها در بلاتکلیفی

اپیدمی ویروس کرونا در بین تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر مانع ادامه مسابقات شد. لیگ والیبال مردان از ۱۶ شهریور استارت خورد و انجام هفت هفته از این رقابت‌ها کافی بود تا تمام ۱۴ تیم حاضر در رقابت‌ها و اکثر مربیان و والیبالیست‌ها به کرونا مبتلا شوند. با اینکه تیم‌ها چند روز قبل از هر بازی تست می‌دادند، ولی عامل اصلی شیوع کرونا در بین والیبالی‌ها برگزاری لیگ به صورت غیرمتمرکز و رفت و برگشت بود. بعد از بالا گرفتن انتقاد‌ها و در خطر بودن جان اهالی والیبال، فدراسیون برای دو هفته مسابقات را لغو کرده و طبق تاریخ جدید اعلام شده از سوی سازمان لیگ والیبال بازی‌های لیگ مردان مجدداً از هفتم آبان از سر گرفته می‌شود. در روز‌های تعطیلی فدراسیون از باشگاه‌ها خواست تا پیشنهاد‌های خود در خصوص نحوه برگزاری مسابقات را اعلام کنند. میلاد تقوی، دبیرکل فدراسیون والیبال ضمن اشاره به پایان مهلت باشگاه‌ها گفت: «بحث‌های متعددی در خصوص ارائه لیگ برتر مطرح شد. منطقی است جامعه ورزش و والیبال نگران ادامه مسابقات و سلامتی بازیکنان باشند. قطعاً اولویت ما سلامت بازیکنان است، اما نمی‌توانیم روال عادی و جاری والیبال را متوقف کنیم. باید تلاش کنیم با حفظ اولویت سلامت بازیکنان، جریان والیبال جاری باشد. باید شرایط زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم. سه پیشنهاد به باشگاه‌ها فرستاد شد و آن‌ها نیز نظرات خود را ارسال کردند. ظرف امروز و فردا جمع‌بندی نهایی صورت می‌گیرد. یکی از سه روشی را که اکثریت باشگاه‌ها با آن موافق باشند انتخاب خواهیم کرد و تا هفته آینده تکلیف ادامه برگزاری لیگ مشخص خواهد شد.» لیگ برتر بانوان هم به صورت متمرکز و در دو گروه مقدماتی طی چهار هفته از تاریخ ۲۹ آبان آغاز خواهد شد.

بسکتبالی‌های نگران

همانطور که انتظار می‌رفت لیگ برتر بسکتبال مردان به صورت متمرکز برگزار خواهد شد. با این حال برخی از باشگاه‌ها از نحوه برگزاری رقابت‌ها راضی نیستند. پس از جلسه هماهنگی لیگ مقرر شد ۱۶ تیم حاضر در دو گروه «الف» و «ب» دیدار‌های مقدماتی‌شان را از ۱۵ آبان به صورت متمرکز انجام دهند و در مرحله پلی‌آف نیز هر هشت تیم حاضر در هر گروه حاضر خواهند بود. از جمله مخالفان شیوه برگزاری بازی‌ها محمدرضا اسلامی، سرمربی تیم شهرداری قزوین است. او با اعلام اینکه هشت بازیکن کرونایی دارد، گفت: «متأسفانه پس از اعلام نتایج تست‌ها متوجه شدیم که هشت بازیکن ما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که نشان از جدیت موضوع دارد. امیدوارم با یک برنامه و همکاری مناسب این شرایط کنترل شود. در حال حاضر تمرینات ما تنها با حضور شش بازیکن پیگیری می‌شود که این کار را سخت می‌کند.» علاوه بر این تیم‌های شهرستانی از سفر به تهران و برگزاری مسابقات به صورت متمرکز گلایه داشتند. طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال بر همکاری با باشگاه‌ها تأکید کرد: «همه می‌دانند که افتخارات بسکتبال به خاطر زحمات باشگاه‌هاست و خواسته قلبی فدراسیون رابطه مستقیم با باشگاه‌هاست. فدراسیون مجوز برگزاری فصل جدید لیگ را به صورت متمرکز دریافت کرده، اما با توجه به شرایط موجود ما سعی داریم مسابقات را به صورت نیمه‌متمرکز و در تهران برگزار کنیم. برنامه لیگ برتر را تنظیم کرده‌ایم، ولی نمی‌توان با برنامه‌ریزی بلندمدت پیش رفت. همانطور که می‌دانید لیگ والیبال به دلیل شیوع زیاد کرونا در میان تیم‌ها دو هفته تعطیل شد و اکنون قرار است متمرکز پیگیری شود. با توجه به این مسائل تصمیم داریم به گونه‌ای پیش برویم که مشکلی پیش نیاید.»

سایر رشته‌ها

اوضاع دیگر رشته‌ها هم چندان جالب نیست؛ در حال حاضر فدراسیون هندبال رقابت‌های لیگ مردان و زنان را شروع کرده که در این بین باشگاه سپاهان اعلام کرده تست هفت بازیکن و اعضای کادر تیم بانوان قبل از برگزاری اولین دیدار مثبت اعلام شده است. در رشته‌های رزمی نیز فعلاً خبری از مسابقات لیگ نیست. ابوالقاسم پایدار، رئیس سازمان لیگ کاراته در گفتگو با فارس شرایط حاد جامعه را مانع آغاز لیگ کاراته خواند: «هم‌اکنون شرایط کشور اجازه نمی‌دهد مسابقات لیگ را برگزار کنیم. باید این موج کنترل شود و در یک وضعیت خوب و مناسب رقابت‌ها را آغاز کنیم. برگزاری امسال لیگ متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و به صورت فشرده برگزار خواهیم کرد. این‌طور نیست که مسابقات را در هفت یا هشت هفته انجام دهیم. البته تیم‌ها باید در این مسیر فدراسیون کاراته و سازمان لیگ را همراهی کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار