کد خبر: 1023846
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱
ساعاتی پس از توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیری‌ها از سرگرفته شد
آتش‌بس شنبه شب دومین توافق بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود که شکست و باتوجه به اصرار مقامات دو طرف به ادامه جنگ، به نظر می‌رسد این دور از درگیری‌ها همچنان ادامه داشته باشد که در صورت از کنترل خارج شدن آن، می‌تواند پای قدرت‌های منطقه‌ای را به ماجرا باز کند
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی ارمنستان و جمهوری آذربایجان شنبه شب به صورت دو‌جانبه به آتش‌بس در قره‌باغ تن دادند که این توافق بیش از چند ساعت دوام نیاورد و دیروز صبح درگیری‌های دو طرف از سرگرفته شد؛ درگیری‌هایی که ایروان مدعی انهدام چندین تانک آذربایجانی شد و باکو هم از سرنگونی جنگنده‌های ارمنی خبر داد. ترکیه هم کما فی‌السابق برای اینکه آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور نگه دارد، اعلام کرد که در مقابل حملات ارمنستان ساکت نخواهد نشست.

پس از فشار‌های بین‌المللی برای توقف جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ، شنبه شب دو طرف با درخواست آتش‌بس توافق کردند. به گزارش شبکه راشاتودی، جمهوری آذربایجان شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور و ارمنستان برای برقراری آتش‌بس انسانی جدید در منطقه قره‌باغ از بامداد یک شنبه توافق کرده‌اند. وزارت خارجه ارمنستان هم با صدور بیانیه‌ای مشابه این خبر را تأیید کرد و اظهار داشت که تصمیم برقراری آتش‌بس در راستای بیانیه مشترک رؤسای جمهور روسیه، امریکا و فرانسه، بیانیه سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا و همچنین بیانیه مسکو صادر شده است؛ بیانیه‌هایی که تنها چند ساعت دوام آورد و درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی باز هم از سر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز یک شنبه در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: «دشمن اقدام به شلیک گلوله‌های خمپاره در جهت شمالی و شلیک راکت در جهت جنوب کرد.» استپانیان اعلام کرد یگان‌های نظامی ارتش حکومت خودخوانده منطقه قره‌باغ کوهستانی چهار تانک جمهوری آذربایجان را که از سمت جنوب حمله می‌کردند، منهدم کرده است. استپانیان افزود: «در جبهه جنوبیِ منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، دشمن تعداد زیادی پهپاد و سیستم‌های توپخانه‌ای به کار گرفته است.» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم دیروز با صدور بیانیه‌ای، نیرو‌های مسلح ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به مواضع خود در امتداد خط تماس منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی متهم کرد و گفت: «به‌رغم اعلام یک آتش‌بس انساندوستانه جدید نیرو‌های مسلح ارمنستان بار دیگر آشکارا این توافق را نقض کردند. دشمن حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای در شهر جبرئیل و همچنین روستا‌های آزادشده در رود ارس را آغاز کرده است. یگان‌های ما اقدام متناسبی را انجام داده‌اند.» به گزارش شبکه تی‌آر‌تی ترکیه، برخی منابع خبری گزارش دادند، جمهوری آذربایجان یک فروند جنگنده سوخو ۲۵ ارمنستان را ساقط کرد تا در ۲۴ ساعت گذشته دو فروند از این جنگنده‌ها ساقط شوند. عصر شنبه هم مقام‌‍‌های جمهوری آذربایجان اعلام کردند که ارتش این کشور یک فروند جنگنده سوخو ۲۵ را سرنگون کرد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز شنبه در واکنش به حملات ارمنستان به شهر گنجه، هشدار داد که پاسخ این حمله را در میدان نبرد به ارمنی‌ها خواهند داد. آتش‌بس شنبه شب دومین توافق بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود که شکست و باتوجه به اصرار مقامات دو طرف به ادامه جنگ، به نظر می‌رسد این دور از درگیری‌ها همچنان ادامه داشته باشد که در صورت از کنترل خارج شدن آن، می‌تواند پای قدرت‌های منطقه‌ای را به ماجرا باز کند.

آتش‌افروزی مجدد ترکیه

هرچند روسیه و ایران تلاش می‌کنند به جنگ در قره‌باغ پایان دهند، اما در این میان ترکیه همچنان به آتش‌افروزی‌های خود ادامه می‌دهد. وزارت دفاع ملی ترکیه روز یک شنبه اعلام کرد که این کشور در مقابل حملات ارمنستان به غیرنظامیان جمهوری آذربایجان ساکت نخواهد ماند. به نوشته روزنامه «ینی شفق»، این وزارتخانه با انتشار عکسی از غیرنظامیان آذربایجانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «این بچه کوچک هنگامی که خواب بود توسط موشک بالستیک ارتش ارمنستان کشته شد». در این پیام توئیتری آمده است: «ممکن است زبان، مذهب و کشور ما متفاوت باشد، اما این عکس برای سوزاندن قلب ما کافی است». وزارت دفاع ملی ترکیه در ادامه نوشت: «ممکن است شما برای اولین بار این عکس را ببینید، اما آذربایجانی‌ها ۳۰ سال است با چنین عکس‌هایی زندگی می‌کنند». همچنین این وزارتخانه افزود: «اگر انسان‌هایی هستند که می‌توانند این را ببینند و ساکت بمانند، به کارشان ادامه دهند، ما ساکت نمی‌مانیم.» ترکیه به شدت از جمهوری آذربایجان و حاکمیت آن در قره‌باغ حمایت می‌کند و مقامات آنکارا بار‌ها اعلام کرده‌اند که با قاطعیت در کنار باکو ایستاده‌اند. آتش‌افروزی‌های ترکیه و اصرار باکو و ایروان به ادامه جنگ در قره‌باغ، درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز درباره تحولات این منطقه نشست غیرعلنی برگزار کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار