کد خبر: 1023595
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:
دکترفروغ مرتضایی نژاد با تاکید بر اینکه با قطع هر درخت خطرآفرین از شهر یک درخت مقاوم جایگزین آن می شود، گفت: مهم ترین و اصلی ترین دلیل ما برای قطع درختان خطرآفرین در شهر اصفهان حفظ جان شهروندان و پیشگیری از بروز حوادث گاه غیرقابل جبران است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان واحدی به نام درختان خطرآفرین به صورت تخصصی برای رصد و شناسایی درختان خطرآفرین شهر فعالیت می کند، اظهار کرد: متخصصان این واحد متشکل از کارشناسان گیاه پزشکی و باغبانی و با حداقل 20 سال سابقه کار در این حوزه هستند. 

وی ادامه داد: با همکاری مناطق 15 گانه و از سوی همکاران ما در این واحد، از درختانی که به دلیل رسیدن به سن بهره وری و پایان عمر، همچنین آسیب دیدگی به دلیل خشکی مداوم خطرآفرین تشخیص داده شده اند بازدید و برای حفظ جان شهروندان قطع می شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: در برخی موارد به علت تغییر سیستم آبیاری غرق آبی به قطره ای در سال های مختلف ریشه برخی درختان، سطحی شده و درختان خطرآفرین شده اند. 

*بررسی وضعیت درختان با دستگاه توموگراف

وی ادامه داد: روند رصد و قطع درختان خطرآفرین نه فقط در این دوره بلکه در سال های پیش نیز انجام می شده اما اکنون حساسیت برای بررسی درختان به دلیل اهمیت جان شهروندان بیشتر شده است. 

مرتضایی نژاد با اشاره به اینکه برای قطع درختان خطرآفرین علاوه بر نظر کارشناسان، وضعیت درخت با دستگاه توموگراف نیز مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار کرد: درختانی در شهر از سوی سازمان پارک ها قطع شده است که استحکام آن به درجه بسیار پایینی رسیده و از درون پوک شده بود.

* علت قطع هر درخت مستندسازی می شود 

وی با بیان اینکه علاوه بر حفظ درختان و فضای سبز برای ما حفظ جان شهروندان از اهمیت بیشتری برخوردار است و اجازه نمی دهیم درختی موجب به خطر افتادن سلامت شهروندی شود، گفت: متاسفانه در سال های گذشته در چندین مورد شاهد بودیم که به دلیل وجود یک درخت خطرآفرین، شهروندی جان خود را از دست داده است. از همین رو موضوع قطع درختان خطرآفرین با وجود برخی فضاسازی ها برای ما در اولویت است. 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر اساس آمار سال 99، از 700 مورد شکسته شدن درختان در شهر اصفهان، 367 مورد به علت شکستن دستک، 270 مورد به دلیل سقوط درخت از تنه و 56 مورد خارج شدن درخت از بستر بوده است که تمامی این درختان خطرآفرین هستند.

وی افزود: همچنین با رصد درختان از سوی مناطق و سازمان پارک ها، بین 700 تا یک هزار اصله درخت هم خطرآفرین بوده و بعد از بررسی با دستگاه توموگراف قطع شده است. همه تصاویر درختان قطع شده قبل و بعد از قطع وجود دارد؛ علاوه بر این علت قطع هر درخت به صورت مستند و مکتوب ثبت شده و هیچ درختی بدون دلیل قطع نمی شود. 

مرتضایی نژاد افزود: در مجموع در شهر اصفهان سه میلیون و 700 هزار اصله درخت وجود دارد که قطع شدن یک هزار و 700 درخت خطرآفرین در هر سال، کمتر از یک درصد از درختان قطع می شود؛ البته نکته مهم این است که بعد از قطع درختان خطرآفرین، درختان مقاوم و متناسب با نوع آبیاری منطقه جایگزین می شود و عملا درختی از شهر کم نمی شود.

وی بیان کرد: بیشترین درختان قطع شده در شهر اصفهان مربوط به گونه های نارون، سپیدار، توت و بید بوده است که فراوانی، داشتن آفت و رسیدن به سن بهره وری از جمله دلایل قطع به شمار می رود. 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در شهر اصفهان آفت دار شدن درختان نارون، فراوانی کاشت درخت توت و رسیدن به سن بهره وری درخت سپیدار عمده دلیل آسیب پذیر شدن این درخت ها به حساب می آید. البته درختان نارون هم دچار قطع دستک و نیز شکسته شدن از تنه می شوند و بعد از این گونه، گونه های بید و توت دچار این مشکل هستند.

*تداوم روش غرق آبی برای توت و سپیدار جهت جلوگیری از آسیب دیدگی

وی بیان کرد: در مورد وضعیت خارج شدن از بستر، این مورد بیشتر در درختان توت و سپیدار مشاهده شده است.

مرتضایی نژاد در مورد فاکتور آبیاری قطره ای که یکی از علل ایجاد آسیب در برخی درختان شده است نیز تصریح کرد: درختان توت و سپیدار با توجه به تهدیدی که آبیاری قطره ای برای سلامت آنها دارد، همچنان به روش غرق آبی آبیاری می شود.

وی افزود: البته در شهر اصفهان نسخه واحدی برای نوع آبیاری گونه ها پیچیده نمی شود و درختان متناسب با شرایط آبیاری می شود که به همین سبب 50 درصد از فضای سبز شهر به روش قطره ای آبیاری می شود. 

*درختان مانند انسان ها عمر محدودی دارند

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تشبیه عمر درختان به انسان ها، گفت: شهروندان باید این آگاهی را داشته باشند که درختان نیز مانند انسان ها دارای عمر محدود هستند و برخی درختان شهر اکنون در مرحله پایانی عمر خود قرار دارند و به همین علت برای شهروندان خطرآفرین به شمار می آیند که ما وظیفه داریم از ایجاد خطر جلوگیری کنیم.

وی افزود: به طور مثال عمر درخت سپیدار و توت حدود 40 تا 50 سال است و بسیاری از درختانی که اخیرا قطع شده اند به دلیل رسیدن به پایان عمر درخت قطع شده است تا با حادثه سقوط روی شهروندان یا خودروها مواجه نباشیم. 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر