کد خبر: 1023229
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
به مناسبت دهه پایانی ماه صفر نمايشگاهی از قدیمی‌ترین نسخ خطي، اسناد و عكس‌هاي تاريخي با موضوع حضرت رسول اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در موزۀ رضوی افتتاح شد.

با عزاداری‌های دهه آخر ماه صفر، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بخشی از قدیمی‌ترین نسخ خطی خود که پیرامون پیامبر اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) تألیف شده است، به همراه قدیمی‌ترین اسناد مکتوب و عکس‌های عزاداری‌های این دهه در حرم مطهر را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد.

کارشناس ارزیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها ‌و مرکز اسناد آستان قدس رضوی پیش از ظهر امروز، در مراسم افتتاحیۀ این نمایشگاه، به معرفی بخشی از این آثار پرداخت. وی از «مرآه الصفا» از شیخ علی‌بن حسین زواری اصفهانی به کتابت قرن دهم، به عنوان قدیمی‌ترین اثر در معرض نمایش این مجموعه نام برد.

سیدرضا صداقت‌حسینی به نسخه «اعلام الوري باعلام الهدي» (قرن 11) اشاره کرد و گفت: این کتاب از آثار شیخ طبرسی و یکی از نفایس این مجموعه است که به شهادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌پردازد.

وی در ادامه، از نسخه «الملهوف علی قتلی الطفوف = اللهوف (قرن 11 ق) تألیف مرحوم رضی‌الدین ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفر بن طاووس حلی، مربوط به شهادت امام سجاد (ع)، به عنوان دیگر اثر نفیس این مجموعه نام برد.

همچنین «بهجه المباهج في تلخيص مباهج المهج» (قرن 11)، «المزار»(قرن12)، «تحفه‌الرضا» (قرن 12)، «محرق القلوب» (قرن 13)، «عين‌البكاء» (قرن 12) و «طوفان البكاء»( قرن 13) بخشی دیگر از نسخ خطی به نمایش درآمده است.

رئیس ادارۀ اسناد سازمان یادشده نیز در بخشی از این مراسم به معرفی اسناد در معرض نمایش پرداخت. دکترالهه محبوب اظهار داشت: در این نمایشگاه، عکس‌ها و اسنادی از دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش گذاشته شده که متعلق به برگزاری مراسم عزاداری در اماکن متبرکه حرم در طول تاریخ است. وی به برخی از این اسناد اشاره کرد و گفت: اسناد شمع‌گرداني(1334 قمري)، چگونگي برپايي مجلس تعزيه پيامبر اكرم(ص) و حضرت رضا (ع) (1330 قمري)، هزينه‌هاي صورت گرفته جهت برپايي مجلس تعزيه دهه آخر صفر (1310 قمري)، دعوتنامه جهت شركت در مجلس تعزيه شهادت امام رضا عليه‌السلام (1324 قمري)، عكس‌هايي از مراسم عزاداري صحن عتيق( 1309 قمري) و هيئت سينه‌زنان حسينيه تهراني‌ها(1302 قمري) برخی از اسنادی است که در این مجموعه در معرض نمایش قرار گرفته است.

همچنین مهدی قیصری‌نیک، معاون موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن دعوت از علاقه‌مندان برای بازدید از این آثار نفیس اعلام کرد: این نمایشگاه تا پایان ماه صفر پابرجا است و علاقه‌مندان به آثار تاریخی، می‌توانند همه‌روزه به جز ایام تعطیل، از ساعت 8 تا 12 با مراجعه به موزۀ قرآن و نفایس، واقع در صحن کوثر حرم مطهر از این آثار بازدید کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار