کد خبر: 1023833
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
افزایش آلودگی و آلایندگی هوا با سرد شدن هوا علاوه بر تشدید بیماری‌ها به انتقال ویروس و افزایش مرگ ناشی از کرونا منجر می‌شود. بر این اساس می‌طلبد مسئولان دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی قبل از تشدید آلودگی و آلایندگی هوا، اقدامات پیشگیرانه را به اجرا درآور‌ند تا محدودیت‌های کاهش آلودگی هوا و کرونا مضاعف نشود.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: افزایش غلظت آلاینده‌ها در چهار کلانشهر کشور هشدار سازمان هوا شناسی را به‌دنبال داشت. صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از پایداری جوی در کشور تا دو روز آینده خبر داد و گفت: این شرایط در چهار کلانشهر کشور سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شود. با سرد‌تر شدن هوا و ایجاد پدیده اینورژن، تعداد روز‌های هوای ناسالم و هشداری و قرمز افزایش خواهد یافت. متخصصان معتقدند این امر ضمن تشدید بیماری‌ها به انتقال سریع‌تر ویروس کرونا منجر خواهد شد.

در همین رابطه رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: مقالات علمی معتبر دنیا نشان می‌دهند آلودگی هوا سبب آسان‌تر شدن انتقال ویروس کرونا و افزایش موارد بیماری و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود. دکتر سید محمد جزایری افزود: هنوز علل اصلی این ارتباط کاملاً مشخص نشده ولی یکی از دلایل مهم، احتمالاً کاهش پاسخ سیستم ایمنی افراد در نتیجه تماس مزمن با آلاینده‌های هوا است. در غیاب واکسن و داروی مناسب، تنها راه مقابله با ویروس تقویت سیستم ایمنی بدن است. وی گفت: در کشور ما به دلایل مختلف، میزان آلاینده‌های هوا در شهر‌های بزرگ به خصوص تهران بالا است و معمولاً از اواخر پاییز شاهد پدیده وارونگی دما هستیم که این موضوع احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تأکید کرد: در صورتی که برنامه‌های منظم برای رفع معضل آلودگی هوا اندیشیده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزایش چشمگیر موارد کووید ۱۹ خواهیم بود.

معاون نظارت و پایش اداره محیط‌زیست استان تهران هم با اشاره به آغاز سرما و تشدید آلودگی هوا گفت: نصب دوربین‌های کنترل معاینه فنی در ۳۶ نقطه از جاده‌های ورودی به شهر تهران طی یک ماه و برخورد جدی با خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های سنگین دودزا در دستور کار قرار دارد. محمد رستگاری اظهار کرد: یک‌سری تصمیمات و سیاست‌های کاهش و مدیریت آلودگی هوا در سطح ملی هستند که کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا آن‌ها را پیگیری می‌کند، مانند بهبود کیفیت سوخت و ارتقای استاندارد خودروها، اما اقداماتی را که در راستای کاهش و مدیریت آلودگی هوای استان تهران انجام می‌شود، اداره کل محیط‌زیست استان تهران از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران پیگیری می‌کند. وی اضافه کرد: تشدید ارزیابی مراکز معاینه فنی از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران نیز در دستور کار قرار دارد تا از صلاحیت برگه‌های معاینه فنی صادر شده برای خودرو‌ها اطمینان کامل حاصل شود. معاون نظارت و پایش اداره محیط‌زیست استان تهران برخورد بیش از پیش با خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های سنگین دودزا را یکی دیگر از برنامه‌های مهم در جهت کاهش آلودگی هوای تهران برشمرد و گفت: برخورد با وسایل نقلیه دودزا همیشه در دستور کار پلیس قرار داشته‌است، اما این موضوع طی چهار ماه آینده با پیگیری بیشتری دنبال خواهد شد به‌ویژه در رابطه با خودرو‌های سنگین دودزا که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به حساب می‌آیند.‌ای کاش دستگاه‌های متولی برای کاستن از افزایش بیماری و کاهش انتقال بیماری کوید ۱۹ تا زمان باقی است به‌صورت یکپارچه و هماهنگ وظایف خود را در زمینه کاهش آلودگی و آلایندگی هوا به اجرا درآور‌ند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار