کد خبر: 1023339
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
بحران بی‌دولتی در لبنان برخی از نیرو‌های سیاسی را که در کارنامه خود لکه ننگ همکاری علنی با صهیونیست‌ها را در کشتار اردوگاه صبرا و شتیلا داشته‌اند، به هوس انداخته که بتوانند از نظر نظامی جلوی مقاومت عرض اندامی کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، ولید جنبلاط، رئیس حزب التقدمی الاشتراکی لبنان (سوسیالیست ترقی‌خواه) در بخشی از گفت‌وگوی روز دوشنبه خود با شبکه «الجدید» گفت «هر شخصی از هر طایفه‌ای [مذهب]در لبنان که به فکر ماجراجویی نظامی باشد، دیوانه است.»

به نوشته روزنامه «الاخبار» این اظهارات جنبلاط از روی خیالبافی یا در پاسخ صرف به سؤالات شبکه الجدید نبود، جنبلاط در فکر کلماتی بود که چند روز پیش شنیده و وی را شوکه کرده بود. چند روز پیش سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات‌المشترکه» در جمعی خصوصی به جنبلاط پیشنهاد استعفای نمایندگان این دو حزب از پارلمان را داده بود و جنبلاط با آن مخالفت کرده بود. جعجع پس از آن بر ادامه مقابله خود با حزب‌الله تا آخر خط تأکید کرده و گفته بود: «من ۱۵ هزار جنگجو دارم و ما قادر به مقابله با حزب‌الله هستیم، حزب‌اللهی که در نتیجه وضعیت لبنان و منطقه بسیار ضعیف شده است.» زمانی که جنبلاط درباره خطرناک بودن این اظهارات هشدار می‌دهد، جعجع پاسخ می‌دهد: «ما امروز قوی‌تر از زمان «بشیر الجُمّیِل» (رئیس پیشین حزب الکتائب) هستیم و حزب‌الله ضعیف‌تر از زمان «ابوعمار» (یاسر عرفات) است.» بر اساس این گزارش، جعجع در ادامه می‌گوید که از حمایت امریکا، عربستان سعودی، امارات و دیگر کشور‌ها برخوردار است و به عقیده وی از آنجایی که حزب‌الله ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است ناچار به امتیازدهی است. الاخبار گفته که جنبلاط با حیرت از این جلسه خصوصی خارج می‌شود، اظهاراتی را که شنیده به گوش برخی از دوستانش می‌رساند و می‌گوید چه بسا این‌ها نشانه‌های خطرناکی از فتنه جنگ داخلی و موضوعی باشد که برای لبنان آماده شده و اوضاع بدتر خواهد شد.

آغاز رایزنی‌های حریری

سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان «المستقبل» که پنج شنبه هفته گذشته از آمادگی خود برای نخست‌وزیری دولت آینده لبنان خبر داد، هفته جاری در دیداری با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور طرح فرانسه را تنها و آخرین گزینه برای نجات لبنان خواند و اعلام کرد که هیئتی را به نمایندگی از خودش مأمور رایزنی با سران احزاب مختلف لبنانی می‌کند تا نظرات آن‌ها را درباره طرح مذکور جویا شود. بر اساس گزارش روزنامه «النهار»، هیئت حریری متشکل از نمایندگان پارلمان وابسته به المستقبل «بهیه حریری»، «هادی حبیش» و «سمیر الجسر» از سه‌شنبه رایزنی‌های مذکور را در دیدار با «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» آغاز کرده اند. فرنجیه در این دیدار تأکید کرد که در رایزنی‌های آینده به منظور تشکیل دولت، سعد حریری را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی خواهد کرد. وی در ادامه بر تشکیل دولت تکنوکرات به ریاست شخصی مناسب که قادر به اجرای طرح پیشنهادی فرانسه برای لبنان باشد، تأکید کرد. سلیمان فرنجیه تصریح کرد: ما از طرح فرانسه حمایت می‌کنیم همانطور که در کاخ «صنوبر» بر روی آن توافق شد. بهیه حریری هم گفت: این دیدار صریح و شفاف بود و ما با امانت کامل هر آنچه را که گفته شده به سعد حریری انتقال می‌دهیم. در همین زمینه، سعد حریری دو شنبه پس از دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان از موافقت وی با طرح فرانسه خبر داد. با این حال منابع آگاه به پایگاه لبنانی النشره گفته است که عربستان سعودی بنا به دلایلی موافقت کامل خود را با اقدام نخست‌وزیر اسبق لبنان برای به عهده گرفتن منصب نخست‌وزیری اعلام نکرده است. به نوشته این وبگاه لبنانی یکی از علل عدم موافقت ریاض با بازگشت حریری، تشکیل دولتی است که نماینده‌هایی از حزب‌الله در آن حضور دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار