کد خبر: 1022996
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۰ مهرماه و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسید.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مجموع مبتلایان کووید۱۹ در کشور از نیم میلیون تن گذشت و با ثبت ۲۵۱ مورد فوتی جدید ناشی از ویروس تاجدار، یک‌بار دیگر رکورد فوتی‌های کرونایی در کشور شکسته شد. با وجود این رکوردشکنی، اما وزیر بهداشت خبر‌های خوشی درباره پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت واکسن کرونا داشت. در عین حال تا زمانی که واکسن کرونا به ثمر بنشیند، راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم. در این زمینه دیگر از خواهش و تمنا گذشته‌است و وزارت بهداشت دست به سختگیری‌های بیشتری زده و در این زمینه جریمه‌هایی برای تخلفاتی نظیر عدم استفاده از ماسک طراحی و پیش‌بینی شده‌است.

طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۰ مهرماه و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسید.

طی همین زمان، ۲۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر رسید. همچنین ۴هزارو۴۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۰۶ هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار هستند.

خبر‌های خوش نمکی از واکسن کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به شرایط بسیار سخت کرونا و اهمیت رعایت موارد بهداشتی و دستورالعمل‌ها از سوی مردم، در عین حال درباره واکسن کرونا ایرانی گفت: «خبر‌های خوشی از واکسن دارم و به مدیرکل روابط بین‌الملل دستور دادم به سازمان جهانی بهداشت اعلام کند که ما فاز‌های مطالعاتی واکسن را تا کجا رسانده‌ایم. به این ترتیب پیشرفت واکسن را به عنوان حرکت عظیم ملی به گوش جهانیان خواهیم رساند.» نمکی با اشاره به جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «مدت‌هاست عرض می‌کنم برای مقابله و مبارزه با یک اپیدمی فقط و فقط تقاضا و تمنا و خواهش، مشکل‌گشا نیست. موج‌های زیادی را در این مدت تحمل کردیم و همکارانم به صورتی نفسگیر و به طور شبانه‌روزی آن را جمع و جور کردند و شرمسار همکاران عزیز و بزرگواری‌شان هستم که موج‌های پیاپی را که البته بیشترش هم به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌هاست، جمع وجور کردند و تا نفسی تازه کنند، موج جدید آغاز می‌شود.»

وی ادامه داد: «همه معتقدیم تا می‌توانیم نباید از شیوه‌های پلیسی برای اعمال شیوه‌نامه‌ها استفاده کنیم؛ به خصوص رئیس‌جمهور اعتقاد دارند مردم باید محترم شمرده‌شوند و کمتر از شیوه‌های خشونت‌آمیز و سخت و انقباضی استفاده شود و ما هم بر همین معتقدیم، اما در یک مطالعه میدانی هیچ‌کدام از کشور‌های مدعی دموکراسی را نمی‌شناسید که اپیدمی را فقط با خواهش و تمنا جمع کرده‌باشند؛ هر چند که عده زیادی رعایت می‌کنند، اما عده‌ای هم رعایت نمی‌کنند و همه را گرفتار می‌کنند.»

وزیر بهداشت از تقاضای همکاری از نیروی انتظامی، سازمان بسیج و سازمان‌های مردم نهاد و سایرین که به عنوان ضابط برای اعمال جرایم سخت‌تر خبر داد و افزود: «قرار شد این کار با تهران به عنوان کلانشهری که در سراسر کشور تأثیر می‌گذارد، شروع شود و قطعاً در کلانشهر‌های دیگر کار را توسعه خواهیم داد.»

جرایم تخلفات کرونایی

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعیت جرایم مربوط به متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: «اصولاً بحث مقابله با اپیدمی چیزی جز مشارکت مردم و مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیست. اینکه چرا جریمه وضع کردیم، باید توجه کرد که بیش از ۵۰ درصد مردم از اواخر اسفند ماه تاکنون همیشه رعایت کردند، اما نیمی دیگر از مردم واقعاً رعایت نکردند. در حال حاضر یک مطالبه مردمی وجود دارد که افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، چه گناهی دارند. بنابراین متخلفان باید جریمه شوند. مانند فردی که از چراغ قرمز عبور می‌کند و دیگران را به خطر می‌اندازد.»

وی افزود: «باید توجه کرد که جرایم چند دسته هستند؛ یکی بحث ارائه‌دهندگان خدمت است؛ مانند حمل و نقل عمومی. به عنوان مثال اگر راننده تاکسی ماسک نزند و شناسایی شود، پلاکش نوشته شده و پلیس می‌تواند این فرد را جریمه کند. راننده تاکسی که ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و به ازای هر مسافری هم که ماسک نزند، راننده تاکسی ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود و مسافرانی هم که ماسک نزدند، ۵۰ هزار تومان هزینه می‌شوند.»

به گفته وی در زمینه اتوبوس هم به همین صورت است. اگر راننده اتوبوسی رعایت نکند، چه خودش و چه مسافران، هم شرکت جریمه خواهد شد و جرایم تا یک میلیون و حتی بیشتر هم خواهد بود. در تهران از آنجایی که سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف است، نمی‌توانیم اتوبوس را توقیف کنیم؛ بلکه باید اتوبوس را زیاد کنیم، اما جرایم برای شرکت و راننده متخلف در نظر گرفته‌می‌شود. در زمینه اصناف به این صورت است که اگر در یک صنف فردی باشد و خودش ماسک نزند و مشتریانی را بپذیرد که ماسک نمی‌زنند، بار اول اخطار کتبی و درج در پرونده، بار دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و بار سوم یک میلیون تومان جریمه می‌شود. بار چهارم نیز مغازه‌اش به مدت یک هفته پلمب می‌شود.

چهره‌نگاری افرادی که ماسک نمی‌زنند

به گفته رئیسی در مورد افرادی که در خیابان هستند، چند مکانیزم وجود دارد؛ اگر پلیس و بازرسین ما فرد خاطی را ببینند، فرد را جریمه می‌کنند. نکته دیگر این است که نیروی انتظامی یکسری دوربین دارد که چهره همه افراد در آن ثبت است. وقتی فرد چهره‌نگاری می‌شود، همه اطلاعاتش اعم از کد ملی وجود دارد. از همان سیستمی که برای حجاب استفاده می‌شود، از همان برای ماسک هم استفاده می‌شود. اگر فرد ماسک نزند، چهره‌نگاری و برای فرد پیام داده می‌شود و جریمه می‌شود.

حال اگر کسی جریمه را نپردازد چه می‌شود؟ آقای معاون در این‌باره گفت: «مکانیزم اینگونه است افرادی که جریمه می‌شوند، بدهکار دولت می‌شوند و می‌تواند از هر طریقی آن را دریافت کند، مانند قبض جریمه‌ای که برای فرد می‌آید یا راه‌هایی پیش‌بینی شده مانند محاسبه روی قبض آب، برق و تلفن. در عین حال این جرایم، صرفاً برای حوزه کرونا هزینه می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار