کد خبر: 1023978
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و دیگر متهمان این پرونده روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: یک ریال به هیچ صرافی پول نداده‌ام. با واسطه فقط ۱۰ میلیارد تومان قیر خریده بودم. پدرم خودش اتومبیل آئودی خریده و بیشتر از پول آئودی هم به من کمک مالی می‌کرد!

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و دیگر متهمان این پرونده روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی از وکیل متهم خواست در جایگاه قرار گیرند و به دفاعیات خود بپردازند.

چرا به نماینده دادستان تذکر نمی‌دهید؟

وکیل امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: «زمانی که پرونده در دادسرا تشکیل می‌شود در ابتدا شکایت شاکی مطرح است که در این پرونده خبری ازآن نیست.» وی در ادامه خطاب به نماینده دادستان گفت: «چه تعداد از حقوقدانان داخلی با نظر قضایی شما موافق هستند؟»

وکیل مدافع امامی خطاب به ریاست دادگاه هم گفت: «چرا از شاکی حمایت و او را راهنمایی می‌کنید؛ متهم باید اسناد را ببیند و ایرادات آن شنیده شود. شما گوش شنوا دارید، ولی حرف شنیدن برای متهمی که در معرض شدیدترین حکم قرار دارد، کافی نیست. چرا زمانی که نماینده دادستان موضوعی را در خارج از کیفرخواست مطرح می‌کند به او تذکر نمی‌دهید؟»

اشتباهات قانونی وکیل

در این بخش از جلسه دادگاه با پایان دفاعیات وکیل مدافع امامی، قاضی مسعودی‌مقام اظهار کرد: «مطالب شما در چارچوب کیفرخواست نبود این وظیفه شما است که پرونده را بخوانید و مستندات را اخذ کنید. اگر توانایی علمی دارید، دفاع ماهیتی و شکلی کنید و اگر ندارید، نوبت به سایرین می‌رسد.» قاضی افزود: «ارزیابی دادگاه در رأی است. شما دنبال جدل هستید. در چارچوب کیفرخواست دفاع کنید.» وی با اشاره به ذکر اشتباه برخی از مواد قانونی توسط وکیل متهم امامی افزود: «اینکه مواد قانونی را اشتباه می‌گویید، صحیح نیست.»

روند خرید قیر به من ربطی ندارد!

در ادامه رئیس دادگاه از امامی خواست تا جهت ارائه توضیحات در خصوص بخش دیگری از اتهامات خود در جایگاه قرار گیرد.

امامی هم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اگر این جلسات دادگاه علنی بود و آن را همگان می‌دیدند در جلسه چهارم و پنجم تناقضات آن مشخص می‌شد، خطاب به نماینده دادستان گفت: «آقای قهرمانی با کلیپ قدردانی رئیس دیوان و ۲۰:۳۰ نمی‌توان راه را کوتاه کرد. من ۱۰ میلیارد تومان در ایران به مهدی محمدی دادم و دلیلش این بود شرکت‌هایی در بازار قیر بودند و این پول را به او دادم که اگر شخصی در بازار خواست قیر بفروشد برای من بخرد. محمدی با کارکرد خودش و تجارتی که داشت و پولی که در اختیار وی گذاشتم ممکن بود از طریق صرافی‌ها کار کرده‌باشد، اما او کارمند من نیست.»

وی افزود: «اعلام شد که برای پدرم آئودی خریدم، اما خرید آئودی مربوط به سال ۹۵ است و اسناد نیز موجود است که پدرم خودش خریده و پول واریز شده و سند آن نیز موجود است؛ او از محل فروش ملک پدری مبالغ زیاد‌تری و بیشتر از پول آئودی به من داد و ارتباطی با این موضوع ندارد.»

مدارکی که امامی تولید می‌کند!

امامی خاطر نشان کرد: «جمله‌ای را آقای قهرمانی بار‌ها مطرح کرد و مدعی شد که من اساساً پولی نداشته‌ام و وارد بانک سرمایه شدم و تمامی پول‌ها از محل تسهیلات بوده‌است. لازم است بگویم در مورد شرکت روشه که اولین همکاری با بانک سرمایه بود پیش از تسهیلات ۱۸ میلیارد گردش داشتم و در بانک ملت نیز بیش از ۴۵ میلیارد تومان گردش داشتم. ما در برج ۱۱ افتتاح حساب کردیم و در برج ۱۲ وام گرفتیم و اولین تسهیلات ۲۰ میلیاردی روشه را در اسفند ماه ۹۱ اخذ کردیم.»

قاضی از متهم خواست مدارکش را ارائه کند و پس از دریافت مدارک از امامی گفت: «بخش عمده‌ای از مدارکی که ارائه شده‌است دستنوشته خودتان است و مابقی مدارک نیز در پرونده وجود دارد.»

وی افزود: «بنده از نرخ مصوبه بانک مرکزی نیز سود بیشتری پرداخت کردم، از طرفی روال قانونی طی شده و هیچ روابط ناسالمی در اخذ تسهیلات وجود نداشته است.»

در ادامه دادگاه قاضی مسعودی‌مقام از نماینده دادستان خواست تا مطالب خود را در خصوص شرکت‌های امامی (سون و روشه) ارائه دهد.

پول‌هایی که به حساب مادر و خواهر رفت

نماینده دادستان گفت: «امروز ورود ماهوی به پرونده داشتیم و جلسه خوبی بود؛ شما گفته‌اید ۱۰۹ میلیارد تومان فروش دارید و بانک نیز ۵۰ میلیارد تسهیلات داده ادعای ما این است که صورت‌های مالی که به بانک داده‌اید، واهی است و اساساً خرید و فروشی نداشته‌اید؛ شما اکنون باید اسناد ۱۰۹ میلیارد تومان خرید و فروش و گردش حساب را بیاورید.»

رسول قهرمانی با بیان اینکه امامی مدعی است واریزی به صرافی‌ها از محل تسهیلات نداشته، گزارشی از واریزی‌های امامی به صرافی‌ها را قرائت کرد و گفت: «به حساب مادر و خواهر امامی نیز پول واریز شده، اما چهار دست چرخیده و در تاریخ ۱۲ مرداد ماه سال ۹۴ پول به حساب مادر و خواهر وی واریز شده‌است؛ ما می‌گوییم امامی صلاحیت وام کلان را نداشته است.»

نماینده دادستان تصریح کرد: «امامی در روشه گزارش کارشناسی اعتباری منفی داشت، اما موفق شد تسهیلات بگیرد. در سون که حتی اعتبارسنجی هم نشد و تسهیلات گرفت.»

خانه هدیه دادند و تسهیلات گرفتند

رسول قهرمانی افزود: «در شرکت روشه که امامی تسهیلات گرفته، در سه مورد پول‌هایی به حساب آن وکیل مقتول به نام حاجیان رفته و مهر ۹۲ این وکیل از مدیر عامل وقت بانک سرمایه وکالت داشته و ملکی را در بلوار آفریقا به نام آن مدیر عامل کرده‌است. این اقدام در دفتر خانه‌ای انجام شده که بعد از قتل حاجیان برای آن پرونده قضایی تشکیل شده و کانون وقوع جرایم بوده‌است. سه هفته بعد از آن، امامی به مدیرعاملی که خانه را گرفته نامه می‌زند و با تسهیلات موافقت می‌شود.»

وی ادامه داد: «آقای امامی مدعی است در سیراف (بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی عسلویه) تولید داشته‌است، ولی حتی یک ضمانتنامه درست و حسابی در این زمینه ارائه نداده‌است. ایشان هیچ تولیدی در سیراف نداشته‌است. شما هدفتان این بود که همانطور که در قیر عمل کرده‌اید در اینجا نیز (دریافت میعانات گازی) عمل کنید.»

شما سینما را کثیف کردید

نماینده دادستان اضافه کرد: «نکته دیگری که باید بگویم این است که هم امامی و هم وکیلش می‌گویند وقتی تسهیلات گرفته‌ایم، مقداری از آن نزد بانک ماند، اما نمی‌گویند به این خاطر بوده‌است که وثیقه نداده‌اند. خودشان درخواست کرده بودند، چون وثیقه نداده‌اند، بخشی از تسهیلات را مسدود کنند.» نماینده دادستان اضافه کرد: «امامی می‌خواهد ما را در مقابل هنرمندان قرار دهد، اما متوجه شده‌ایم که هنرمندان سوء‌نیت نداشتند و ما حتی آن‌ها را احضار هم نکرده‌ایم. آقای امامی شما ما را در مقابل سینمایی‌ها قرار ندهید، اتفاقاً شما سینما را کثیف کرده‌اید.»

قاضی خطاب به نماینده دادستان گفت: «در چارچوب کیفرخواست صحبت کنید.»

در ابتدای جلسه نوبت دوم قاضی از متهم خواست دفاعیات خود را بیان کند.

امامی در جایگاه قرار گرفت و خطاب به نماینده دادستان گفت: «شما فکر می‌کردید که آدم شکست‌خورده‌ای را بعد از سه سال پای میز محاکمه می‌آورید. من هم مدارکم را به رسانه‌ها می‌دهم. سال ۹۵ به برکت شما اتفاقی در زندگی ما افتاد که به واسطه آن همه به معلوم‌الحال تبدیل شدند.»

رئیس دادگاه خطاب به متهم امامی گفت: «اگر با شخصی جنگ و دعوا دارید در بیرون از دادگاه این کار را کنید؛ شما گفتید که مستندات را تا ظهر می‌دهید، اما هنوز چیزی نداده‌اید.»

در ادامه جلسه دادگاه، نماینده بانک سرمایه هم گفت: «وکیل امامی تنها کاری که کرده این بود که از افراد مختلف به بهانه‌های گوناگون شکایت کرده‌است و به جز این کاری نکرده‌است.»

در پایان قاضی مسعودی‌مقام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی پنجم آبان ماه در ساعت ٨:٣٠ برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار