کد خبر: 1023511
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مـقاومت به عـنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس ایجاد شده است. این موزه در کنار مجموعه‌های بزرگ فرهنگی شهر مانند باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر، تهرانسرای قرآن و مصلای بزرگ تهران به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است.

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: موزه «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با بخش‌های متنوع و جذابی که برای آن تهیه شده، تصویرگر بخشی از تاریخ مهم و تأثیرگذار انقلاب اسلامی است. در ادامه مروری بر محتوای تالار‌های این موزه داریم.

تالار آستانه


تالار آستانه ورود به تالار‌های هفتگانه موزه است. در این تالار شروع مبارزات مردم ایران با رژیم پهلوی در دهه ۳۰ خورشیدی تا ورود امام خمینی (ره) به ایران، به تصویر کشیده شده است. تالار آستانه شامل دو بخش اصلی سالن ریشه‌ها و سالن آستانه است.


در سالن ریشه‌های این تالار آثار شکوهمند دوران تاریخی ایران تا دوران اسلامی به نمایش درآمده که مواردی از جمله یک ویدئو وال از آثار تاریخی ایران باستان مثل چغازنبیل، سازه‌های آبی شوشتر و آثار تاریخی ایران در دوران اسلامی، نقشه ایران در دوره هخامنشی و نقشه ایران امروزی بعد از جنگ تحمیلی، تابلوی مینیاتور کندن در خیبر توسط حضرت علی (ع)، بخشی از کاشی‌کاری مسجد جامع اصفهان مزین به نام حضرت علی (ع) و تالار مشاهیر شامل تصاویر ۱۰ نفر از افراد تأثیرگذار دوران مشروطه ایران و ۱۰۰ سال گذشته ایران دیده می‌شود.


در سالن آستانه دو بخش مهم قابل مشاهده است. بخش اول دیوار بزرگی متشکل از ۳۸ مانیتور است که مبارزات مردم ایران طی سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ را به تصویر می‌کشد. بخش دوم که به جلوگاه امام خمینی (ره) معروف است، شامل نمایش تصاویری از امام خمینی (ره) بین سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ و تصویری از ورود ایشان به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ است.


تالار حیرت و حقانیت


این تالار نمادی از شوک و حیرت مردم ایران از آغاز جنگ تحمیلی و تمام حوادثی است که در این دوران اتفاق افتاده است. بر این اساس اولین اثری که در این تالار به چشم می‌خورد، تصویری بزرگ از صدام را در حال پاره کردن مصوبه شورای امنیت نشان می‌دهد. این سند در ارتباط با حریم مرزی ایران بود که نادیده گرفتن آن از سوی صدام، نقطه آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران شد. این تصویر به صورت مداوم نمایش داده می‌شود.


در این تالار تقویم کودتا شامل رویداد‌های اتفاق افتاده بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ میلادی در کشور عراق، تصاویر تجاوز‌های عراق به خاک ایران پیش از اعلام رسمی جنگ از اسفند ۱۳۵۷ تا شهریور ۱۳۵۹، ماکت مسجد جامع خرمشهر (بزرگ‌ترین ماکت موجود در موزه)، اتاق بمباران شامل فیلمی از بمباران هوایی عراق در خاک ایران، دیوار حمله سراسری که در آن تصاویری از حمله عراق با ۱۲ لشکر نظامی را نشان می‌دهد که در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۵۹ اتفاق افتاد، شبیه‌سازی خرمشهر بعد از جنگ و ماکت پالایشگاه آبادان که با استفاده از قطعات واقعی بجا مانده از دوران جنگ ساخته شده است و ... دیده می‌شود.


تالار دفاع


تالار دفاع آثاری را نمایش می‌دهد که نشان‌دهنده دفاع غیورانه و جانانه مردم پس از شروع جنگ تحمیلی است. دراین تالار، مدارک و تصاویر بایکوت خبری حمله عراق به ایران توسط رسانه‌های غربی دیده می‌شود. در این تالار سنگر‌های سرد و گرم هم تدارک دیده شده است که بازدیدکنندگان با هوای بسیار گرم سنگر‌ها در جنوب و هوای سرد در غرب کشور در زمان جنگ آشنا شوند.


تالار آرامش


این تالار مقطعی از جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد که مردم عادی و رزمندگان جنگ با شرایط موجود کنار آمده و به آن مسلط شده‌اند. در این دوره رزمندگان ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند و با فرآیند‌های مهندسی شده و فنی از کشور دفاع می‌کنند. تصاویر نیرو‌های عراقی روی پرده مه که با نزدیک شدن بیننده به صفحه‌های نمایش، سربازان عراقی ابتدا به حالت تهاجمی درمی‌آیند و سپس شروع به عقب‌نشینی و فرار می‌کنند. نمایی از سنگر‌های فرماندهان جنگ در حال برنامه‌ریزی برای عملیات، اثری از سلاح «آر پی جی ۷» و شلیک مجازی آن، ماکتی از موشک‌های هدایت شونده و عکس‌های هوایی گرفته شده توسط آنها، روایت هفت دقیقه‌ای از شهید آوینی درباره جنگ، تصاویری از عملیات‌های آبی، خاکی، هوایی و جنگ نفتکش‌ها، نمایش نقش منافقان در ناامنی‌های کشور پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس و نمایش نام و تاریخ عملیات‌های جنگ تحمیلی در اندازه‌های مختلف روی دیوار از جمله بخش‌های دیگر این تالار است.


تالار شهادت


همانطور که از نام این تالار پیداست، به موضوع شهادت می‌پردازد. این تالار با پل شهادت آغاز می‌شود؛ پلی که دیوار‌های سفید اطرافش با نام شهدای جنگ مزین شده است. یکی از بخش‌های مهم تالار شهادت، تالار عاشوراست که در آن هشت سال استقامت و ایثارگری ایرانیان به تصویر کشیده شده و با الهام از نهضت بزرگ عاشورا طراحی شده است. بخش دیگر جانبازان نام دارد و به مراحل مختلف زندگی این افراد، نقش آن‌ها در جنگ و بخشی از مشکلات‌شان در زندگی روزمره می‌پردازد. قسمت بعدی مربوط به مفقودالاثر‌ها و یادگاری‌های بجا مانده از آن‌ها مثل پلاک، چفیه و... اختصاص دارد. بخش دیگر، آزادگان است که در آن سه نمایشگر، فیلمی از زندگی اسیران جنگی ایران در عراق را نمایش می‌دهند. بخش آخر نیز دیواری بزرگ و پوشیده از پلاک کوچه‌هاست که با نام شهدای جنگ مزین شده و به تفکیک استان به نمایش درآمده‌اند.

 

تالار پیروزی

در این تالار پیروزی‌های به دست آمده در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است. معرفی حمایت‌کنندگان خارجی صدام و اسناد اخبار مربوط به پشتیبانی از او در سطوح نظامی و غیرنظامی، تصاویری از روزنامه‌های آن دوران که شادی مردم از پیروزی‌های به دست آمده را نشان می‌دهند، نمایش تصاویری از حال و هوای روز‌های آخر جنگ، اثر هنری ساخته شده از طناب که نمادی از عاقبت صدام و مجازات اعدام اوست، تصاویر حملات شیمیایی به منطقه حلبچه در سال ۱۳۶۶ و شهر مرزی نودشه، قطعنامه ۵۹۸ و مکاتباتی که صدام با مسئولان عالی‌رتبه در راستای این قطعنامه انجام دادند جزو بخش‌های این تالا به شمار می‌رود. تصاویری از عملیات‌های ثامن‌الائمه (ع)، بیت‌المقدس، مرصاد و سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس ایران نیز در این تالار به چشم می‌خورد.


تالار سرانجام


این تالار نتیجه و عاقبت هشت سال جنگ را به نمایش می‌گذارد. تالار سرانجام با نمایش رحلت امام خمینی (ره) آغاز می‌شود.


بخش بازسازی شده حسینیه جماران، تصاویری از امام خمینی (ره) در بیمارستان، تصاویر وداع خانواده امام و مراسم تشییع پیکر ایشان، تصاویری از خوانده شدن وصیت امام خمینی توسط آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصاویری از زندگی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دوران جنگ و دوران ریاست جمهوری ایشان، تصویر سند چشم انداز ۲۰ ساله ایران، متن قانون اساسی، برنامه‌های پنج ساله، کتاب صحیفه نور امام خمینی (ره)، تصاویری از راهپیمایی‌های مردم در روز‌های ۲۲بهمن و یادبودی از شهدای هسته‌ای، ماکت‌هایی از سانتریفیوژ و... از جمله بخش‌های این تالار است.


منبع: ایسنا

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
بسمه تعالی
کلمه موزه یادآور کهنگی و قبل از تاریخ است. برای دفاع مقدس باید از کلمه گنجینه استفاده کرد. تمام دفاع مقدس گنجی تمام نشدنی است نه حادثه ای که به تاریخ پیوسته باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار