کد خبر: 1024132
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت با بیان اینکه ۲هزار تخت آی‌سی‌یو و ۹۰۰ ونتیلاتور را فقط در عرض دو هفته آماده کردیم، این رکورد را در تاریخ جهان هم بی‌بدیل دانست. وی هشدار داد که وقتی هر شب آمار‌های استان‌ها را می‌خوانم یکی از اضطراب‌هایم این است که به سیاهچاله‌ای بیفتیم که در آمدن از آن دشوار است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی حفظ سلامت و جان مردم را اولویت اول دولت دانست. روحانی با تأکید بر اینکه دولت تمام توان خود را برای حمایت از سلامت مردم به‌کار خواهد گرفت، تأکید کرد که دستگاه‌های مسئول موظف هستند هماهنگی لازم را در چرخه تولید، پخش و توزیع فراهم کنند تا دسترسی مطمئن و سریع مصرف‌کننده در سراسر کشور حاصل شود.

واکسن ایرانی در راه است

از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اولین نمونه واکسن نسل جدید و نوترکیب ساخته و دیروز طی مراسمی عرضه شد.

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی ساخت نسل سوم کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک دست یافتند. این فناوری در اختیار پنج کشور است که ایران در زمره این دسته از کشور‌ها قرار دارد. این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به این دانش فنی رسیده‌اند. این واکسن در مرحله آزمایش‌های حیوانی است که پس از اخذ مجوز‌ها وارد فاز انسانی و تولید انبوه خواهد شد.

فوت ۳۲۲ بیمار کرونایی

در ادامه اعلام آمار بیماران هم به گفته سخنگوی وزارت بهداشت «از روز ۲۸ تا ۲۹ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۲۵۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.» سیماسادات لاری با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر رسید، گفت: «تا کنون ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۴۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.»

لاری با بیان اینکه ۴هزارو۸۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ساعت منتهی به سه‌شنبه، ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسید.»

۳ استان در وضعیت هشدار

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: «خوشبختانه تا‌کنون ۴۳۴ هزار و ۶۷۶ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.» وی ادامه داد: «استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند؛ همچنین استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.»

نیاز به ۲ تا ۳ هفته محدودیت‌های شدید

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در جنگ تمام عیار با ویروس کرونا به سر می‌بریم، گفت: «ضرورت اعمال قوانین بازدارنده، اصلی اساسی است که باید مورد توجه مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد. باید دو تا سه هفته محدودیت‌های شدید گذاشته شود. تعداد کارکنان تهران کم و دورکاری انجام شود. وزارتخانه‌ها باید جلسات غیر‌ضروری را تعطیل کنند، مشاهده می‌شود جلسات شلوغ دولتی‌ها بدآموزی دارد و خودش باعث انتقال کرونا است.»

بی‌خوابی وزیر

وزیر بهداشت هم که برای بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا به آذربایجان غربی سفر کرده‌است، در سی و سومین جلسه استانی ستاد مبارزه با کرونا ضمن تقدیر از کادر درمان و ابراز نگرانی از وضعیت موجود اظهار داشت: «در ۸ و ۹ ماه گذشته یک شب را به یاد ندارم که پیوسته یک ساعت خوابیده‌باشم و یاد ندارم که روز تعطیلی را در طول این مدت گذرانده‌باشم. تنها بار دلگشای من در این ایام دو بار رفتن بر سر تربت مادرم بوده‌است. با این اضطراب و نگرانی و تشویش‌خاطر که چه خواهد شد. وقتی هر شب آمار‌های استان‌ها را می‌خوانم یکی از اضطراب‌هایم این است که به سیاهچاله‌ای بیفتیم که در آمدن از آن کار دشواری است.»

نمکی همچنین افزود: «بعد از ورود ویروس، دکتر جان‌بابایی را به تک‌تک استان‌ها فرستادم که تخت آماده کند. بر همین اساس ۲ هزار تخت آی سی یو و ۹۰۰ ونتیلاتور در عرض دو هفته آماده شد. این رکورد در تاریخ جهان هم بی‌بدیل است. اولین موارد ویروس را شناسایی کردیم. روز‌های بسیار سختی بود. روزنگار این ایام سخت را نوشته‌ام، بعضی از تلخی‌ها، تنهایی‌ها، غربت‌ها و عدم درک متقابل‌ها آدم را به شدت می‌سوزاند؛ کمبود لباس و ماسک و... در اوج غربت این سرزمین و در اوج بی‌رحمی دشمن.»

روزی ۱۰ میلیارد هزینه تست کرونا

وی با بیان اینکه امروز روزانه هزارو۲۰۰ تست را به روزی ۲۵ هزار تست رسانده‌ایم، افزود: «انجام روزانه ۲۵ هزار تست یعنی روزی ۵/۶ میلیارد تومان هزینه. حال می‌خواهیم این میزان را به ۴۰ هزار تست برسانیم یعنی روزی ۱۰ میلیارد تومان هزینه. حال در حصر اقتصادی و وقتی ۱۰ماه کارانه پرستاران را عقب هستیم، روزی ۱۰میلیارد هزینه تست برای من تحریم‌زده هزینه کمی نیست.»

اینجا با همه جای دنیا فرق می‌کند!

وزیر بهداشت در ادامه افزود: می‌خواهم واقعیت‌ها را بگویم. در ستاد ملی تقاضا کردیم هر کس که ماسک نزد، جریمه کنید، اما بروید آمار را دربیاورید که چند نفر را جریمه کردند. گفتیم جاده‌ها را ببندید، چند تا را بستند؟ اینطور نمی‌شود اپیدمی جمع کرد. اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم.

نمکی گفت: بعد از مدتی پرسنل من هم می‌بُرند و می‌روند. البته آن‌ها به خیابان نمی‌روند، بلکه به خانه‌هایشان می‌روند. امیدوارم خداوند چنین روزی را نیاورد، اما اگر روزی خستگی و بی‌توجهی دیگران به حریم همکاران من شدت پیدا کرد، به خیابان نمی‌آیند و اهل غربتی بازی نیستند، بلکه می‌روند در خانه می‌نشینند و آن روز، روز سختی است و غیرقابل تحمل است.

سعید نمکی با تأکید بر اینکه می‌خواهم واقعیت‌ها را بگویم، با انتقاد شدید از عدم توجه ستاد ملی کرونا و اجرا نشدن مصوبات و تصمیمات در مورد اجرای پروتکل‌های بهداشتی گفت: کدام یک از پرواز‌های ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟ نمی‌دانم چه کسی باید این‌ها را حل کند. چند ماه است که داریم خواهش می‌کنیم؟ چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم؟ کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند. در کشور‌هایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند. اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد. کدام یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است؟ در تهران اعلام کرده‌ایم که داخل شهر منبع توسعه ویروس است که با جهش‌هایی که ویروس پیدا کرده، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده‌است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود، اما یک اتوبوس هم اضافه نشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار