کد خبر: 1023444
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری
مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری جزئیات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را تشریح کرد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: اکبر شیرمحمدی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری توضیح داد و گفت: افزایش حقوق در قالب همسان سازی در راستای تحقق ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه اعمال می‌شود.

وی افزود: با کمک و حمایت دولت و وزیر رفاه این اتفاق افتاده و تکمیل افزایش‌های ابتدای سال تا ۹۰ درصد میانگین شاغلین همتراز و همرتبه انجام می‌شود.

مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه جداول حقوقی تهیه و دستورالعمل‌های اجرایی برای صندوق بازنشستگی کشوری ابلاغ شده و در همین راستا احکام حقوقی یک میلیون و ۴۸۹ هزار نفر از بازنشستگان را صادر کردیم گفت: احکام قابل دریافت و رویت از طریق وبسایت صندوق بازنشستگی است.

شیرمحمدی در پاسخ به اینکه با همسان سازی، حداقل حقوق دریافتی تا چه میزان افزایش پیدا کرده است؟ گفت: جداول ابلاغی درباره کارکنان مشمول پرداخت نظام هماهنگ و خدمات کشوری و دستگاه‌هایی که فاقد گروه‌های شغلی نظام پردخت هماهنگ بودند به طور یکسان به عنوان کارمندان دولت آماده شده و افراد در گرو‌های ۲۰ گانه قرار گرفتند.

وی افزود: عدد امتیاز هر فرد در هر گروه شغلی تعیین کننده میزان افزایش حقوق هر فرد است که ۲.۵ درصد به ازای سنوات مازاد و یا سوابق مدیریتی و ... به آن اضافه می‌شود. افزایش امسال اتفاق ویژه‌ای بود و درصد افزایش‌ها بر اساس گروه شغلی افراد متفاوت است.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: حداقل دریافتی ما برای کارمندانی که با ۳۰ سال سابقه خدمت بازنشسته شده اند و حداقل حقوق آن‌ها در ابتدای سال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است، با همسان سازی به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

شیرمحمدی در پاسخ به اینکه چرا افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی معکوس اجرا نشد تا افرادی که حقوق پایینتری دارند مشمول افزایش بیشتری بشوند؟ گفت: آنچه که دولت مکلف بوده طبق برنامه ششم توسعه افزایش را اعمال کند نوعی متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین است. طبیعتا حقوق بازنشستگان عضو هیئت علمی با حقوق شاغلین هم رده خودشان مقایسه می‌شود. درباره کارمندان دولت در سایر گروه‌های شغلی به همین ترتیب عمل شده است.

وی افزود: مسلما در زمان اشتغال، دریافتی حقوقتان با توجه به مدرک تحصیلی و شغلی که دارید، نسبت به کسانی که در سطح پایین تری قرار دارند، بیشتر است. این اختلاف همواره وجود داشته. اکنون نیز بازنشسته در هر سطحی که قرار داشته باشد حقوقش به ۹۰ درصد حقوق شاغلین هم رده اش می‌رسد.

وی درباره منابع مالی اجرای همسان سازی گفت: تصویب نامه منابع تامین بار مالی همسان سازی در شش ماهه دوم سال را پیش بینی کرده که از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تامین می‌شود. سازمان برنامه پیگیر تامین بودجه است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره تسهیلات بازنشستگان نیز گفت: اعطای وام هفت میلیون تومانی در جریان است و پرداخت می‌شود. وام ازدواج فرزندان نیز پرداخت می‌شود و در حال ثبت نام هستند. وام خرید اقساطی کالا که در ارتباط با کمک‌های معیشتی است نیز از سوی صندوق بازنشستگی پیگیری شده و برنامه ریزی کرده ایم که برای بازنشستگان قابل استفاده و بهره برداری است.

وی درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: امسال سرانه بیمه از ۶۰ به ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافت؛ اما سهم بازنشسته همچنان همان مبلغ ۳۰ هزار تومان به ازای هر نفر است. سقف تعهدات در خدماتی، چون جراحی تخصصی ۴۴ میلیون تومان، بستری عمومی ۲۲ میلیون، خدمات تشخیص درمانی سرپایی ۱۷ میلیون تومان است.

وی افزود: درباره بیماری کرونا هم اقداماتی انجام شده و صندوق بازنشستگی اطلاعیه صادر کرد که حمایت‌هایی برای بازنشستگان داریم و کمک‌هایی در این زمینه انجام می‌شود.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به اینکه آیا همه حقوق‌ها بالای ۴ میلیون می‌رود؟ یکی از مخاطبان اعلام کرده که حقوقش از ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است گفت: باید دید آیا فرد تک ورثه است یا خیر. کسانی که ۳۰ سال خدمت سابقه خدمت دارند حداقل حقوقشان از ۲میلیون و ۸۰۰ تومان به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد:، اما کسانی که نسبت سنواتشان کمتر بوده، دریافتی شان کمتر است و احتمالا به همین علت است که حداقل و کف دریافتی این مخاطب از دومیلیون و ۴۰۰ هزار تومان به دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی درباره اینکه آیا بازنشستگان سال ۹۹ هم مشمول همسان سازی می‌شوند؟ اظهار کرد: افزایش حقوق تعلق به آن‌ها می‌گیرد و احکام این‌ها هم هفته آینده صادر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سهم بودجه دولتی در صندوق‌های بازنشستگی و وضعیت سال‌های آینده گفت: صندوق‌های بازنشستگی باید اصلاحات ساختاری، سیستمی و پارامتریک را انجام دهند. قوانین و مقررات ما ایراد دارد و مربوط به سنوات خیلی گذشته است و هزینه‌های زیادی به صندوق‌ها تحمیل می‌کند، سن بازنشستگی، نحوه محاسبه مستمری، بازنشستگی پیش از موعد و ... باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد که تا کنون مغفول مانده است.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد که اگر صندوق‌های بازنشستگی را بیمه‌ای ببینیم باید قوانین بیمه‌ای بر آن‌ها حاکم باشد، اما قوانین حمایتی در آن رسوخ کرده است. ۷۰ درصد پرداختی صندوق‌ها از محل حمایت‌های دولتی و مابقی از محل کسورات بازنشستگی و تامین منابع سرمایه گذاری است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اداره شرکت‌های صندوق‌های بازنشستگی گفت: در صندوق کشوری در سنوات گذشته و به ویژه مدیریت فعلی اصلاحات اساسی برای بازسازی شرکت‌های زیان ده و کم بازده در حال انجام است. سرمایه گذاری‌ها آنچنان پاسخگوی حقوق پرداختی بازنشستگان نیست. ولی به نظر می‌رسد که اصلاحات اساسی در شرکت‌ها لازم و ضروری است و این کار در حال انجام است.

وی افزود: شرکت‌های زیاندهی بوده اند که در چند سال اخیر واگذار و از گردونه شرکت‌های صندوق خارج شده اند. تامین منابع اقتضا می‌کند با واگذاری شرکت‌ها این اتفاق بیفتد. طبیعتا راهکار‌های اساسی در این زمینه در حال انجام است، اما کمی زمانبر است.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه با بیان اینکه مدرک تحصیلی تعیین کننده گروه شغلی شاغلان است گفت: کسانی که لیسانس دارند در گروه ۱۴ قرار می‌گیرند و این محاسبات برای همه آن‌ها که ۳۰ سال خدمت دارند و لیسانسه هستند انجام شده و حقوقشان به حدود ۵ میلیون تومان می‌رسد، اما اگر سابقه مازاد و مدیریتی و ... داشته باشند به همان نسبت از حقوق بیشتری برخوردار می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش شامل مستمری بگیران می‌شود؟ گفت: بله بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول این افزایش حقوق هستند. همانطور که گفته شد یک کار ویژه‌ای انجام شد. احکام افزایش حقوق را صادر کردیم و تمام تلاش همکاران ما در صندوق و سازمان برنامه بر این است که حتما در مهرماه پرداخت شود.

مدیر کل فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره تاثیر رتبه بندی معلم‌ها در همسان سازی گفت: رتبه بندی برای معلمان سال گذشته اعمال شد و در محاسبه حقوق معدل همسان سازی دیده شد و در همسان سازی امسال هم حقوقشان ترمیم شد. احکام بازنشستگان امسال را هم سال آینده صادر می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار