کد خبر: 1023742
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
گزارشی از فرایند طبخ و توزیع غذای گرم در حاشیه شهر مشهد
به همت آستان قدس رضوی، جمعی از خادمان اربعین، امسال در روزهای آخر ماه صفر در قالب خدمت در دو آشپزخانه در مناطق حاشیه شهر، طبخ و توزیع 30 هزار وعده غذای متبرک گرم را عهده‌دار شده‌اند.

در گفت‌وگوی کوتاهی، از حال خدمتگزاری آن‌ها جویا می‌شویم.

وجه اشتراک ما عشق است
اول از همه، از محمد اسدی، مسئول آشپزخانه گلشهر، درباره موقعیت مکانی و شرایط خدمت جویا می‌شویم. در جواب می‌گوید: آشپزخانه قلی‌زاده در روستای کریم‌آباد در منطقه گلشهر با پخت 5 هزار وعده غذای گرم در مدت سه روز آخر ماه صفر مشغول خدمت‌رسانی به مجاوران حضرت رضا(ع) است.
فرایند طبخ از اولین دقایق روز، 6 صبح آغاز می‌شود و تا هنگام نماز مغرب برای توزیع بسته‌های غذا و شست‌وشوی لوازم و آشپزخانه به طول می‌انجامد. هر سه روز قیمه‌پلو پخت می‌شود البته با رعایت سفت و سخت موارد بهداشتی از جمله استفاده از کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و پوشش مخصوص آشپزی. بعد از عملیات طبخ، هرروز متولیان مساجد و تشکل‌های مردمی تأییدشده امور مجاوران آستان قدس رضوی مطابق فهرست‌های تهیه‌شده، سهمیه بسته‌بندی منطقه خود را دریافت و برای توزیع می‌برند.
اسدی توضیح می‌دهد که در این آشپزخانه، هر روز 25 خادم افتخاری کمر به خدمت مجاوران بسته‌اند. از حدود چهار سال پیش، همه بروبچه‌‎های آشپزخانه در حال خدمت به زائران پیاده سیدالشهدا بودند و به مدت 20 روز در موکب امام رضا(ع) واقع در موقعیت شهید جواد محمدی در نجف اشرف تمام‌وقت خدمت می‌کردند.  
حاج‌آقا اسدی، تعریف کنید چطور از بین خیل خادمان دستگاه امام رضا(ع) شما را برای مشارکت و خدمت به عزادارن امام رضا(ع) انتخاب کردند. مکث معنی‌داری می‌کند و انگار دلیلی برای متفاوت بودن خودش نمی‌بیند. فروتنانه می گوید: نمی‌دانم. حتما روزی بوده.
از او می‌خواهیم به عنوان آشپز پخته دم و دستگاه اهل‌بیت(ع)، فضای آشپزخانه را از زبان خودش وصف کند تا حس و حالش برایمان قابل درک شود. مکث طولانی‌تری می‌کند و فقط می‌گوید: خانم، این غذا و خدمت را نمی‌توان توضیح داد.
راست می گوید. آشپزخانه پر از همان عطر و بوی وصف‌ناپذیر غذای متبرک است که همه ما با آن آشناییم ولی اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم توصیفش کنیم.
او ادامه می‌دهد: اول دست‌به‌کار شدن، سلام و صلوات خاصه بر حضرت رضا(ع) و ائمه(ع) می‌فرستیم. هرروز، دقایقی هم در طول روز کنار دیگ‌های در حال جوشیدن غذا، ذکر نام اهل‌بیت(ع) و مصائب ایشان خوانده می‌شود. ان‌شاءالله از ما راضی باشند و برای خدمت در کارهای دیگر هم توفیق خدمتگزاری پیدا کنیم.
محبت آل‌الله آهن‌ربایی است که هرکس در دامنه آن باشد مجذوب خود میکند. اسدی به کاروکسب جمع حاضر در آشپزخانه اشاره‌ای می‌کند که جالب توجه است. «خودم خواروبارفروش هستم و از راننده، تراشکار و بنا تا کشاورز اینجا خدمت می‌کنند.
باز می‌پرسیم: چطور این جمع ناهمگون سر از آشپزخانه حضرت سر درآورده‌اند؟ پاسخ می‌دهد: همه عاشق امام رضا(ع) هستند و کار را به مرور در طول این سال‌ها یاد گرفته‌اند.
حال او را در اولین سال سلب توفیق از خدمت در مسیر نجف و کربلا که جویا می‌شویم، با قاطعیت می‎گوید: اولش باورمان نمی‌شد. به هر حال امسال قسمت نبود به زائران پیاده سیدالشهدا خدمت کنیم. ولی فرقی نمی‌کند. همه دوستدار و زوار حرم ائمه(ع) هستند. همین که اینجا مشغول خدمت شده‌ایم خوشحالیم.

یک بهانه دیگر برای عاشقی
مهدی زارعی مسئول دیگر آشپزخانه این روزهای ماه صفر حضرت رضا(ع) است. آشپزخانه‌ در محل مسجد چهارده‌معصوم(ع) واقع در خیابان خرمشهر در منطقه امام خمینی(ره) جای گرفته است. روزانه با 12 خادم، 5 هزار پرس غذای حضرت را می‌پزند و بین اهالی کم‌برخوردار حاشیه‌نشین شهر مشهد توزیع می‌کنند.
خادمان گروه حاج‌آقا زارعی هم مثل گروه آقای اسدی، نسبت نزدیکی با اربعین دارند. خودش متخصص برق و صاحب یک شرکت الکتریکی است و از سال 94 به عنوان مسئول فنی ستاد مردمی اربعین آستان قدس رضوی خدمت می‌کند. البته مسئولیت چایخانه رواق‌های کوثر و غدیر حرم مطهر حضرت رضا(ع) هم برعهده اوست. جالب‌تر اینکه بچه‌های گروه هم کارکنان شرکت خودش هستند. همگی در این ایام کار و زندگی را رها، و نوکری را پیشه می‌کنند.
هر طور از دست زارعی بربیاید خدمت می‌کند. 12 سال هم هست که به عنوان عضو هیئت امنای مسجد چهارده‌معصوم فعالیت می‌کند. از ایشان هم دلیل آشپزی در دستگاه حضرت را با اینکه تخصصش نیست جویا می‌شویم. جواب متفاوتی می‌دهد: خب، در اوقات فراغت، به جای تفریح، خدمت می‌کنیم و آشپزی راه دیگری برای خدمت بود.
از حال دوری زیارت اربعین و خدمت زیر پرچم امام رئوف برایمان می‌گوید: هیچ‌جا را با بین‌الحرمین نمی‌شود مقایسه کرد، ولی امام رضا(ع) یکی از چهارده معصوم هستند و خدمت به فرزندان امام حسین(ع)، مثل خدمت به ایشان است. خدا قبول کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار