کد خبر: 1023294
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
منابع آگاه به یک پایگاه لبنانی خبر دادند که عربستان سعودی بنا به دلایلی موافقت کامل خود را با اقدام نخست‌وزیر اسبق لبنان برای به عهده گرفتن منصب نخست‌وزیری اعلام نکرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از آنکه «سعد الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان از آمادگی خود برای تشکیل دولت در این کشور خبر داد و یک روز پس از این اعلام، رایزنی‌های خود را با فراکسیونی‌های لبنان آغاز کرد، منابع آگاه به پایگاه خبری «النشره» اطلاع دادند که عربستان سعودی همچنان به او چراغ سبز نشان نداده است.

النشره می‌گوید که جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تقابل آمریکایی‌ها با الحشد الشعبی در عراق، مسابقه ترکیه و اروپا بر سر مسائل مدیترانه افزون بر جنگ یمن و لیبی و از طرفی، نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، باعث شده است که جهان در حال حاضر از پیگیری تحولات لبنان غافل باشد.

این وبگاه لبنانی با توصیف سعد الحریری به «شیخ»، می‌نویسد که یکی از علل عدم موافقت ریاض با بازگشت الحریری، تشکیل دولتی است که نماینده‌هایی از حزب‌الله در آن حضور دارند. النشره ادامه داد، با توجه به اینکه ریاض ‌بصورت علنی یا پنهان اخیرا «سیاست بی‌‌طرفی کامل» را در قبال لبنان در پیش گرفته و کماکان توپ را در زمین لبنانی‌ها نگه داشته است؛ با این حال، این کشور تیر خود را در تمامی مواضعش به سمت حزب‌الله نشانه رفته بطوریکه لبنانی‌ها در دهه‌های گذشته و همچنان در مقطع کنونی بی‌طرفی ریاض را در قبال لبنان احساس نکرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است، برخی این رفتار را «بی‌طرفی منفی» توصیف می‌کنند و منابع آگاه در این خصوص می‌گویند، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از الحریری خواست که به سمت پارلمان خیز بردارد از این رو «شیخ سعد» تصمیم گرفت در تلوزیون ظاهر شود تا برای طرح فرانسه تبلیغ کند و در عین حال،‌ آمادگی خود را برای تصدی پست نخست‌وزیری اعلام کند.

منابع یادشده خبر داده‌اند، ماکرون توانسته عربستان سعودی را مجاب کند که با بازگشت نخست‌وزیر اسبق ممانعتی نداشته باشد؛ با این حال، این به معنای چراغ سبز ریاض به الحریری نیست زیرا اطلاعات نشان می‌دهد که موضع عربستان سعودی در قبال دولت لبنان متکی بر ترکیب آن است چرا که ریاض نمی‌خواهد که حزب‌الله در دولت جدید حضور داشته باشد.

النشره در ادامه می‌نویسد، با توجه به این مسئله، می‌توان گفت که چراغ قرمز عربستان سعودی به پایان رسیده است و اکنون جای خود را به چراغ زرد داده است از این رو الحریری در تلاش است تا دولتی غیرسیاسی تشکیل دهد و تمام توان خود را در این راه به کار گیرد آن هم تحت عنوان «نجات اقتصادی لبنان»؛‌ اما در واقع هدف جلوگیری از عصبانیت ریاض آن با دور کردن حزب‌الله و تبدیل کردن چراغ زرد به چراغ سبز است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار