کد خبر: 1023414
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ضمن هشدار درباره بی‌توجهی به بیانیه اخیر گروه‌های مقاومت، اخبار منتشر شده در خصوص اخراج الحشدالشعبی از منطقه سبز بغداد را تکذیب کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، شایعات منتشر شده مبنی بر اخراج الحشد الشعبی از منطقه سبز را تکذیب کرد و گفت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر چنین دستوری نداده است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصریح کرد: الحشد الشعبی یک نیروی دولتی رسمی است و صدور دستور اخراج آن از یک منطقه به معنای اجرای این دستور بر سایر نیروهای دولتی نیز خواهد بود.

این نماینده عراقی گفت: واشنگتن به طور مستمر به دنبال از بین بردن الحشد الشعبی و تخریب آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق ارتش‌های الکترونیک خود است. دولت عراق هر روز در شبکه‌های اجتماعی سقوط می‌کند زیرا شایعات متعددی منتشر می‌شود و هدف از آن ارعاب شهروندان عراقی است.

وی توضیح داد: حرکت نظامی در داخل منطقه سبز کاملا طبیعی و طبق طرح تدوین شده برای تامین امنیت این منطقه است و هیچ تحرک یا اقدام عجیب جدیدی صورت نگرفته است.

الرکابی ادامه داد که گروه‌های مقاومت با عناوین و اسامی اصلی خود، پیش‌ از این نیز در عملیات‌های هدف‌گیری نیروهای اشغالگر آمریکایی شرکت نداشتند اما به پیمانی که با یکدیگر بسته‌اند پایبندند و در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی از سرزمین عراق، در وعده‌ای که داده‌اند، جدی هستند. 

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره نادیده گرفتن مفاد بیانیه گروه‌های مقاومت عراق تصریح کرد که نیروهای آمریکایی از نظر همه مردم عراق عناصری نامطلوب هستند و نخست‌وزیر فرصت دارد که این نیروها را طبق اصول قانونی و دیپلماسی از کشور خارج کند در غیر این صورت مردم حرف خود را به کرسی خواهند نشاند.

کمیته هماهنگی مقاومت عراق چند روز پیش در پیامی (+) خطاب به آمریکا و نیروهای خارجی در عراق قویا هشدار داد که اگر یک جدول زمانی محدود و مشخص برای خارج شدن از عراق تعیین نکنند، مقاومت با عملیات نظامی پیشرفته، بینی آنها را به خاک می‌مالد.

در چنین فضایی، در شبکه‌های اجتماعی این خبر شایعه شده که الکاظمی دستور اخراج نیروهای الحشد الشعبی از منطقه سبز طی یک هفته آتی را صادر کرده است.

تشدید تدابیر امنیتی در بغداد

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای پیشتر اعلام کردند که پایتخت عراق، عصر شنبه گذشته شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و نصب پست‌های بازرسی متعدد در اکثر مناطق این شهر بویژه مناطق منتهی به منطقه خضراء بود، وضعیتی که به گفته منابع رسانه‌ای، باعث ترافیک شدید شد. در روز یک‌شنبه نیز یگان‌های نظامی ارتش و پلیس در مناطق مختلف از جمله ورودی‌های بغداد مستقر شدند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» چند روز پیش به نقل از یک مقام نظامی در بغداد نوشت که این اقدامات در راستای تقویت امنیت پایتخت و بازگرداندن تعادل و نظم در کشور صورت گرفت و حاوی پیام  برای گروه‌های مسلحی است که خود را فراتر از قانون و پلیس و ارتش می‌دانند به ویژه که این نیروها مأمور شده‌اند با قاطعیت با هرگونه حمل سلاح برخورد کنند.

وی در ادامه مدعی شد که این اقدامات با لغو مجوزهای همه گروه‌های مسلحی همزمان شده که در زمان «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر اجازه ورود مسلحانه به فرودگاه بغداد را یافته بودند، ضمن آنکه اکثر مقرهای گروه‌های مسلح در منطقه خضراء نیز به بیرون منتقل شده و تمهیدات امنیتی در این منطقه تشدید شده است.

اخیرا جنجالی بر سر احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در عراق به راه افتاده و  منابع مختلف از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند.

گروه‌های مقاومت عراق هرگز مسئولیت چنین حملاتی را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار