کد خبر: 1023707
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
به‌رغم توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس در قره‌باغ، درگیری‌ها با شدت بیشتری از سرگرفته شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در درگیری‌های دیروز، ارمنستان با حملات موشکی شهر گنجه را مورد هدف قرار داد که طی آن ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند. رئیس‌جمهور آذربایجان گفته که پاسخ این جنایت را در میدان نبرد به ارمنی‌ها خواهند داد.
 
شورای امنیت سازمان ملل هم قرار است نشست غیرعلنی برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ برگزار کند.

در شرایطی که جامعه بین‌الملل از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته است به جنگ در منطقه خودمختار قره‌باغ پایان دهند، دو طرف درگیری حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نبوده و بر ادامه جنگ پافشاری می‌کنند. در سلسله حملات موشکی، روز شنبه باز هم مناطق غیرنظامی جمهوری آذربایجان مورد اصابت قرار گرفتند که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد. حکمت حاجی‌یف، مشاور ریاست جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که در حمله ارمنستان به شهر گنجه، دومین شهر بزرگ آذربایجان، ۱۳ تن کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حکمت حاجی‌یف در پیامی توئیتری نوشت: «سیاست ترور دولتی ارمنستان باید متوقف شود.» این مقام جمهوری آذربایجان گفت: «موشک‌های بالستیک از اراضی ارمنستان علیه شهر گنجه شلیک شدند. این منطقه از منطقه درگیری بسیار فاصله دارد. هیچ ضرورت نظامی وجود نداشت.» شهر گنجه بیش از ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارد و ۶۰ کیلومتر با منطقه درگیری فاصله دارد. این دومین حمله به گنجه در یک هفته گذشته است. براساس گزارش‌ها، ارتش ارمنستان همچنین به شهر مینگه چویر هم حمله موشکی کرده، اما پدافند هوایی جمهوری آذربایجان آن را دفع کرده است.

پاسخ باکو به ایروان

در پی حملات موشکی به شهر گنجه، مقامات باکو تهدید کردند که به این حمله واکنش سختی نشان خواهند داد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز شنبه حملات موشکی به شهر گنجه را محکوم کرد و گفت: «این جنایت جنگی است، جنایت علیه بشریت. اگر جامعه جهانی نخواهد آن‌ها را مجازات کند، ما عاملان را مجازات خواهیم کرد. ما آن‌ها را در میدان نبرد مجازات می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم.» به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین گفت که نیرو‌های مسلح کشورش شهر «فضولی» در قره‌باغ را به کنترل خود درآورده‌اند. او همچنین گفت: «ارتش جمهوری آذربایجان شماری از روستا‌ها را در این منطقه آزاد کرده است.» رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین با بیان اینکه تهران آسمان و مرز‌های زمینی خود را برای انتقال سلاح به ارمنستان بسته است، از ایران تقدیر و تشکر کرد. قدردانی مجدد باکو از ایران، در حالی است که پیش‌تر اخباری مبنی بر ارسال سلاح از خاک ایران به ارمنستان منتشر شده بود که از سوی مقامات تهران تکذیب شد.

به دنبال هشدار علی‌اف به گرفتن انتقام از ارمنستان به دلیل حمله به گنجه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صبح شنبه، نیرو‌های پدافند هوایی آذربایجان، یک فروند جنگنده سوخو-۲۵ نیرو‌های مسلح ارمنستان را که قصد حمله به مواضع ارتش آذربایجان در منطقه جبرئیل داشت، ساقط کرد.» به گزارش وزارت دفاع آذربایجان «ارتش جمهوری آذربایجان در این درگیری‌ها نیرو‌های ارمنی را مجبور به عقب‌نشینی کرده و در جریان آن مقادیری از تجهیزات نظامی از جمله هفت فروند زره‌پوش، ۱۰ فروند خودروی باری نظامی، هفت فروند خودروی نظامی و دو واحد توپخانه را نابود کرده است.» نیرو‌های جمهوری آذربایجان همچنین دیروز به استپاناکرت، مرکز قره‌باغ و چند منطقه دیگر حمله کردند که تلفاتی به همراه داشته است. رسانه‌های ارمنستان در آماری به نقل از مقام‌های این کشور مدعی شدند که در درگیری‌های روز جمعه حداقل ۱۲۰ سرباز آذربایجانی کشته شده‌اند. با اصرار مقامات آذربایجان و ارمنستان به ادامه جنگ، شورای امنیت سازمان ملل روز دو شنبه برای بررسی بحران قره‌باغ یک نشست غیرعلنی تشکیل خواهد داد. به گفته منابع آگاه، «رایزنی‌ها پشت در‌های بسته خواهد بود. این نشست به درخواست فرانسه، روسیه و امریکا که از اعضای گروه مینسک برای حل و فصل بحران قره‌باغ هستند، برگزار خواهد شد.» همچنین، رسانه‌های جمهوری آذربایجان از رایزنی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتایان خود در ایران، ترکیه و جمهوری چک و همچنین یک مقام انگلیس با محوریت درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار