کد خبر: 1023293
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
یک پزشک متخصص طب سنتی با بیان این‌‌که عدم استفاده از ظرفیت‌‌های طب سنتی در درمان کرونا برخاسته از منافع مافیای دارو یا ناآگاهی است، گفت: متأسفانه مسئولان فعلی وزارت بهداشت به توانمندی‌های گسترده طب سنتی در حوزه پیشگیری و درمان کرونا اعتنایی ندارند!
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر حسن اکبری درباره چرایی عدم استفاده از ظرفیت‌های گسترده بالقوه و بالفعل طب سنتی در حوزه پیشگیری و درمان کرونا اظهار کرد: در طب سنتی و رایج، به این مسئله اشاره شده است که برخی از داروهای گیاهی و غذاها، می‌‌تواند باعث ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.
 
وی افزود: در حال حاضر گفته می‌‌شود که ویروس کرونا داروی اختصاصی موثر و ارزان و همچنین به علت تغییرات مداوم ژنتیکی ویروس، واکسن تایید شده ندارد؛ حالا این‌‌که در نظام سلامت از تأثیر داروهای گیاهی و مواد غذایی بر ارتقای سیستم ایمنی استفاده نمی‌‌شود، به دلیل مشکلات مدیریتی در نظام سلامت فعلی است و شاید منافع مافیای دارو در کار است یا شاید برخاسته از ناآگاهی علمی است.
 
دکتر اکبری با ارائه مثالی ادامه داد: طبق مقالات علمی، برخی مواد غذایی مانند زنجبیل و دارچین اگر استفاده شوند باعث ارتقای عملکرد سیستم ایمنی می‌‌شوند؛ در مقابل مصرف گوشت‌‌هایی مانند گوشت گاو یا مرغ صنعتی، نان بدون سبوس و روغن‌‌های نباتی جامد و سرخ کردنی، باعث ایجاد اختلال و ضعف در عملکرد سیستم ایمنی می‌‌شوند و در طب سنتی، جایگزین دارند مثلاً به جای گوشت گاو و مرغ صنعتی می‌‌توان از گوشت شتر یا گوسفند استفاده کرد اما این نکات به مردم گفته نمی‌‌شود و از ظرفیت طب سنتی در کشور به خوبی استفاده نمی‌‌شود.
 
وی تصریح کرد: گوشت شتر به دلیل داشتن موادی مانند منگنز، روی، ید، آهن و فسفر می‌‌تواند باعث ارتقای سیستم ایمنی شود همچنین "ایمونوگلوبولین‌‌های" موجود در شیر شتر باعث تقویت سیستم ایمنی می‌‌شود. "ال کارنیتین" موجود در گوشت گوسفند نیز حدود سه برابر گوشت گاو است؛ نان سبوس‌‌دار به دلیل داشتن ویتامین‌‌های گروه B مانند تیامین و ریبوفلاوین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی تأثیر دارد و جگر سیاه گوسفندی حاوی بسیاری از ویتامین‌‌هایی است که به عنوان "کوآنزیم" می‌‌توانند در تقویت سیستم ایمنی مؤثر باشند و مصرف هفته‌‌ای 10 گرم از آن تاثیرات فوق‌العاده‌‌ای روی عملکرد سلول‌‌های ایمنی بدن دارد.
 
این متخصص و پژوهشگر طب سنتی  با تاکید بر لزوم انجام کارهای پژوهشی در حوزه طب سنتی متذکر شد: باید امکانات دانشگاهی به متخصصین طب سنتی داده شود تا بتوانند تأثیر مواد غذایی مورد ادعا را بر بیماری‌‌ها بررسی کنند تا همه افراد بتوانند از منافع طب سنتی منتفع شوند.
 
چرا آمار فوتی‌های کشورهای غربی بالاست؟
 
وی خاطرنشان کرد: در حوزه درمان کرونا، طب نوین مورد حمایت و تأکید از سوی برخی مسئولان کشور است در حالی‌‌ که اگر این طب، به تنهایی در درمان کرونا اثربخش بود، الان باید کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا که دانشمندان زیادی در این طب دارند، میزان مرگ و میرشان کاهش می‌‌یافت در حالی‌‌ که چنین اتفاقی رخ نداده است؛ متأسفانه مسئولان فعلی وزارت بهداشت به توانمندی‌های گسترده بالقوه و بالفعل طب سنتی در حوزه پیشگیری و درمان کرونا اعتنایی ندارند.
 
این متخصص آسیب‌‌شناسی گفت: نباید به بهانه افرادی که ادعاهای اشتباه و غیرعلمی دارند و خود را به طب سنتی منتسب می‌‌کنند، بخش علمی طب سنتی و توانمندی‌های گسترده آن زیر سؤال برود.
 
دکتر اکبری با بیان این‌‌ که مصرف آویشن و عسل در بهبودی بیماران مبتلا به کرونا مؤثر است، گفت: با وجود این‌‌که این تأثیر ثابت شده است، از آن حمایت نشده و بیشتر از مصرف داروهای شیمیایی حمایت شده است؛ در ابتدای شیوع کرونا، مصرف "هیدروکسی کلروکین" توصیه شد اما سپس در آمریکا گفته شد که این دارو مفید نیست! نباید نظام سلامت تنها مقالات سایر کشورها را علمی بداند و توجه به طب سنتی مغفول بماند و با طب سنتی سلیقه‌‌ای برخورد شود.
 
این متخصص و پژوهشگر طب سنتی در پاسخ به این سؤال که چه‌‌ قدر از توان و ظرفیت متخصصین طب سنتی در درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌‌ها استفاده می‌‌شود، تصریح کرد: در ابتدای شیوع بیماری، از تعدادی از متخصصین این حوزه در بیمارستان‌‌ها دعوت به عمل آمد؛ من از جمله کسانی بودم که به بیمارستان رفتم و از آن‌‌ها خواهش کردم یک بخش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهند تا ما با روش خود بیماران را درمان کنیم اما با این پیشنهاد مخالفت کردند؛ راهکار این بود که یک مرکز درمانی را در اختیار متخصصین طب سنتی در حوزه کرونا قرار دهند و رئیس یکی از دانشکده‌‌های طب سنتی را به عنوان مدیر آن مجموعه انتخاب کنند و برخی از افراد مبتلا به کرونا نیز با تمایل خود به طور آزادانه انتخاب کنند که در آن بخش درمان شوند و سپس یک مطالعه علمی صورت می‌‌گرفت تا متوجه تأثیر روش‌‌های طب سنتی بر درمان کرونا شویم اما جلوی اجرای این را هم گرفتند! متاسفانه بعضی از مسئولان وزارت بهداشت به جای حمایت همه جانبه، اقدام به تخریب طب سنتی کردند که با توجه به شکست طب غربی در مبارزه با کرونا در آمریکا و انگلیس و ادعای طب سنتی مبنی بر درمان کرونا، باید در آینده نزدیک پاسخگو باشند.
 
وی با انتقاد نسبت به تغذیه غلط بیماران کرونایی در بیمارستان‌‌ها و عدم توجه به مبانی طب سنتی یادآور شد: باید به بیمارانی که به کرونا مبتلا و بستری هستند، رژیم غذایی متناسب با وضعیت آن‌‌ها داده شود؛ در حالی‌‌که در بیمارستان‌‌ها شاهد این هستیم که به بیماران کرونایی برنج سفید، قارچ، ماست یا ماهی می‌‌دهند که در شرایط بیماری به تضعیف سیستم ایمنی دامن می‌‌زند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار