کد خبر: 1023693
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
نگاهی به وضعیت اردو‌های المپیکی کشورمان در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹
اگر تا دیروز یک درصد هم احتمال داشت المپیک توکیو سال آینده برگزار نشود، با صحبت‌های روز جمعه نخست وزیر ژاپن پرونده لغو المپیک بسته شد و ژاپنی‌ها می‌گویند که با کرونا یا بدون کرونا، مشعل این رقابت‌ها مرداد سال آینده در توکیو روشن می‌شود؛ یک خبر خوب برای المپیکی‌ها کشورمان که در هشت ماه گذشته در بیم و اضطراب لغو کامل بازی‌ها بودند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: از مقامات دولتی ژاپن گرفته تا باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از برگزاری قطعی توکیو ۲۰۲۰ که حالا باید توکیو ۲۰۲۱ آن را بنامیم، خبر می‌دهند تا شمارش معکوس المپیکی‌ها برای رقابت در مرداد سال آینده آغاز شود. کاروان کشورمان تا اسفندماه و پیش از همه‌گیری کرونا در جهان ۵۲ سهمیه المپیک توکیو را کسب کرده بود؛ سهمیه‌هایی که رئیس کمیته ملی المپیک هفته گذشته از پیش‌بینی‌شان تا ۷۰ سهمیه در صورت عادی بودن شرایط و ادامه مسابقات کسب سهمیه خبر داد، با این حال کرونا ترمز ورزشکاران ایرانی را هم مانند تمام دنیا کشید تا فعلاً ۵۲ ورزشکار در ۱۱ رشته ورزشی از کشورمان، مجوز حضور در المپیک توکیو را کسب کرده باشند. به بهانه خبر قطعی برگزاری المپیک در سال آینده، در فاصله ۹ ماه تا روشن شدن مشعل بازی‌های توکیو، وضعیت اردو‌های المپیکی‌های ۱۱ رشته‌ای را که سهمیه به دست آورده‌اند، بررسی کرده‌ایم. برخی از آن‌ها اردوهایشان را آغاز کرده‌اند و بعضی دیگر هم همچنان به تمرینات انفرادی ادامه می‌دهند.

تیراندازی اول شد

المپیکی‌های تیراندازی هم چراغ اول کسب سهمیه المپیک را روشن کردند و هم اولین ورزشکارانی بودند که پس از کرونا، تمرینات اردویی‌شان را برای حضور در توکیو ۲۰۲۰ آغاز کردند. تیراندازی در حالی با شش سهمیه که توسط نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده، هانیه رستمیان، مهیار صداقت و جواد فروغی کسب شده، یکی از رشته‌های موفق در رقابت‌های کسب سهمیه قبل از کرونا بود که المپیکی‌های این رشته تا چهار ماه پس از شیوع کرونا در ایران به تمرینات‌شان در خانه و زیر نظر سرمربی ادامه می‌دادند. ۱۴ تیر ماه بود که طلسم برپایی اردوی این رشته شکسته شد و اولین اردوی تیراندازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدت دو هفته تا اول مرداد ادامه پیدا کرد، البته در ادامه به دلیل مثبت شدن تست کرونای فروغی و همچنین وضعیت قرمز شیوع این ویروس اردو تعطیل و از ۲۶ مرداد از سر گرفته شد. آخرین اردوی المپیکی‌های تیراندازی هم از ۳۰ شهریور تا ۱۶ مهر برگزار شد و ملی‌پوشان این رشته روز ۱۱ مهر در مسابقات تیراندازی آنلاین بین‌المللی آسیا خودشان را محک زدند.

رزمی‌ها هم دست به کار شدند

کاراته و تکواندو از دیگر رشته‌هایی هستند که هر کدام تا امروز دو سهمیه کسب کرده‌اند؛ دو رشته رزمی که تکواندو تمریناتش را چند هفته‌ای است آغاز کرده و المپیکی‌های کاراته هم قرار است در روز‌های آینده استارت تمرینات اردویی‌شان را بزنند. اردوی تیم ملی تکواندو از ۱۵ شهریور با حضور آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی دو تکواندوکار المپیکی آغاز شد و تا اواسط مهر ماه ادامه داشت. دور جدید تمرینات المپیکی‌های تکواندو هم قرار است از ۲۸ مهر آغاز شود تا دو تکواندوکار المپیکی کشورمان زیر نظر فریبرز عسگری تمرینات‌شان را ادامه دهند.

کاراته‌کا‌های المپیکی هم از اوایل آبان تمرینات‌شان را در اردو کلید می‌زنند. شاگردان شهرام هروی که تا امروز توسط بهمن عسگری و حمیده عباسعلی دو سهمیه المپیک را به دست آورده‌اند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اردوی‌شان را با نفرات محدود از هفته اول آبان آغاز می‌کنند تا هم آمادگی المپیکی‌های این رشته و هم ملی‌پوشانی که شانس کسب سهمیه دارند، در این اردو‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

استارت بوکس و تیر و کمان از شهریور
 
المپیکی‌های رشته بوکس و تیر و کمان هم شهریورماه اردوی‌های متمرکزشان را آغاز کرده‌اند. اردوی بوکس که دو سهمیه کسب کرده، ۲۰ شهریور آغاز شد و شاهین موسوی و دانیال شه‌بخش زیر نظر علیرضا استکی تمرینات‌شان را آغاز کردند و مرحله اول اردوی تیم ملی بوکس با مجوز ستاد مقابله با کرونا در ورزش از ۲۰ شهریور ماه آغاز شد و پنجم مهر ماه به پایان رسید. بعد از یک هفته استراحت نفرات، مرحله دوم اردو از ۱۲ مهر ماه استارت خورد و جمعه ۲۵ مهر در تهران به اتمام رسید. طبق برنامه‌ریزی کادر فنی تیم ملی و فدراسیون بوکس قرار است سومین مرحله اردو‌ها از دوم آبان ماه در جزیره کیش آغاز شود و پس از دو هفته، ۱۶ آبان ماه خاتمه یابد.

اردو‌های رشته تیر و کمان که تاکنون یک سهمیه توسط میلاد وزیری در بخش ریکرو کسب کرده است، هم از شهریور آغاز و دو اردو در کیش و تبریز برگزار شده است. وزیری کماندار المپیکی کشورمان هم مهرماه در مسابقات آزاد ترکیه در آنتالیا شرکت کرد تا پس از ما‌ه‌ها دوری از شرایط مسابقه، وضعیتش ارزیابی شود.

کشتی بالاخره وارد اردو شد

کشتی‌گیران کشورمان که تا امروز سه سهمیه در آزاد توسط رضا اطری، حسن یزدانی و رضا محبی و سه سهمیه در رشته فرنگی توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسم‌منجزی کسب کرده‌اند، هم با توجه به مشخص شدن تاریخ برگزاری مسابقات جهانی صربستان در سال ۲۰۲۰، اردوهایشان را آغاز کرده‌اند. اردوی شاگردان غلام محمدی از ۲۵ مهر آغاز شده و تا هشتم آبان ادامه دارد و شاگردان بنا هم از امروز به اردو می‌روند و اولین مرحله اردوی فرنگی‌کاران هفتم آبان به پایان می‌رسد.

دوومیدانی‌کاران اردو پشت اردو

احسان حدادی در پرتاب دیسک و حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر هم دو ومیدانی‌کار المپیکی کشورمان هستند که در ماه‌های گذشته اردوهایشان را پیگیری کرده‌اند. حدادی که این روز‌ها جراحی خار پاشنه‌اش در آلمان حواشی زیادی را به همراه داشته، از خرداد ماه گذشته تا امروز چندین مرحله اردو را در کیش برگزار کرده است. حسن تفتیان هم مرداد ماه با هزینه شخصی راهی اردوی فرانسه شد و در این کشور زیر نظر مربی فرانسوی‌اش تمریناتش را پیگیری می‌کند.

اردو بی‌اردو

شمشیربازی، والیبال و بسکتبال رشته‌های المپیکی‌ای هستند که هنوز خبری از برپایی اردوی این رشته‌ها نیست. شمشیربازی از جمله رشته‌هایی است که اسفند گذشته و در حالی که هنوز کرونا مانند امروز در جهان جولان نمی‌داد، توانست در مسابقات جام جهانی لهستان، سهمیه تیمی المپیک توکیو را توسط مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی به دست بیاورد. ملی‌پوشان المپیکی شمشیربازی اگر چه هنوز به گفته این فدراسیون برنامه‌ای برای تشکیل اردوی این رشته به دلیل شرایط کرونا وجود ندارند، اما چهار شمشیرباز المپیکی به صورت انفرادی زیر نظر پیمان فخری تمرینات‌شان را دنبال می‌کنند، البته قرار بود از ۱۰مهرماه تمرینات متمرکز ملی‌پوشان اسلحه سابر آغاز شود، اما همزمانی این برنامه با موج سوم کرونا باعث لغو این برنامه شد. فضل‌الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی دیروز در این رابطه به خبرگزاری ایسنا گفت: «متأسفانه با این شرایط، فعلاً اردو برگزار نمی‌شود تا شرایط کرونا در شهر‌ها بهتر شود، چون سلامت ورزشکاران در اولویت است و نمی‌توان سلامت آن‌ها را به خطر انداخت.»

بسکتبال و والیبال دو رشته تیمی کشورمان که سهمیه المپپیک کسب کرده‌اند، با توجه به شرایط، اردویی در این مدت نداشته‌اند و اردوی این تیم‌ها برای المپیک به احتمال زیاد سال آینده با پایان لیگ‌های این رشته‌ها آغاز می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار