کد خبر: 1023516
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
دستگاه طیف سنج و آشکارساز حسگرهای زیستی LSPR در دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و رییس گروه ساخت دستگاه حسگر زیستی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این دستگاه طیف سنج و آشکار ساز حسگر زیستی به صورت کاملا بومی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و فیزیک کاربردی تبریز ساخته شده است. 

دکتر سهراب احمدی گفت: این دستگاه با حمایت ستاد توسعه زیست فن آوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده و پیش از این نیز ثبت اختراع شده است. 

وی در خصوص کاربرد و مزایای این دستگاه اظهار کرد: برای درمان بیماری ها و تشخیص آلودگی های موجود در هوا کاربرد دارد، مزایای دستگاه LSPR توانایی اندازه گیری سریع و آشکارسازی نمونه های زیستی مثل آنزیم ها و پروتئین ها توسط بیوسنسورها است. 

پوریا نظیری از همکاران این طرح نیز گفت: این دستگاه قابلیت تشخیص تک ملکول های زیستی را داشته، حساسیت ضریب شکست مناسبی در مواردی که غلظت ملکولی خیلی پایین باشد را دارا می باشد البته مقرون به صرفه بودن ساخت آن از دیگر مزایای دستگاه طیف سنج (LSPR) است. 

دانشگاه تبریز با ۷۴ سال قدمت دومین دانشگاه قدیمی ایران بعد از دانشگاه تهران محسوب می شود،  ۱۳ دانشگاه بزرگ و پنج دانشگاه جامع در ایران وجود دارد و دانشگاه تبریز نیز جزو پنج دانشگاه جامع کشور است، که در انجام طرح های تحقیقاتی بنا به اعلام دانشگاه اسپانیایی رتبه پنجم دانشگاه تبریز در زمینه نانو در جهان را دارد.  

در طول ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز جذب شده است.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر