کد خبر: 1023170
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
این بازی خطرناک به سود چه کسی است؟
چربی‌هایی که بخواهد با مواد نیروزا و پروتئین‌های آغشته به مواد مخدر آب شود شکم را شاید آب کند، ولی از هزار جای دیگر تقش در می‌آید. یکهو می‌گویند فلانی باشگاه می‌رفت بدنش سیکس پک بود، ولی خدا می‌داند چرا دچار نارسایی کبد شد؟ یا فلانی سالم و قوی هیکل بود معلوم نیست چرا دچار نارسایی کلیه شد
مرضیه بامیری

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: این روز‌ها بعضی از جوانان دنبال راه‌هایی هستند که به شهرت برسند، توی دید همگان باشند و در عین حال جذابیت خود را حفظ کنند. مدتی رؤیای جوان‌ها سمت ورزش کشیده شد. هر کس به هر قیمتی بود خودش را در یک رشته ورزشی مجهز به سلاح مهارت و قدرت می‌کرد. حالا اگر بخت هم با او یار بود که بهتر! سر از المپیک و مسابقات بین‌المللی در می‌آورد. آن روز‌ها در خانه اکثر پسر‌های جوان عکس کشتی‌گیر‌ها و قهرمان‌های ملی نصب بود که به آن‌ها برای طی طریقشان انگیزه می‌داد و برایشان به نوعی الگوی انسانی محسوب می‌شد. آن‌ها زیر دست استادان بزرگ تربیت می‌شدند و در کنار قهرمانی مرام پهلوانی را می‌آموختند. اگر یک قهرمان کشتی در کوچه بود، خیال اهالی راحت بود که یک مرد جلوی غریبه‌ها می‌ایستد و زنان و دخترانشان در سایه امنش تردد می‌کنند. اگر یکی از این قهرمان‌ها در محل بود، همه به او احترام می‌گذاشتند و در خیلی از کار‌های فرهنگی و اجتماعی محل از او یاری می‌خواستند. او را برای تقسیم کمک‌های مردمی یا حتی جذب انسان‌های خیر به واسطه اعتبارشان مناسب‌ترین فرد می‌دانستند. خلاصه کلام اینکه ورزشکار‌ها یار و یاور مردمشان بودند. در هر کوچه و محله باشگاه‌های ورزشی بود و اکثر جوان‌ها برای یک بار هم که شده پایشان به آنجا باز می‌شد و به عشق دیدن فیلم‌های رزمی از جمله بروسلی، خود را به دنیای ورزش می‌سپردند. بماند که برای بعضی‌ها پُز ِ باشگاه رفتن مهم بود و برای عده‌ای سلامت جسم و روح. خانواده‌ها وقتی می‌دیدند جوانشان به جای عیاشی و چرخیدن درکوچه و محل، سرشان به ورزش گرم است خیالشان راحت می‌شد. حضور در باشگاه و فعالیت‌های ورزشی آن‌ها را مقابل خطر‌های دنیای بیرون نظیر اعتیاد، ایمن می‌کرد، ولی این دنیای امن و سالم دیری نپایید که تغییر ماهیت داد و کم‌کم تبدیل به یک تهدید شد. ناگهان جوان‌ها معیارشان برای انتخاب ورزش تغییر کرد و باشگاه رفتن و ساختن عضلات قوی را برای رسیدن به اهداف دیگرشان برگزیدند.

 

آن‌ها دنبال اراده قوی نیستند

بسیاری از جوان‌ها حالا باشگاه نمی‌روند که قوی شوند و همزمان با ساخت عضلات و ماهیچه‌های درشت، اراده خود را هم قوی کنند. حالا کسی با دیدن اندام‌های بیرون افتاده و سینه ستبر جوان‌های سر خیابان احساس امنیت نمی‌کند. برخی جوان‌ها هم سیکس پک شدن و داشتن اندام فربه را برای زورگیری و ترساندن مردم می‌خواهند. عده‌ای اراذل و اوباش برای نشان دادن قدرتشان سراغ بدنسازی می‌روند. همان‌هایی که دیدنشان رعشه به جان می‌اندازد و اگر کسی مورد حمله یا سرقت قرار بگیرد با دیدن تکه‌های عضلاتش و به منظور نجات جان، فرار را به قرار ترجیح می‌دهد.

وقتی جوان‌ها دیدشان عوض شد و باشگاه‌ها را بهترین مکان برای تأمین خواسته‌هایشان دیدند، عده‌ای هم بودند که از آب گل آلود ماهی گرفتند و بر موج علایق جوان‌ها سوار شدند و تاختند. متأسفانه از هیچ تلاشی هم دریغ نکردند. جامعه هدف آن‌ها یک عده جوان بود که حالا داشتن عضلات قوی و شکم شش تکه برایشان در اولویت بود. جوان‌هایی که سیکس‌پک شدن را برای کسب جذابیت بیشتر برگزیده بودند. در مقابل عده‌ای که اصطلاحاً سوسول بودند و تغییر ذائقه‌شان را با سبک لباس پوشیدن و چهره آراسته‌ای نزدیک به چهره دختران نشان می‌دادند، ورزشکارانی بودند که قدیم لات و علاف سر کوچه‌ها بودند. همان‌ها که در فیلم‌های فارسی همیشه زنجیر در دست می‌چرخانند و منتظرند تا یقه کسی را بدرند، حالا جوان‌هایی بلندقامت هستند که به جای زنجیر و پاشنه‌های خوابیده، شکمی شش تکه دارند. آن‌ها دنبال زورند نه قدرت. می‌دانید این قدرت چه بلایی سرشان می‌آورد؟ آن‌ها می‌خواهند سیکس‌پک داشته باشند و اتفاقاً خیلی هم صبور نیستند. می‌خواهند خیلی زود به خواسته‌شان برسند.

نانی که از علاقه به سیکس‌پک شدن در می‌آید
 
اینجاست که بعضی مربی‌های دور از وجدان و انسانیت، از خصلت عجله یک عده جوان خام ِ جویای نام، سوءاستفاده و جیبشان را پر می‌کنند. حالا که نان در مکمل‌ها و دارو‌های چربی‌سوز است، حالا که هر کس پایش به باشگاه نرسیده است سراغ قرص و داروی لاغری را می‌گیرد، چرا باید نان در روغن را رها کرد و وقت برای آموزش‌های صد من یک غاز گذاشت؟ حالا نان در یک ماهه لاغر شدن است. چه اشکالی دارد؟ آن‌ها نانشان را در خون جوان‌ها می‌زنند و پسر‌ها و دختر‌ها هم به مراد دلشان می‌رسند. حالا اینکه به چه قیمت گزافی بماند! خانواده‌ها بی‌خبر از همه جا نشسته‌اند که پسر یا دخترشان ورزش می‌کند. غافل از اینکه آن‌ها را آرام آرام از دست می‌دهند. کم‌کم به مواد نیروزایی که مربی بدون علم و از سر طمع برایش تجویز می‌کند، عادت کرده و دچار اعتیاد می‌شود. درست است، ورزشی که قرار بود اراده‌ها را مقابل مواد افیونی محکم کند حالا خودش بچه‌ها را معتاد کرده است. یکی نیست بگوید دارو‌ها را باید با تجویز پزشک آن هم برای یک دوره کوتاه خورد. یکی نیست بگوید دارو تنها کافی نیست و در کنارش باید ورزش مناسب و تغذیه کافی و خواب اندازه هم در نظر داشت.

بازی خطرناک با سلامتی جوانان

یکی نیست نصیحتشان کند دنبال طی کردن ره صد ساله در یک ماه نباشند. چربی‌هایی که بخواهد با مواد نیروزا و پروتئین‌های آغشته به مواد مخدر آب شود شکم را شاید آب کند، ولی از هزار جای دیگر تقش در می‌آید. یکهو می‌گویند فلانی باشگاه می‌رفت بدنش سیکس پک بود، ولی خدا می‌داند چرا دچار نارسایی کبد شد؟ یا فلانی سالم و قوی هیکل بود معلوم نیست چرا دچار نارسایی کلیه شد.

این نارسایی‌ها و حمله‌های قلبی و تهوع مدام و بسیاری از درد‌های دیگر تنها بخشی از مضرات مصرف این مواد نیروزا هستند. گاهی عده‌ای سودجو پا را فراتر گذاشته و نه تنها داروی تقلبی و غیر بهداشتی به ورزشکار می‌دهند بلکه از عطش آن‌ها برای دریافت دارو استفاده می‌کنند و مواد صنعتی و خطرناک شیشه را لابه‌لای این دارو‌های پرطرفدار به خورد مردم می‌دهند. رد این دارو‌های زیبایی و لاغری و چربی سوز را حتی در آرایشگاه‌های زنانه و مردانه هم می‌توان یافت. کافی است کمی اعتماد به نفستان پایین باشد و کلامی در دهانتان مبنی بر اعتراض یا نالیدن از شکم بزرگ و... منعقد شود. پرشک نما‌های دلسوز برایتان دارو‌هایی تجویز می‌کنند و با منت خفیف، به خوردتان می‌دهند که دیگر به تنها چیزی که فکر نمی‌کنید لاغری است.

رسیدن به وضعیت سیکس پک در حالت عادی یک راه برای جذاب شدن اندام بیرونی است که برای خودش قاعده و قانون دارد، ولی اگر قرار باشد صرف مصرف دارو‌های مکمل و نیروزای تحویز شده توسط مربی‌ها باشد، انسان را به بیراهه‌ای به نام ناکجا آباد می‌کشاند.

یادتان باشد تجویز دارو‌های چربی سوز، لاغری، مکمل و حتی دارو‌های مدعی گیاهی بودن که بر پایه مواد مخدر هستند، توسط مربی‌ها ممنوع است.

فریب تبلیغات را نخورید

سیکس پک به جدا شدن عضلات از چربی‌ها و نمود بیرونی آن‌ها گفته می‌شود. عضلات شکم از هم جدا شده و کاملاً تکه‌تکه به نظر می‌رسد که برای عده‌ای راهی است برای دستیابی به جذابیت‌های ظاهری.
در این میان نباید از تأثیر مخرب دنیای تبلیغات نیز غافل شد. آن‌ها عضلات قوی و رگ‌های بیرون زده را با جذابیت‌های بصری و کاملاً ماهرانه در معرض دید می‌گذارند و ذهن به طور ناخودآگاه با دیدن این تصاویر جذاب و هیکل رؤیایی، چنین پردازش می‌کند که داروی معرفی شده می‌تواند اینچنین معجزه کند. پس مراقب فریب عکس‌ها باشید. یادتان باشد بدن هر فرد و سطح نیاز غذایی او با دیگری متفاوت است و تنها پزشک پس از بررسی‌های بالینی می‌تواند برای شما نسخه بپیچد، چراکه این برنامه غذایی قرار است کمبود‌های بدنتان را جبران کند و باعث عملکرد بهتر شود.

این نکات را جدی بگیرید

اگر ورزشکار هستید و اصرار به مصرف مواد نیروزا دارید حواستان باشد برخی موارد را با جدیت دنبال کنید:

۱- یادتان باشد محصول تهیه شده اصلاً شبیه خواصی که روی آن برای تبلیغ درج شده است، نیست و ممکن است شما پولتان را در این ریسک، دور ریخته باشید.

۲ -از برند‌های معتبر که مورد تأیید هستند و امتحان خود را در مورد دیگران پس داده‌اند، استفاده کنید و حتماً برچسب محتوی مواد مکمل را با دقت بخوانید.

۳- مواد نیروزا موادی هستند که بیش از مصرف روزانه تجویز می‌شوند و هدف از مصرف آن تقویت عملکرد فرد به واسطه اثرات شبه دارویی است. بعضی از این مواد قانونی بوده و در ورزش‌های قدرتی، سرعتی یا بی‌هوازی مؤثرند مانند کراتین و کافئین، بعضی استروئید‌های گیاهی و... بعضی از مواد نیز برای ورزش‌های استتقامتی (هوازی) مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند سولفات آهن، ویتامین A و C، گلوتـامین و...

۴- محرک‌ها دارو‌های روانگردانی هستند که توانایی ذهنی و جسمی را موقتاً زیاد می‌کنند و باعث افزایش ناگهانی دوپامین و نوراپی نفرین در مغز می‌شود که در نهایت موجب افزایش درجه هوشیاری و احساس وجد زیاد می‌شود. اگر چه این محرک‌ها توانایی ورزشکار را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند با این حال می‌توانند خطرات خاص و جدی در حوزه سلامت برایشان ایجاد کنند. تنها در صورت هوشیاری و آگاهی ورزشکاران و تمامی اهل ورزش می‌توان با روند افزایشی تولید و توزیع مواد محرک و نیروزا مقابله کرد. زمانی که مربی‌ها و صاحبان باشگاه‌های بدنسازی با آگاهی از تأثیرات مخرب مواد همچنان اصرار بر تجویز آن به ورزشکاران دارند، لازم است حوزه سلامت و قضایی وارد عمل شوند و با نظارت صحیح و مستمر بر عملکرد اماکن ورزشی، دست سودجویان را از این تجارت مرگبار کوتاه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار