کد خبر: 1023165
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
مخالفان ترامپ مجسمه لینکلن و روزولت را پایین کشیدند، حامیانش یک نفر را کشتند
شهر پورتلند در ایالت اورگان امریکا بامداد دیروز یک بار دیگر صحنه اعتراضات خشونت آمیز بود؛ اعتراضاتی که در آن مجسمه‌های «آبراهام لینکلن» و «تئودور روزولت» واژگون شد. دونالد ترامپ مقامات «پورتلند» را احمق خوانده و خطاب به آن‌ها گفته که همین حالا این حیوانات را زندانی کنید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: راستگرایان و چپگرا‌های تندرو دست بر ماشه خود را برای امریکای پس از انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) آماده می‌کنند. شش روز قبل بود که خبرگزاری فرانسه از صف‌های طولانی خرید جنون آمیز سلاح در دورافتاده‌ترین نقاط امریکا خبر داد. جنون تسلیح در لایه‌های پایین اجتماعی، در فاصله سه هفته مانده به انتخابات بیشتر و بیشتر می‌شود و پیش‌بینی‌ها درباره شورش در هر دو جریان چپ و راست شکل و شمایلی جدی پیدا کرده است. سحرگاه یک شنبه شهر پورتلند برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر شاهد اعتراضاتی خشونت‌بار بود که در جریان آن، معترضان مجسمه‌های «آبراهام لینکلن» و «تئودور روزولت» را واژگون کردند. برخی منابع گفته‌اند که معترضان مجسمه لینکلن را به همراه پرچم امریکا به آتش کشیده‌اند و البته در جریان خشونت‌ها، شیشه‌های برخی ساختمان‌ها از جمله بنای «انجمن تاریخی اورگان» نیز خرد شد. در درگیری‌های دیروز پورتلند که گفته می‌شود یکی از خشونت آمیز‌ترین درگیری‌های هفته‌های اخیر بوده، پلیس پورتلند ده‌ها نفر از معترضانی را که به سمت حوزه عملیاتی آن‌ها در حال حرکت بودند، بازداشت کرد. ترامپ صبح دو شنبه در رشته توئیتی، با یکی از تند‌ترین الفاظ به ناآرامی‌های پورتلند واکنش نشان داد و نوشت: «احمق‌های چپ افراطی نمی‌خواهند به اجرای حقیقی قانون که ما حاضریم فوراً فراهم کنیم، کمکی کنند. رأی بدهید!» او در پیامی دیگر در واکنش به پایین کشیدن مجسمه دو رئیس‌جمهور اسبق امریکا به دست معترضان پورتلند نوشت: «همین حالا این حیوانات را زندانی کنید. چپ‌های افراطی فقط می‌دانند که چگونه از «رهبری» احمق‌ها بهره‌برداری کنند. بایدن این‌طور است. نظم و قانون را اجرا کنید.» رئیس‌جمهور امریکا در پیامی دیگر نوشت: «این‌ها (معترضان) از مسئولین ایالتی احمق سوءاستفاده می‌کنند. نظم و قانون! پورتلند، مأموران فدرال را احضار کن.»

تهدید جدی است

در حالی که ترامپ معترضان را وابسته به گروه‌های تندرو چپ خوانده، یک روز قبل از ناآرامی‌های پورتلند یعنی روز یک‌شنبه، شهر دنور در ایالت کلرادو، صحنه برگزاری تظاهرات دو دسته مخالف بود؛ یک دسته حامیان نیروی پلیس و دسته دوم، مخالفان خشونت‌های ساختاری و نژادپرستانه مأموران پلیس.

‌در جریان خشونت‌های دنور، یک نفر کشته شد. برخی رسانه‌ها گفته‌اند که در بین تجمع‌کنندگان طرفدار نیرو‌های پلیس برخی حامیان راست افراطی حضور داشتند و مخالفان پلیس هم از حامیان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» بودند. روزنامه امریکایی لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی درباره برخی تلاش‌ها به منظور دخالت گروه‌های راستگرا و مسلح طرفدار ترامپ در انتخابات امریکا هشدار داد. «مولی هنسی» و «جاوید کلیم» در لس آنجلس‌تایمز نوشته‌اند که بسیاری از گروه‌های به شدت مسلح راستگرا که هوادار ترامپ هستند، قول داده‌اند در روز انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر، در محل‌های رأی‌گیری حاضر شوند تا اتحاد راست افراطی را به رخ بکشند. وزارت امنیت داخلی امریکا هشدار داده است گروه‌های ضد دولتی احتمالاً در حال برنامه‌ریزی برای حمله به مناطق مختلف هستند و مکان‌های رأی‌گیری احتمالاً نقاط اصلی برای خشونت‌های بالقوه است. سازمان موسوم به «مرکز قانونی گیفورد به منظور جلوگیری از خشونت‌های مسلحانه» که برای برقراری قانون و مقابله با خشونت در امریکا فعالیت می‌کند، در گزارشی پیش‌بینی کرده «احتمالاً تعداد زیادی از مردم به بهانه مقابله با تقلب‌های انتخاباتی، با خود سلاح به مکان‌های رأی‌گیری خواهند آورد.»

شورای روابط خارجی امریکا، میزان جدی بودن خطر گروه‌های افراطی برای انتخابات و مختل کردن آن و ایجاد ناآرامی در این کشور پس از انتخابات را «خیلی واقعی» توصیف می‌کند. «بروس هافمن»، کارشناس شورای روابط خارجی در پاسخ به این سؤال که تهدید افراط‌گرایان برای برهم زدن انتخابات و ناآرامی‌های بعد از آن چقدر واقعی است، می‌گوید: «این تهدید بسیار واقعی است. با توجه به شکاف سیاسی کنونی در امریکا، انتخابات ریاست جمهوری امسال نگران‌کننده به نظر می‌رسد.» به گفته هافمن، طبق برآورد‌ها حدود ۳۰۰ گروه گوناگون شبه‌نظامی وجود دارند که شاید شمار نیرو‌های نظامی و آموزش دیده آن‌ها به ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر برسد. نویسنده اندیشکده شورای روابط خارجی تصریح می‌کند: «نکته نگران کننده‌تر فراخوان علنی گروه جنبش «بوگالو» برای انقلاب و شورش در امریکا است. آن‌ها برای یک جنگ داخلی از مدت‌ها پیش آماده‌اند. در بین ماه‌های فوریه و آوریل امسال، شاهد رشد ۶۰ درصدی صفحات فیس‌بوک و گروه‌های هواخواه شورش بوده‌ایم. قبل از اینکه فیس‌بوک این صفحات را ببندد شمار آن‌ها به ۱۲۵ گروه با بیش از ۷۳ هزار دنبال‌کننده می‌رسید.»

تداوم مناقشه درباره نقش ارتش

رئیس‌جمهور امریکا در پیامی در توئیتر گفت که او دیگر نه ویروس کرونا دارد و نه کسی را به این ویروس مبتلا می‌کند تا بیش از هر موقع دیگری طی ۱۰-۱۲ روز گذشته، آمادگی خود را برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی نشان دهد. پایگاه «آکسیوس» گزارش کرده که ترامپ از ستاد انتخاباتی خود خواسته از حالا تا سوم نوامبر هر روز برای او تجمعات انتخاباتی ترتیب دهند. موازی با تشدید حضور انتخاباتی ترامپ، نگرانی‌ها در سطوح امنیتی درباره سناریوی پذیرفته نشدن انتخابات از طرف او نیز تشدید شده است. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا برای دومین بار طی هفته‌های اخیر گفته در صورتی که مناقشه‌ای در انتخابات پیش‌روی کشورش به وجود آید، ارتش هیچ نقشی در تعیین نتیجه انتخابات و مدیریت این وضعیت نخواهد داشت.

سخنان میلی در واکنش به نگرانی برخی مقامات پنتاگون ابراز شده که می‌خواهند بدانند در قبال دستور احتمالی دونالد ترامپ برای آرام کردن هرج و مرج بعد از انتخابات از طریق اعزام سربازان امریکایی، بایستی چه واکنشی نشان دهند. به نوشته وبگاه خبری «نیوزمکس»، میلی یک شنبه شب به رادیو ملی امریکا گفته ارتش ایالات متحده هیچ نقشی در تعیین نتیجه انتخابات ندارد. وی در این خصوص گفت اگر مناقشه‌ای در انتخابات به وجود آید، این وضعیت را کنگره یا دادگاه‌های امریکایی مدیریت خواهند کرد. میلی امکان مناقشه در انتخابات نوامبر را منتفی نمی‌داند، ولی گفته است: «اولین بار نیست که بحث درباره ایجاد مناقشه در انتخابات مطرح می‌شود.» وی افزود: «اگر این چنین شود، این [وضعیت]را دادگاه‌ها و کنگره امریکا به خوبی مدیریت خواهند کرد و ارتش امریکا در تعیین نتیجه انتخابات هیچ نقشی نخواهد داشت. هیچ نقشی [برای ارتش]نخواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار