کد خبر: 1023690
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
اگر چه رئیس‌جمهور نرخ‌های کنونی مسکن را با واقعیت‌های اقتصاد ایران منطبق نمی‌داند و بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی از انتشار آمار‌ها خود‌داری کرده و بر این باور است که اطلاعات خام «سامانه ثبت معاملات مسکن و مستغلات» غلط‌انداز است، اما در بازه زمانی مرداد ۹۲ الی شهریور ۹۹ متوسط قیمت مسکن در تهران ۵۳۳ درصد جهش داشته‌است، در این میان امید است با انتقال معاملات مسکن از سطح بنگاه‌های مشاور املاک به بورس کالا و نشر اطلاعات طرف عرضه و تقاضای ملک نرخ‌ها در بازار مسکن کاهش یابد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  نرخ‌ها در بازار مسکن به شکل عجیبی بالا رفته‌است، اما خبر چندانی از معامله نیست، به‌طور نمونه در شهر تهران ماهانه حدود ۸ هزار معامله مسکن داریم که ارزش آن با مبادلات یک روز بورس و فرابورس برابری می‌کند.

در جامعه این باور وجود دارد که رشد قیمت مسکن متأثر از شوک‌های ناشی از تشدید تحریم‌های اقتصادی و سفته‌بازی در بازار مسکن می‌باشد، از این‌رو این امید در حال تقویت است که بازار همزمان با انتقال معاملات مسکن از سطح بنگاه‌های مشاور املاک به بورس کالا به واسطه از بین رفتن نقص اطلاعات و انتشار گسترده اطلاعات طرف عرضه و تقاضا نرخ‌ها کاهش یابد.

طی هفت سال منتهی به شهریور ماه امسال متوسط قیمت مسکن با رشد ۵۴ /۵۳۳ درصدی به ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده که در نوع خود یک رکود دیگر گرانی در کارنامه کاری دو دولت حسن روحانی ثبت شده‌است.

بررسی آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی حاکی از آن است در بازه زمانی مرداد۹۲ تا شهریور۹۹ قیمت مسکن در تهران ۵۴/ ۵۳۳ درصد افزایش یافته‌است. نکته تأمل‌بر‌انگیز آن است که میانگین تعداد معاملات مسکن در مناطق بیست و دوگانه تهران در هر ماه تقریباً ۸ هزار معامله می‌باشد، این در حالی است که در تعداد خانه در تهران حدود ۳ میلیون واحد مسکونی و تعداد خانه‌های خالی این شهر حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی است.
بر اساس این گزارش نکته قابل‌توجه در رابطه با تعداد معاملات آن است که مجموع معاملات مسکن شهر تهران در سال حدود ۱۰۰ هزار معامله مسکن بیشتر نیست، این در حالی است که در این شهر میلیون‌ها مسکن وجود دارد که حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی آن فقط خالی است.

به گزارش تسنیم، مطابق جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، متوسط قیمت مسکن در مناطق بیست‌ودوگانه تهران در شهریور ماه ۹۹ به ۲۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان افزایش یافته‌است.

بر اساس گزارش این بانک متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹/ ۲۴۲ میلیون ریال بود که نسبت به مرداد ۹۹ و شهریور سال گذشته به ترتیب معادل ۱ /۵ و ۷ /۹۱ درصد افزایش یافته‌است.

در بین مناطق بیست و دو گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده با ۹/ ۵۰۷ میلیون ریال مربوط به منطقه یک و کمترین آن نیز با ۱/ ۱۰۴‌میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته‌است.

وزارت راه و شهرسازی طی ماه‌های مرداد و شهریور ۹۹ به دلیل آنچه کنترل قیمت مسکن اعلام شده، از انتشار تحولات قیمتی خودداری کرده‌است، با این وجود، بر اساس آمار منتشر شده این وزارتخانه در مردادماه سال ۹۲ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق بیست و دوگانه تهران ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان بوده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار