کد خبر: 1024141
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
در اتفاقی بی‌سابقه عرضه طلای آب‌شده به بازار، نرخ دلار را فروریخت و از محدوده ۳۲ هزار تومان به ۲۷ هزارتومان رساند. ۵ هزارتومان ریزش حتی از نرخ دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی بیشتر است. برخی نیز برخورد با معاملات کاغذی را در این ریزش موثر دانستند
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اصلاح قیمت ارز از محدوده ۳۲ هزار تومان به محدوده ۲۷ هزار تومان به شکل رگباری روز گذشته نرخ طلا، سکه و خودرو را کاهش داد. در این میان اگر چه روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی از محدودیت منابع ارزی و تشدید تحریم‌های ظالمانه در شرایط شیوع کرونا و تغییر شیوه مدیریت منابع خبر داد، اما نکته جالب توجه در رابطه با کاهش نرخ ارز این بود که عرضه چندانی در این بازار انجام نگرفت و به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی رویدادی بی‌سابقه افزایش عرضه طلای آب‌شده به بازار و برخورد انتظامی با معاملات کاغذی ارز و طلا، بازار ارز و طلا با کاهش نرخ‌ها مواجه شد؛ در همین راستا دارندگان طلا، ارز و سکه به دلیل نگرانی از ریزش قیمت‌ها، روز گذشته جهت فروش دارایی به بازار هجوم بردند که بانک مرکزی برای حمایت از نقدشوندگی ارز، طلا و سکه ساعت کاری صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی را افزایش داد.

اگر چه از ناحیه تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا، اقتصاد ایران با تنگنای مالی اعم از ریالی و ارزی روبه‌رو شده‌است و در غیبت منابع ارزی ناشی از صادرات نفت این ارز صادرکنندگان کالا‌های غیر‌نفتی است که بازار ارز و واردات را تغذیه می‌کند و صادرات در سال جاری به دلیل شیوع کرونا و کاهش نرخ‌های جهانی کالا با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به واردات مواجه شد و به همین دلیل نرخ دلار در سالجاری به یکباره به محدوده ۳۲ هزار تومان رسید،، اما در اتفاقی بی‌سابقه روز گذشته منابع قابل‌ملاحظه‌ای از طلای آب‌شده راهی بازار شد که به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا این رویداد در کنار برخورد‌های انتظامی با معاملات کاغذی ارز و طلا نرخ ارز را کاهش داد، همچنین روز گذشته نیز به دلیل نگرانی دارندگان ارز و طلا از ریزش بیشتر قیمت‌ها بانک مرکزی از افزایش ساعت کاری صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی خبر داد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه پیش از این نیز بازار بورس با اصلاحی در حدود ۳۰ درصد همراه و بازار ارز، طلا، سکه و خودرو نیز اصلاح شده‌است، این انتظار در بازارهایی، چون زمین و ساختمان شکل گرفته‌است که با اصلاح نرخ‌ها همراه شوند.

البته برخی از کارشناسان اقتصادی با توجه به اینکه ریزش نرخ ارز و طلا در پی جلسه یک‌شنبه شب مجلس با مردان اقتصادی دولت رخ داد، بر این باورند که کمک فکری مجلس به مردان اقتصادی دولت می‌تواند دولت را از بی‌عملی خارج کند و شرایط را برای ثبات بازار‌ها فراهم آورد، کما اینکه بعد از جلسه مذکور شاهد اصلاح قیمت ارز در بازار بودیم که به تخلیه حباب قیمت طلا و سکه نیز انجامید. از آنجایی که این جلسات هر ۱۰ روز یکبار پیگیری خواهد شد، می‌توان به ثبات بازار ارز امید داشت؛ در همین راستا نرخ ارز بعد از جلسه فوق از محدوده ۳۲ هزار تومان به محدوده ۲۷ هزار تومان نزول کرد و نرخ سکه تمام نیز از کانال ۱۶ میلیون تومان به کانال ۱۴ میلیون تومان بازگشت. در بازار خودرو نیز شاهد اصلاح ده‌ها میلیون تومانی نرخ انواع خودرو‌های داخلی و خارجی به دلیل تعدیل نرخ ارز بودیم.

طلا دلار را ارزان کرد

هر چند روز گذشته دلیل ریزش نرخ ارز چندان برای افکار عمومی روشن نبود، اما به گفته محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران، افزایش عرضه طلای آب‌شده به بازار و برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی را دو دلیل عمده ریزش قیمت طلا و سکه با وجود ثبات بهای جهانی اونس عنوان کرد و گفت: یکی از اتفاقات بی‌سابقه آن است که برای اولین بار افت قیمت طلا باعث ریزش نرخ ارز شده در حالی‌که همیشه برعکس بوده‌است.

افزایش ساعت کاری صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی

در پی نگرانی دارندگان ارز، طلا و سکه از ریزش قیمت‌ها، روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور ارائه خدمت بهتر و بیشتر به هموطنان، ساعت کاری صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی افزایش یافت.

بر این اساس، صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی تا اطلاع ثانوی تا ساعت ۱۸ فعال خواهند بود. گفتنی است در سامانه نیما حدود ٢٠٠میلیون دلار ارز به صورت حواله توسط صادرکنندگان عرضه شد.

نقش ویژه صادرکنندگان غیر نفتی در مدیریت بازار ارز

در حالی که معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس از نبود ارز حاصل از صادرات نفت در اقتصاد ایران خبر داده‌است، بدین ترتیب می‌توان متوجه شد صادرات غیر‌نفتی، نقش ویژه‌ای در تأمین ارز مورد نیاز واردات کالا‌های اساسی و ضروری و همچنین مدیریت نرخ در بازار داخلی دارد، از این‌رو به نظر می‌رسد اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی و هلدینگ‌های چند رشته‌ای نقش ویژه‌ای در مدیریت ارزی اقتصاد ایران ایفا می‌کنند.

دیگر درآمد ارزی نفتی نداریم

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: امروز شرایط کشور را همه می‌دانند؛ به دلیل تحریم محدودیت‌هایی ایجاد شده که مجبور هستیم سختگیری‌ها را بیشتر کنیم و این مسئله به معنای این نیست که ما به دنبال ایجاد فشار به صادرکنندگان هستیم. یک زمانی کشور ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، اما امروز ما این درآمد را نداریم، از این‌رو صادرات غیرنفتی برای ما بسیار مهم است، زیرا در صورت رشد این بخش کشور نیز به مراحل بالاتری از توسعه و رفاه عمومی می‌رسد.

با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها مواجه هستیم

عبدالناصر همتی گفت:، اما واقعیت این است که طی دو سال و سه ماهی که من به بانک مرکزی آمده‌ام با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها مواجه شده‌ایم که روز به روز هم فشار بیشتر می‌شود. الان من از این جلسه بیرون بروم، از همه بخش‌ها به بانک مرکزی درخواست فرستاده می‌شود.

این‌طور نیست که فقط صادرکنندگان ارز بخواهند، بلکه همه دستگاه‌ها و بخش‌ها از بانک مرکزی ارز، کالا و نهاده‌ها هم ارز می‌خواهند؛ از سوی دیگر نیز بانک مرکز باید برای ارزش پول ملی، توان مردم، توزیع درآمد و نقدینگی نیز فکری بکند، همه این فشار‌ها به بانک مرکزی وارد می‌شود و اگر یک دستگاهی دقیق کار نکند، باقی دستگاه‌ها به مشکل می‌خوردند.

۱۰۸ صادرکنندگان ۲۶ میلیارد دلار ارز به کشور آوردند

همتی با اشاره به سخنان پورابراهیمی نماینده مجلس در مورد صادرکنندگان خوشنام تصریح کرد: بنده با صادرکنندگان خوشنام مشکل ندارم، حتی هفته گذشته با این افراد جلسه‌ای گذاشتیم و به دلیل حجم ارزی که آورده بودند، مورد قدردانی قرار گرفتند. وی افزود: طی دو سال ۱۰۸ صادرکننده ۲۶ میلیارد دلار ارز به کشور آوردند که این مسئله نشان می‌دهد این بخش در حال اداره کشور است.

افزایش نرخ ارز به دلیل کاهش درآمد‌های ارزی است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دلیل افزایش نرخ ارز، صدور بخشنامه‌های بانک مرکزی نیست، بلکه کاهش درآمد‌های ارزی کشور است.

۲۵۰ نفر ۷ میلیارد دلار ارز را برنگرداند

همتی با اشاره به بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از ۲۷ میلیارد دلار ارزی که بازنگشته بود تا تیرماه ۸ میلیارد دلار به کشور بازگشت. صادرکنندگان خوب عمل کردند.

وی افزود: در جلسه شورای هماهنگی سران قوا به بانک مرکزی تکلیف شده‌بود که اگر در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات به نتیجه نرسید، موضوع را به قوه قضائیه ارجاع دهید.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ۲۵۰ نفر را در اواخر سال‌های ۹۷ و ۹۸ به قوه قضائیه معرفی کردیم. این افراد حتی یک دلار به کشور برنگرداندند و از طرفی هیچ‌کدام تولید کننده نبودند. در واقع حدود ۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشت. این در حالی است که صادرات این افراد بین ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰ میلیون دلار بود.

۷۰ نفر از بازداشتی‌ها کارتن‌خواب هستند

همتی ادامه داد: باید بگویم که از این بازداشت‌شدگان ارزی، ۷۰ نفر کارتن‌خواب هستند یا در حاشیه روستا‌ها زندگی می‌کنند.

وی افزود: این افراد کارت بازرگانی را به کسانی دیگر دادند و صادرکننده نیز ارز را به کشور وارد نکرد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: من به رئیس قوه قضائیه گفتم که اصلاً تمایلی به ارجاع صادرکنندگان به قوه قضائیه ندارم. فقط باید خواهش کنیم که ارز را به کشور برگردانند.

۸۰ میلیون نفر از ناحیه ارز آسیب می‌بینند

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ما از دولت و صادرکنندگان می‌خواهیم که دغدغه بانک مرکزی را ببینند؛ وقتی جلوی بانک مرکزی تجمع می‌کنند که چرا ارز تخصیص داده نمی‌شود ما باید چه جوابی بدهیم. آیا بگوییم ارز را به کشور برنمی‌گردانند. نظر دولت و شخص رئیس‌جمهور، حمایت از صادرکنندگان است، اما صادرکننده نیز باید ارز را به کشور بازگرداند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با کسی که به دلیل تعلل در بازگشت ارز موجب پیشی‌گرفتن تقاضا بر عرضه شده چه رفتاری باید کرد؟

همتی تصریح کرد: ۸۰ میلیون نفر از ناحیه نرخ ارز آسیب می‌بینند. از این‌رو نباید اجازه دهیم که مشکلات این حوزه بیشتر شود. باید بدانیم که صرفاً خروج سرمایه نمی‌تواند کمکی به کشور کند. تزریق و نشر ارز باید تعادل داشته باشد.

از دلایل کاهش صادرات خبر دارم

همتی گفت: هم اکنون شرایط ما روان شده و بهتر هم خواهد شد؛ به دلایلی که خبر دارم صادرات در نیمه نخست سال کاهش یافته‌است و این مسئله ربطی به بخشنامه ندارد.

وی تأکید کرد: نرخ ارز را کنترل می‌کنیم چه بسا که هم اکنون بازار مثبت‌تر و عرضه صادرکنندگان در سامانه نیما روان‌تر شده‌است. وقتی که صادرکنندگان عرضه روان داشته‌باشند، محدودیت هم کم می‌شود. بر اساس آماری که چند روز پیش گرفتم، روزی ۱۵۰ میلیون دلار عرضه داشتیم که روند خوبی تلقی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: افرادی که در مورد صدور بخشنامه‌ها گلایه دارند باید شکایت خود را به ترامپ ببرند؛ چراکه تحریم‌ها روز به روز جدید‌تر می‌شود و ما مجبور به تغییر بخشنامه‌ها می‌شویم؛ به ما حمله می‌شود و ما باید دفاع کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
کارشناسان توصیه میکنند مردم سریعا طلا و دلار های خود را بفروشند و گرنه در پی کاهش شدید و غیر قابل برگشت دلار بسیاری از دارایی‌های خود را از دست خواهند داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
دلار تا زیر ده هزار تومان نیز خواه رسید و دیگر بالا نخواهد رفت و علت اصلی آن آوضاع بد اقتصادی امریکا و کاهش شدید ارزش جهانی دلار است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
کارشناسان توصیه میکنند مردم سریعا دلار های خود را بفروشند و گرنه در پی کاهش شدید و غیر قابل برگشت دلار بسیاری از دارایی‌های خود را از دست خواهند داد علت اصلی این کاهش که دیگر غیرقابل برگشت خواهد بود ریزش شدید ارزش دلار در جهان است ... در عوض بورس ایران رشد خوبی خواهد داشت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار