سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، بین نرخ تمام شده خودروهای داخلی و بازار فاصله صدها درصدی ایجاد شده است، جالب اینکه هم مصرف کننده خودرو را گران میخرد و هم اینکه تولید کننده از حاشیه سود بین کارخانه و بازار محروم است. در این میان این پرسش مطرح میشود که سود هزاران میلیارد تومانی حاشیه بازار خودرو به جیب چه اشخاصی میرود و مدیران خودروسازی و همچنین صاحبان اصلی سهام گروههای خودروسازی تلاشی برای برچیده شدن بساط حاشیه بازار نمیکنند.
«آرش محبینژاد» یک فعال صنعت قطعهسازی در همین رابطه گفت: انجمن خودروسازان ایران در یک پژوهش، رقم مابه تفاوت بازار و خودروسازی را بیش از ۱۳۰هزار میلیارد تومان تخمین زده و مقایسه این ارقام که فقط به جیب دلالان و واسطهها رفته با رقم حدود ۸۰هزارمیلیارد تومانی زیان زنجیره خودرو و قطعهسازی، حاکی از عمق فاجعه در این صنایع است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو با اشاره به فاصله بیش از صد درصدی قیمت کارخانهای و بازاری خودروهای داخلی و مونتاژی تأکیدکرد: وقتی بتوان حتی بخشی از این اختلاف قیمت را اصلاح کرد به طوری که کارخانهدار، خودروساز و قطعهساز ضرر نکنند، شمارگان تولید و در نتیجه عرضه افزایش یافته و با کاهش تقاضای کاذب، التهاب از بازار دور شده و صنعت خودرو نیز بهتدریج از زیان خارج میشود.