کد خبر: 1023962
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
تحلیلگر روابط بین الملل
انتخابات آمریکا و به ویژه نحوه مناظره زشتی که انجام شد اثبات کرد که امریکای امروز دیگر آن قدرت چند دهه قبل نیست. رقبای انتخابات ماه نوامبر هیچ راهکاری نداشتند و تنها پرخاشگری کردند. این موارد نشانه‌های همان سقوط است که البته بسیاری از اندیشمندان چه داخل امریکا چه خارج آن پیش بینی کرده اند.
سرويس بين الملل جوان آنلاين: محمدپارسا نجفی تحلیلگر روابط بین الملل با عنوان اینکه پرس تی وی به عنوان شبکه‌ای که آلترناتیوی برای رسانه‌های جریان اصلی غربگراست، گفت: اکنون پرس تی وی می‌تواند این سوال را در فکر مردم آمریکا تداعی کند که اگر جمعیت آن کشور بیکار هستند و میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها به وضعیت بد زندگی اعراض دارند و بسیاری فاقد بیمه‌های درمانی هستند چرا باید هزینه‌های سنگین نظامی را بپردازند. وی هم چنین بر نقش این شبکه در مناسبات بین المللی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

• با توجه به انتخابات پیش روی آمریکا و فعل و انفعالاتی که نتیجه این انتخابات می‌تواند ایجاد کند به نظر شما پرس تی وی چقدر می‌تواند به عنوان یک رسانه انگلیسی زبان دارای یک تحلیل درست و البته مستقل باشد؟

امپراطوری آمریکا در آستانه سقوطی سهمگین قرار دارد که همه کشور‌های وابسته به آن از پیامدهایش در امان نخواهند ماند. آنچه در اعتراض‌های معیشتی و عدالت طلبانه مردم در ماه‌های گذشته در سراسر ایالات‌های آمریکا دیده شد در خصوص ابرقدرتی با ادعای حکومت جهانی بود که چنین به گرسنگی و افلاس رسیده و مردمش مجبور شدند برای نیاز‌های حیاتی به خیابان‌ها بریزند.

پرس تی وی به عنوان شبکه‌ای که آلترناتیوی برای رسانه‌های جریان اصلی غربگراست اکنون می‌تواند این سوال را در فکر مردم آمریکا تداعی کند که اگر جمعیت آن کشور بیکار هستند و میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها به وضعیت بد زندگی اعراض دارند و بسیاری فاقد بیمه‌های درمانی هستند چرا باید هزینه‌های سنگین نظامی دولت این کشور را بپردازند. برای مثال ناو‌های هواپیمابر آمریکا کدام نیاز ساکنان امریکا را تامین می‌سازند.

همین مسئله در خصوص رفتار بسیار خشن پلیس آمریکا با مردم عادی و معترض است. آیا پلیس آمریکا تنها حامی منافع ثروت پرستان آمریکایی است؟ با طرح چنین سوالاتی و ارائه امار و مستندات از منابع امریکایی می‌توان کاخ سفید را توسط مردم آن کشور به چالش کشید. مزیت چنین رسانه‌ای این است که تحولات ایالات متحده را از بیرون می‌بیند و نیازی نیست محافظه کارانه رفتار کند.

انتخابات آمریکا و به ویژه نحوه مناظره زشتی که انجام شد اثبات کرد که امریکای امروز دیگر آن قدرت چند دهه قبل نیست. رقبای انتخابات ماه نوامبر هیچ راهکاری نداشتند و تنها پرخاشگری کردند. این موارد نشانه‌های همان سقوط است که البته بسیاری از اندیشمندان چه داخل امریکا چه خارج آن پیش بینی کرده اند.

بیدار کردن مردم از خیالات رسانه‌های امریکایی و نشان دادن این واقعیت که امریکا سرزمین ثروتمندان است و دیگران فقط می‌توانند در خدمت آن‌ها باشند، اهمیت بسیاری دارد.

• در شرایط فعلی که کشور‌های خلیج فارس یکی پس از دیگری خود را سرسپرده آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌کنند و رسما اعلام هم پیمانی با این‌ها را دارند شبکه‌های برون مرزی مثل العالم، الکوثر و. چگونه در آگاهی بخشی مردم این سرزمین‌ها نقش ایفا می‌کنند؟

غیر از محور مقاومت همه دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی دارای رابطه بودند فقط برخی آن را آشکار کرده اند. برای مثال در بحرین نظر مردم آن کشور مخالف این روابط بوده و حتی خود آن مردم هم زیر سرکوب و شکنجه دولت منامه قرار دارند. خوشبختانه العالم و الکوثر به قیام مردم بحرین که از ده سال قبل شروع شده توجه می‌کنند و نمی‌گذارند صدای آن‌ها در غوغای رسانه‌های جریان وابسته به غرب فراموش شود.

اگر به رفتار دولت امارات، بحرین و عربستان سعودی نگاه کنید می‌بینید آن‌ها علاوه بر روابط با تل آویو اقدامات دیگری هم انجام می‌دهند برای مثال حماس را که فلسطینی و اهل تسنن است، دشمن می‌دانند و اعضای آن را بازداشت می‌کنند و همین دولت‌ها به یمن حمله کرده و شیعیان زیدی را بمباران کرده و شش سال در محاصره نگه داشته اند. در عین حال در لیبی جنگ داخلی ایجاد می‌کنند و به گروه‌های تروریستی سوریه دلار دادند تا آن کشور را با خاک یکسان کنند. همان سوریه‌ای که در برابر دشمن اعراب یعنی رژیم صهونیستی ایستادگی کرده است. بیان این حقایق در العالم و الکوثر و پرس می‌تواند ماهیت آل سعود و آل نهیان و ... را به خوبی مشخص سازد. امری که تاکنون به خوبی انجام شده است و البته باید تقویت شود.

• با توجه به اینکه بستر شکل گیری شبکه پرس تی وی بر اطلاع رسانی استوار است، نقش این شبکه را در بیان حقایق از جمهوری اسلامی برای مردم جهان چگونه می‌بینید؟

شبکه‌های خبری با رویکرد برون مرزی می‌توانند در دو محور فعالیت داشته باشند؛ محور اول ارائه اخبار، محتوا و مفاهیمی است که واقعیت مسائل درون کشور سپس منطقه غرب آسیا را برای مردم کشور‌های دیگر روایت کند تا با تبلیغات اسلام هراسی و ایران ستیزی رسانه‌های وابسته به غرب مقابله شود و مخاطب با داشتن اطلاعات صحیح، بهتر بتواند حقیقت را از اغواگری تفکیک کند. محور دوم بازگو کردن حقایقی است که در کشور‌های دیگر روی می‌دهد و انعکاسی در رسانه‌های جریان اصلی جهانی ندارد، اما می‌تواند مردم همان کشور‌ها را از آنچه دولت هایشان انجام می‌دهند و حقوقی که پایمال می‌شود آگاه سازد. از این رو شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی باید وضعیت درون کشور‌هایی مانند انگلیس، ایالات متحده، عربستان، فلسطین اشغالی، مصر و ... را بر اساس مستند‌های متقن و تحلیل‌های قوی روایت کنند.

قطعا محور دوم به مراتب دارای اهمیت بیشتری است چرا که تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته یا نخواسته است به زبان گویای مظلومان در جهان تبدیل شود. این انگیزه تنها در شبکه‌های برون مرزی ایران دیده می‌شود که برخاسته از روح انقلاب اسلامی است و اگر به خوبی کار شود و مورد حمایت دولت هم باشد به ویژه در بخش مالی، این امکان فراهم می‌شود که بتواند مردم جهان را از حقایق کشور‌های استیلا طلب آگاه سازد. همچنین در بلندمدت می‌تواند در درون کشور‌های غربی مردم را در برابر اقدامات ضد انسانی دولت‌های شان قرار دهد. در نتیجه از توان عملیاتی واشنگتن و لندن در برابر ایران و کشور‌های مستقل کاسته خواهد شد.

• همانگونه که شاهد هستید شبکه‌های معاند تمام تلاش خود را برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی کرده اند، به نظر شما پرس تی وی چقدر در خنثی کردن این پیام‌ها موفق عمل کرده است؟

تصور کنیم اگر پرس تی وی به عنوان شبکه‌ای آزاداندیش نبود چقدر عرصه رسانه‌ای برای فعالیت شبکه‌های وابسته به انگلیس و امریکا موسوم به جریان اصلی بی رقیب بود. اتفاقا در بهار امسال که فعالیت برخی شبکه‌های برون مرزی ایران با مشکل ارزی مواجه شد، همین رسانه‌های وابسته به غرب به شدت شاد بودند که رقیب از میدان خارج خواهد شد. این موارد نشان می‌دهد که پرس تی وی یا الکوثر و ... کارایی لازم را دارند هر چند باید اهداف بزرگ تری را فتح کنند و تا حد امکان بر تعدد مخاطبان و میزان تاثیرگذاری شان افزوده شود و سقفی برای آن نباید در نظر گرفت.
از طرف دیگر در سال‌های اخیر هم امریکا و انگلیس، هم عربستان و امارات برای تقویت یا راه اندازی شبکه‌های خبری یا سرگرمی میلیارد‌ها دلار هزینه کرده اند که به صورت فزاینده در حال تبلیغ ضد ایران و ضد شیعه هستند. در برابر آن‌ها معدود رسانه‌های برون مرزی ایران قرار دارند.

محصول فعالیت شبکه‌های وابسته به غرب را در آشوب‌های عراق و لبنان می‌توان دید. این نکته به خوبی نشان می‌دهد که جنگ بیش از آنکه در ابعاد سخت روی دهد، در ابعاد نرم و رسانه‌ای به شدت جریان دارد. از این رو استفاده فراگیر از توان رسانه‌های برون مرزی یک ضرورت الزامی است تا برنامه‌های عملیاتی دشمنان را بتوان خنثی کرد به قول حافظ شیرازی ((بر چشم دشمنان تیر از این کمان توان زد)).

• پرس تی وی چقدر توانسته در ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه نقش موفق داشته باشد؟

روایتگری صحیح از تحولات منطقه پیرامون ایران چه در ابعاد ژئوپلتیک و چه ژئوکالچر از کارویژه‌های پرس تی وی است، اما آنچه پرس تی وی به عنوان دوربرد‌ترین رسانه جمهوری اسلامی می‌تواند انجام دهد تاثیرگذاری بر کشور‌های غربی است چه در خصوص تحولات آن کشور‌ها و چه درباره معضلات غرب آسیا.

برای مثال رسانه‌های جریان اصلی وابسته به غرب تلاش گسترده‌ای انجام دادند تا دولت نجات ملی یمن به رهبری انصارالله را وارونه نشان دهند و یک موجودیت وابسته به سعودی را دولت قانونی نشان دهند در حالی که اطلاع یافتن مردم جهان و نخبگان غربی از جنایات عربستان و امارات و مزدوری منصور هادی از یک طرف و پذیرش دولت نجات ملی صنعا که با آرای مردم یمن تشکیل شده، حقیقتی است که در شبکه‌های برون مرزی ایران گفته می‌شود و هر چه بیشتر باید بر آن تاکید کرد.

همین وضعیت در خصوص تاثیر تحریم‌های اقتصادی امریکا در فشار بر مردم عادی به عنوان نقض آشکار حقوق بشر باید هر چه بیشتر بیان شود. در عین حال تنها از طریق پرس تی وی می‌توان قدرت دفاعی ایران را به جنگ طلبان آمریکایی مانند نئوکانزرواتیو‌ها نمایاند تا از خیال بافی پرهیز کنند.
 

• با توجه به اینکه شبکه‌های برون مرزی تریبون نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و همه فراجناحی عمل می‌کنند، در شرایط حساس حال حاضر این شبکه‌های برون مرزی هستند که می‌توانند پرچم دار نظام باشند، با توجه به این توضیحات نقش حمایتی دولت و مجلس را در این زمینه چگونه می‌بینید؟

از نظر راهبردی چهار مولفه برای قدرت فراملی یک کشور وجود دارد؛ اول نیروی نظامی که مرز‌های دفاعی کشور را فراتر از مرز‌های جغرافیایی گسترش دهد، دوم قدرت علمی که توانایی تولید زاینده را تامین کند و بتواند اقتصاد را پوشش دهد، سوم اقتصادی که بتواند تبادلات تجاری گسترده با شرکای خارجی متعدد برقرار کند و چهارمین مولفه استفاده از شبکه‌های برون مرزی به زبان‌های گوناگون در سطح جهانی است که می‌توانند نقش مهمی در دیپلماسی عمومی ایران ایفا کنند. برایند کارکرد این چهار مولفه به افزایش توان کشور منجر می‌شود.
 

بنابراین دولت باید به این نتیجه برسد که شبکه‌های برون مرزی همانند وزارت خارجه یا نیرو‌های دفاعی یک ضرورت حیاتی غیر قابل انکار محسوب می‌شوند و باید با ردیف بودجه مستقل و فزاینده مورد حمایت قرار گیرند، تا کارایی بهتری داشته باشند. نمی‌توان تامین مالی را در نظر نگرفت، اما توقع داشت پرس تی وی همانند رقبا فعالیت کند. ضمن اینکه شبکه‌های برون مرزی ایران وابستگی جناحی ندارند و صدای جمهوری اسلامی در خارج از مرز‌ها هستند. کشور‌هایی که دارای شبکه‌های فراملی اند، در سازمان دهی آن رسانه‌ها بخش داخلی از بخش جهان، جداست و به صورت ویژه حمایت می‌شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
عالی بود
ظالم نابود مبشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
نکات متفاوتی بود در این
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار