کد خبر: 1023703
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
امروز پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. «کمیته یهودیان امریکا» در بیانیه‌ای با توجه به شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران روز انقضای این محدودیت‌ها را روزی «بسیار غم‌انگیز و خطرناک برای امنیت دنیا» توصیف کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رؤیای رئیس‌جمهور امریکا درباره توافق با ایران تعبیر نشده که هیچ، خود ترامپ در معرض رأی نیاوردن و رفتن از کاخ سفید است، اما او برای چندمین و شاید هم چند دهمین بار مدعی شد که نخستین تماس تلفنی با او بعد از پیروزی در انتخابات از سوی ایران خواهد بود. به خصوص که کارزار فشار حداکثری وی حتی مانع از پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران نشده است و ترامپ و دوستانش باید منتظر شدید‌ترین انتقادات نسبت به شکستن اجماع جهانی علیه ایران باشند؛ عدم اجماعی که دلیل اصلی پایان این تحریم‌ها بوده است و در عین حال دورنمای مذاکرات یا به عبارت بهتر سازشکاری ایران هم چیزی است که صرفاً در سودای ایران‌ستیزانه ترامپ و دوستانش جا می‌گیرد.

رئیس‌جمهور امریکا در یک تجمع انتخاباتی در ایالت کارولینای شمالی گفت: «اولین تماسی که بعد از پیروزی من دریافت خواهیم کرد از جانب ایران خواهد بود. آیا می‌توانیم توافق کنیم؟ این کشور دارد با تحریم‌ها و همه کار‌هایی که ما انجام داده‌ایم به جهنم می‌رود.» ترامپ اضافه کرد: «آن‌ها می‌خواهند توافق کنند. من گفتم تا بعد از انتخابات صبر کنید. چون اگر صبر کنید خیلی سخت‌تر می‌شود، ولی گفتم تا بعد از انتخابات صبر کنید، چون الان نمی‌توانید توافق کنید.» او اضافه کرد: «اگر جو خوب‌آلود (جو بایدن) رأی بیاورد، فوق‌العاده‌ترین توافق ممکن را به دست خواهید آورد.» ظاهراً این توهم مذاکره که به تکرر اظهارات منجر شده، فقط مربوط به رئیس‌جمهور امریکا نیست. «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ هم روز چهار شنبه طی یک کنفرانس ویدئویی مجازی با اندیشکده «اسپن»، در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز مذاکره با ایران در دولت بعدی ترامپ چه خواهد بود و سیاست امریکا در صورت امتناع ایران از مذاکره با دولت ترامپ در دور بعدی ریاست‌جمهوری وی چه خواهد بود، مدعی شد که ایران حتماً به میز مذاکره با واشنگتن بازخواهد گشت و در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم، در دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ، امتناع از مذاکره برای ایران سخت‌تر خواهد بود. کشور‌هایی که با ایران رابطه دوستانه دارند و حتی کشور‌هایی که با ما دوست هستند، ولی روابط دیپلماتیک با ایران دارند به ما گفته‌اند که در حال حاضر ایران منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است.» اوبراین افزود که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا پیروز شود، «فشار‌های اقتصادی به اندازه‌ای زیاد خواهد بود که ایران نمی‌تواند بیش از یک یا دو ماه مقاومت کند و نمی‌تواند این فشار را برای مدت چهار سال تحمل کند». اوبراین ادامه داد: «فکر می‌کنم که آن‌ها به میز مذاکره خواهند آمد. در میز مذاکرات ما خواهان دو چیز هستیم. ما خواهان برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران هستیم. برجام چنین چیزی را محقق نکرد. چرخ سانتریفیوژ‌های آن‌ها می‌چرخد و هم‌اکنون که ما از برجام خارج شدیم، چرخ سانتریفیوژ‌ها بیشتر می‌چرخد. ما باید از این برنامه خلاص شویم.»

اوبراین در عین حال سعی کرد ژست ایران‌دوستانه هم بگیرد و از این زاویه هم مذاکرات را توجیه کند: «مردم ایران، انسان‌های بزرگی هستند. آن‌ها سختکوش هستند. بخش زیادی از کالیفرنیا را امریکایی‌های ایرانی‌الاصل توانمند تشکیل می‌دهند. ایران در صورتی که به میز مذاکره بیاید، پتانسیل‌های زیادی دارد.»

هراس از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی ایران

امروز پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. «کمیته یهودیان امریکا» در بیانیه‌ای با توجه به شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران روز انقضای این محدودیت‌ها را روزی «بسیار غم‌انگیز و خطرناک برای امنیت دنیا» توصیف کرده است. «دیوید هریس»، مدیرعامل کمیته یهودیان در بیانیه‌ای گفت: «به لطف اهمال شورای امنیت سازمان ملل، از روز ۱۸ اکتبر ایران آزاد خواهد بود بدون نقض برجام یا محدودیت‌های سازمان ملل، به صورت قانونی به خرید و فروش سلاح‌های متعارف اقدام کند.» قطعنامه امریکا در شورای امنیت که خواستار جلوگیری از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود به سرانجام نرسید. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، دو رأی موافق (امریکا و جمهوری دومینیکن) و دو رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

در همین حال علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سؤال نیوزویک که آیا ایران هیچ کشور به خصوصی را برای معامله تسلیحاتی در ذهن دارد، پاسخ داد ایران گزینه‌هایی در این زمینه در اختیار دارد که از روز یک شنبه آغاز خواهد شد. وی به نیوزویک گفت: «ایران دوستان و شرکای تجاری زیادی داشته و صنعت تسلیحاتی داخلی قدرتمندی برای تأمین نیازمندی‌های دفاعی خود در برابر تهاجم‌های خارجی دارد.»

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: «بر اساس جدول زمانی که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده، ایران روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) از محدودیت‌های تسلیحاتی ر‌ها خواهد شد و به صورت طبیعی از آن تاریخ ما بر اساس منافع ملی خود با دیگر کشور‌ها در این زمینه تجارت خواهیم کرد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کمیته یهودیان امریکا!!
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
دم خروس زد بیرون؟!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار