کد خبر: 1022999
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
اگر چه روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد بیش از ۵۵‌هزار واحدی تقریباً وارد کانال یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد شد و در این روز ارزش معاملات بورس و فرابورس به محدوده ۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومان رسید، اما در ساعات پایانی بازار شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای بودیم که به نظر می‌رسد، باید حقوقی‌ها حالا که بازار سرمایه دارد از آب و گل اصلاح در می‌آید، کمی کنترل شود، زیرا اگر قرار باشد بازار با پول حقیقی بالا رود و با عرضه حقوقی‌ها پایین بیاید، توسعه بازار سرمایه با مشکل مواجه می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شاخص در جریان معاملات دیروز برای دقایقی به کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد وارد شد، اما با افزایش عرضه‌ها در نهایت روی یک‌میلیون و ۵۹۷ هزار واحد بسته شد. شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن دیروز با افزایش ۸‌هزار و ۵۲۱‌واحد به رقم ۴۱۹‌هزار و ۳۴‌واحد رسید. کارشناسان اقتصادی رشد بهای ارز به محدوده ۳۲‌هزار تومان را در رشد بازار سرمایه مؤثر ارزیابی کردند و بر این باورند که هر چند بازار ارز، طلا و سکه به عنوان بازار موازی در حال جذب نقدینگی هستند، اما اگر حقوقی‌ها در این بازار با عرضه‌های سنگین اقدام به جمع‌آوری نقدینگی نکنند، بازار می‌تواند روند متعادل روبه رشدی به خود بگیرد.
 

البته به تازه‌واردان همواره توصیه می‌شود که به‌طور مستقیم اقدام به سرمایه گذاری در بازار نکنند و از طریق صندوق‌ها یا مشورت افراد مطلع در بازار سرمایه‌گذاری کنند، زیرا بازار سرمایه‌داری ریسک زیادی است، به ویژه آنکه روز گذشته در ساعات پایانی شاهد عرضه‌های سنگین در بازار بودیم. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۶‌میلیون و ۳۷‌هزار‌میلیارد‌تومان رسید. معامله‌گران بیش از ۸ /۱۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵/ ۱ میلیون فقره معامله و به ارزش ۱۳‌هزار و ۷۴۶‌میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از ۵ هزار و ۶۰۹‌میلیارد تومان رسید را اضافه کنیم، دیروز ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۹‌هزار و ۳۵۵‌میلیارد تومان رسید.

دیروز همه شاخص‌های بورس سبزپوش بودند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام ۵۸ /۳ درصد رشد کردند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن هر یک ۲ درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور نیز در پایان معاملات ۴/ ۳ درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس ۶/ ۳ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۵/ ۳ درصد افزایش یافت.

نماد‌های شاخص‌ساز که بیشترین اثر افزایشی در شاخص را داشتند، شامل پالایش نفت‌تهران، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، بانک ملت، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و مخابرات ایران بودند که به ترتیب بیشترین اثر تقویتی را در شاخص کل بورس داشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات ۳۵۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۸‌هزار و ۴۷۵‌واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۲۳۷‌هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورس دیروز بیش از ۱ /۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴/ ۱ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۵‌هزار و ۶۰۹‌میلیارد تومان داد وستد کردند.

طبق انتظار «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و بیش از هزار میلیارد‌تومان از واحد‌های آن دادوستد شد. بعد از این صندوق ریال بانک ملی، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. اما در بین نماد‌هایی که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند، «خودرو» با معامله بیش از یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون سهم جایگاه نخست را از آن خود کرد.

عمده معاملات این نماد نیز به آخرین دقایق بازار باز می‌گردد که صف خرید چند صد میلیون سهمی آن عرضه شد. «خساپا» دیگر نماد پربیننده گروه خودرو نیز رتبه چهارم را در بین نماد‌های پرمعامله تصاحب کرد. رتبه‌های دوم و سوم نیز به بانک تجارت و ملت اختصاص داشت.

در جریان مبادلات روز گذشته پالایش نفت تهران با رشد ۳۰‌درصدی و بانک ملت هم با رشد قیمت ۱۱‌درصدی بازگشایی شد، حکشتی نیز با افزایش ۶ درصدی بازگشایی شد، ولی به دلیل عرضه با صف فروش ۳۰‌میلیون سهمی روبه‌رو شد و باید دید در جریان مبادلات امروز نرخ در این نماد چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار