کد خبر: 1023195
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
چتر حمایتی معاونت فرهنگی شهرداری بر سر هنرمندان؛
دکترمحمد عیدی گفت: شیوع ویروس کرونا در کشورمان و اوج‌گیری این ویروس در اصفهان تمام برنامه‌‌ریزی‌ها در بخش‌های گوناگون را تحت‌تأثیر قرار داده است وبرنامه‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز که تا پیش از شیوع کرونا به صوت عرصه‌محور و با حضور شهروندان برگزار می‌شد، یا به فضای مجازی کوچ کرده و یا به زمان دیگری موکول شده است و با کاهش فعالیت‌های هنری و فرهنگی، هنرمندان اصفهانی نیز از این شرایط متضرر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان اظهار داشت:اقتصاد فرهنگ و هنر اقتصاد مهجوری در ایران است که امروز با ظهور پاندمی کرونا از گذشته هم مهجورتر شده و بیم آن می‌رود در صورت بی‌توجهی نهادهای فرادستی دچار خاموشی پایدار شود.

وی اذعان کرد: آن‌طور که سخنگوی دولت می‌گوید، کووید 19 تنها در 13 رسته محاسبه‌شده کشور را با 108 هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب‌وکارها مواجه کرده و قطعاً یکی از رسته‌های شغلی به شدت آسیب‌دیده در بخش اقتصاد خلاق است؛ اقتصادی که از مهجوریت و عدم حمایت رنج می‌برد.

دکتر عیدی تصریح کرد: کرونا هر چقدر از لحاظ مبتلا کردن، دمکراتیک عمل کرده و همه اقشار جامعه شامل فقیر و ثروتمند را مبتلا کرده است اما از نظر پیامدهای اقتصادی به شدت طبقاتی و علیه شریف‌ترین اقشار جامعه یعنی هنرمندان عمل کرده است؛ هنرمندانی که تا قبل از بحران کرونا نیز با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته بودند.

وی بااشاره گفت: در همین راستا طرح حمایت از هنرمندان در دوران کرونا در 6 حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، سینما، ادبیات، تئاتر و سایر بخش‌ها با انتشار فراخوان موضوعی سعی در جذب آثار هنری و به نوعی کانالیزه کردن حمایت از هنرمندان در بستر اهداف فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان می‌کند.

معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره ابعاد گوناگون این طرح اظهار داشت: طرحی با عنوان حمایت از هنرمندان در دوران کرونا از سوی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان آماده شده که شهرداری را در نقش تسهیل‌گر فرهنگی به سوی عمق بخشیدن به ارتباط هنرمندان، شهرداری و مردم سوق می‌دهد.

وی افزود: این چرخه شامل هنرمندان، مردم و شهرداری است و هرکدام از این اضلاع به صورت فعال در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا فعالیت هنرمندان در بخش‌های گوناگون دچار چالش شد، ادامه داد: از آن‌جایی که هنرمندان سرمایه‌های فرهنگی و نمادین شهر اصفهان هستند، شهرداری باید طرحی برای حمایت از هنرمندان ارائه می‌کرد. همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا این انتظار وجود داشت که با انجام فعالیت‌های گوناگون به صورت مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به افزایش نشاط اجتماعی در میان شهروندان کمک کنیم.

عیدی با این اقدام، افزایش سرمایه اجتماعی میان مردم و هنرمندان، افزایش سرمایه نمادین، افزایش سرانه فعالیت‌های فرهنگی در زمان شیوع کرونا و کاهش تبعات اجتماعی این بیماری در شهر را دنبال می‌کند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با بیان اینکه این طرح در بخش‌های گوناگون فرهنگی و هنری دسته‌بندی شده است، تصریح کرد: بخش نخست مربوط به هنرهای تجسمی است که برگزاری جشنواره نماد قوس آذر به روایت هنرهای معاصر یکی از این برنامه‌ها است. همچنین تولید پنج جلد کتاب فاخر از هنرمندان به‌نام و صاحب‌اثر در حوزه هنرهای تجسمی پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: در بخش دوم به تولید محصولات موسیقیایی در ژانرهای شهروندی، موسیقی اصفهان، برگزاری جشنواره و کنسرت آنلاین و سفارش اثر به هنرمندان موسیقی اصفهان و طنز موسیقی می‌پردازیم.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: در بخش سوم طرح حمایت از هنرمندان در دوران کرونا، حمایت از تولیدات سینمایی، تولید و سفارش فیلم و تولید کلیپ و فیلم‌های کوتاه برای پخش در فضای مجازی در دستور کار قرار دارد و قصد داریم تمام هنرمندان و فعالان بخش سینما در شهر اصفهان را در این بخش درگیر کنیم تا با تلاش هنرمندان آثار خوبی تولید شود.

به گفته عیدی، در بخش ادبیات به سفارش اثر و تولید داستان بلند و کوتاه با موضوع اصفهان، گردشگری، تولید متن نمایشنامه و سفارش ترانه برای تولید موسیقی پرداخته می‌شود تا گنجینه‌ای از آثار و کالاهای گوناگون هنری و فرهنگی به‌خصوص در بخش هنرهای تجسمی و ادبیات فراهم شود.

وی گفت: تولید و انتشار 50 اپیزود نمایش کوتاه با محتوای فرهنگی، فستیوال تک‌گویی نمایشی پژواک، سفارش تولید 100 عنوان نمایش محیطی و خیابانی و برگزاری جشنواره نمایشی طنز و جشنواره نمایشنامه‌نویسی اصفهان از محورهای این طرح در بخش تئاتر است. امیدوارم با رخت بربستن ویروس کرونا شاهد اجرای این تولیدات و برنامه‌ها در شهر اصفهان باشیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین یک برنامه تلویزیونی اینترنتی با عنوان «مجله اینترنتی بیدار شو» در فضای استودیو تولید می‌شود که بخش‌های گوناگونی دارد و امیدوارم ضمن ایجاد سرگرمی و شاد کردن مردم، بتواند دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی روز جامعه را نیز مطرح کند و تلنگری به این چالش‌ها بزند. این برنامه به صورت هفتگی تولید و پخش می‌شود.

عیدی افزود: تولید برنامه دیگری با بهره‌گیری از فرهنگ عامه را در دستور کار داریم. در این برنامه با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر و ترکیب آنها به تولید کالای فرهنگی پرداخته و به معرفی آوا و نواهای کار که در فرهنگ عامه ما وجود داشته است و فعالان مشاغل مختلف این نواها را بر زبان داشتند می‌پردازیم. در این برنامه که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود به دنبال احیا و تولید اثر با محوریت فرهنگ عامه و آوا و نواهای کار هستیم.

قوس آذر الهام‌بخش هنرمندان تجسمی ایران می‌شود

وی در تشریح رویداد ملی هنرهای تجسمی با عنوان «در مقیاس قوس» که قرار است از سوی موزه هنرهای معاصر اصفهان در زمستان 99 برگزار شود، ادامه داد: هدف از برگزاری این رویداد ایجاد گفتمان میان فضای هنرهای تجسمی و عرصه شهری است تا هویت نماد قوس آذر به صورت عمومی و در سطح شهر به شهروندانی که کمتر در فضای گالری‌ها و موزه‌ها حضور پیدا می‌کنند، بیشتر معرفی شود.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری این رویداد در دو بخش گفت: در بخش نخست به برگزاری نشست‌هایی با حضور مهمانان و کارشناسان می‌پردازیم تا درباره نماد قوس آذر و ارتباط آن با هنرهای معاصر، هنرهای تجسمی و نمادشناسی به بحث و گفت‌وگو بپردازند. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا ممکن است این بخش از رویداد به شکل‌های دیگر مانند چاپ کتاب و کاتالوگ ارائه و یا به صورت مجازی در شبکه‌های اجتماعی برگزار شود که این امر به وضعیت شیوع بیماری کرونا بستگی دارد.

عیدی بیان کرد: چندین سال است که اصفهان به عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای مردمی شناخته می‌شود و بهترین راه برای اینکه هنرمندان را مشتاق کنیم در حوزه نماد و هویت شهری اصفهان به خلق اثر بپردازند برگزاری این رویداد بود و مدیوم‌هایی برای این رویداد در نظر گرفته شده که عرصه‌محور باشند و بتوان آنها را در فضاهای شهری نمایش داد. 

وی با بیان اینکه فراخوان حضور در رویداد در مقیاس قوس  15 مهرماه منتشر شد، تصریح کرد: این رویداد ملی در سه بخش مجسمه، ویدئو آرت و پوستر برگزار می‌شود و هنرمندان سراسر کشور می‌توانند در آن شرکت کنند.

به گفته معاون فرهنگی شهردار اصفهان، سه داور در هر بخش وظیفه داوری آثار را بر عهده دارند؛ کامبیز صبری، مرتضا بصراوی و شایا شهرستانی در بخش مجسمه، ژینوس تقی‌زاده، مینو ایران‌پور و حسین حسینی در بخش ویدئوآرت و رسول کمالی، هما دلورای و آریا کسایی نیز در بخش پوستر به داوری آثار ارسالی می‌پردازند.

عیدی اضافه کرد: تلاش کردیم برای این رویداد داورانی جوان با نگاه‌هایی نو انتخاب کنیم و داوران هم از شهر اصفهان و هم از سایر شهرهای ایران انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه هنرمندان تا 15 آبان ماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند، تصریح کرد: پس از داوری، در هر بخش پنج اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب می‌شود و سپس وارد فاز اجرای آثار در محیط شهری می‌شویم. برای اجرای آثار برگزیده بازه زمانی سه ماهه در نظر گرفته‌ایم و پیش از اجرای هر اثر درباره زمان و مکان آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: هر هنرمند تنها در یک بخش رویداد می‌تواند شرکت کند. هنرمندان می‌توانند سه طرح پیشنهادی را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند، اما تنها یک طرح به عنوان طرح برگزیده انتخاب می‌شود.

عیدی  خاطرنشان کرد: بیش از اینکه بر برگزاری یک رویداد رقابتی متمرکز باشیم، رویکرد ما ایجاد گفتمان میان هنرمندان هنرهای تجسمی است. به همین منظور فضایی در شبکه‌های اجتماعی طراحی می‌شود تا هنرمندان و مردم درباره این نماد و ارتباط آن با شهر اصفهان و لزوم پرداختن به نمادهای هویت ملی و حفظ آنها به گفت‌وگو بپردازند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها