کد خبر: 1023022
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
کرونا دوباره بیمارستان‌های صحرایی را راه‌اندازی کرد و همین مسئله می‌تواند بیانگر عمق فاجعه باشد. بعد از موج اول شیوع ویروس کووید ۱۹ که اوایل اردیبهشت ماه فروکش کرد، بسیاری از مشاغل و اصناف به حالت اولیه خود بازگشتند و بیمارستان‌ها هم نفس راحتی کشیدند، اما با ادامه بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌های اجتماعی تقریباً تمام ایران در وضعیت قرمز قرار گرفتند و در استان‌های مختلف نیز به دلیل پر شدن تخت‌های درمانی، بیمارستان‌های صحرایی برای ارائه خدمت به بیماران دوباره راه‌اندازی شدند.

سرویس ایران جوان آنلاین: اصفهانی‌ها آنقدر وضعیت سختی را تحمل می‌کنند که مجبور شده‌اند بیمارستان‌های صحرایی خود را دوباره راه‌اندازی کنند.


بیمارستان‌های صحرایی که پیش‌تر و در مواقع بحرانی مانند هشت سال دفاع مقدس در مناطق عملیاتی دید‌ه می‌شدند، حالا به چرخه خدمات‌رسانی‌های امدادی بازگشته‌اند و این نشان می‌دهد، کشور در حالت بحرانی قرار دارد. بر همین اساس بیمارستان شهید صدوقی اصفهان نیز برای مختل نشدن درمان بیماران غیرکرونایی اقدام به برپایی یک بیمارستان صحرایی کرده است.


بیمارستان‌های اصفهان در آماده‌باش


پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی وزارت بهداشت، مجتمع بیمارستانی و تخصصی و فوق‌تخصصی فارابی اصفهان جزو بیمارستان‌هایی بود که به حالت آماده‌باش درآمد. اولین بیمار مشکوک به کرونا در اصفهان نیز اسفند ماه سال ۹۸ در این بیمارستان بستری شد. مجتمع تخصصی و فوق تخصصی فارابی هم اکنون با بازسازی و نوسازی در بخش‌های مختلف، در ۱۱بخش مجزا با ۳۶۲ تخت فعال مشغول خدمات‌رسانی به بیماران است. این روز‌ها بیمارستان فارابی به عنوان بیمارستان تخصصی روانپزشکی زنان و مردان در اصفهان مشغول خدمت‌رسانی به بیماران اعصاب و روان و کرونایی‌هاست.


بیمارستان الزهرا (س) استان اصفهان نیز یکی دیگر از بیمارستان‌های بزرگ با خدمات درمانی گسترده در جنوب این استان به شمار می‌آید که از ابتدای شیوع ویروس کرونا با تأکید مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی، برای خدمات‌رسانی به سایر بیماران در نظر گرفته شده بود. اما وضعیت وخیم شیوع کرونا، فرسودگی بیمارستان‌های ریفرال همچون خورشید که از ابتدای شیوع کرونا در خط مقدم مقابله با این ویروس قرار داشتند و کمبود تخت‌های بیمارستانی سرانجام مسئولان را ناچار به وارد کردن بیمارستان الزهرا (س) به چرخه پذیرش بیماران کووید ۱۹ کرد.


این روز‌ها خبر‌های نگران‌کننده‌ای از تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان الزهرا (س) درحالی به گوش می‌رسد که گفته می‌شود تعداد بیماران بدحال و نیازمند دستگاه‌های تنفسی نیز در حال افزایش است و به زودی باید بیمارستان‌ها و تخت‌های بیشتری باید برای درمان بیماران وارد چرخه شود. در کنار این بیمارستان‌ها روز گذشته رئیس بیمارستان صدوقی اصفهان با بیان اینکه با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، یک بیمارستان صحرایی جدید با ظرفیت ۷۰ تخت بستری راه‌اندازی شد، گفت: «این بیمارستان صحرایی بخشی از بیمارستان شهید آیت‌الله صدوقی است که با هماهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی و معاونت درمان برپا شده است و بنا بر این شد که ما فضایی را تعبیه و تعدادی از بیماران کرونایی را اینجا مستقر کنیم.» سیدرضا مرتضویان ادامه داد: «ظرفیت فعلی ما در این بیمارستان صحرایی ۷۰ تخت بستری است که این تخت‌ها شامل شش تخت آی‌سی‌یو، تخت‌های اورژانس و بخش بستری بیماران حاد تنفسی است.»


وی با بیان اینکه «آماده شرایط بحرانی‌تر هم هستیم» تصریح کرد: «ما ظرفیت افزایش تا دوبرابر این امکانات را داریم.» به گفته این مسئول، در زمان حاضر در این بیمارستان صحرایی ۴۰ نفر کادر درمان مشغول خدمت‌رسانی بیماران کرونایی هستند هرچند این بیمارستان با تمام تجهیزات لازم مانند رادیولوژی، دارو‌خانه، اورژانس و آزمایشگاه مشغول خدمات رسانی است ولی تنها با رعایت اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان شاهد کاهش شیوع این بیماری منحوس شد.


با این روال آمار کاهش نمی‌یابد


با اینکه اعلام می‌شود رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اولین عامل در شیوع گسترده کرونا در کشور است، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروتکل‌ها در مراکز مذهبی برخلاف مراکز تفریحی به خوبی رعایت می‌شود. مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفته: «یک تحقیق میدانی نشان داده است در مساجد و نماز جمعه‌ها به خوبی پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، ولی در اماکن تفریحی و مسافرتی مانند شمال کشور شرایط به شکل دیگری است.» وی با اشاره به شرایط نامطلوب شیوع کرونا ویروس در کشور ادامه داد: «در برخی حوزه‌ها سختگیری‌هایی را شاهد هستیم، ولی برخی حوزه آسان گرفته شده‌اند که عمدتاً ضروری نبوده و جنبه تفریحی دارند، می‌توانیم مانند اوایل شیوع این ویروس ورودی و خروجی‌های شهر را کنترل کنیم. البته نه با سختگیری زیاد، اگر دو یا سه هفته در مقابل زنجیره شیوع مقاومت کنیم شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها خواهیم بود.»
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: «با این روال کنونی نمی‌توان به کاهش آمار دست پیدا کرد، بخشی از علت افزایش آمار مربوط به رفت و آمد‌ها و سفر‌های غیر ضروری است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار