کد خبر: 1022891
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
تدوام روند خدمت‌رسانی مواکب حسینی در مناطق کم‌برخوردار حاشیه شهر مشهد
رای خدمت کردن منتظر فرصت و بهانه نیستند. نه با محدودیت جغرافیایی متوقف می‌شوند، نه تاریخ و مناسبت می‌شناسند این خادمان موکب «شباب‌الحجة». با محدودیت سفر به کشور عراق برای برپایی علم خدمت به زائران پیاده حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، با همراهی خادمان آستان مقدس رضوی دست‌به‌کار شدند و ...

موکبشان را در روستایی کم‌برخوردار در حاشیه شهر مشهد دایر کردند تا این‌بار به عاشقان مکتب حسینی خدمت کنند، خادمانی که برکات نیت خیرشان به همین دو ماه عزاداری محدود نمی‌شود و در طول سال جاری است.

بعد منزل نبود در سفر روحانی
باید 17 کیلومتر از شهر مشهد به سمت جاده قدیم نیشابور طی مسیر کنیم تا به روستای سرسبز رباط خاکستری برسیم، جایی که موکب شباب‌الحجة خیمه خود را علم کرده است، درست در محل یکی از ایستگاه‌های صلواتی سال‌های پیش که میزبان خیل زائران پیاده حضرت رضا(ع) بود. این موکب دارای ویژگی خاصی در مقایسه با دیگر مواکب مستقر در روستاهای حاشیه مشهد است، موکبی چندمیلیتی که ترجمه وحدت و قرابت دینی و فرهنگی میان ملل همسایه است.  
موکب شباب‌الحجة همراه خادمان ایرانی، افغانستانی و عراقی خود، هر سال در این روزها جایی در عمود 1430 در مسیر نجف تا کربلا به استقبال زائران پیاده اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌رفت. اما امسال که شیوع بیماری شرایط را عوض کرده است و خادمان ایرانی و افغانستانی مقیم شهر مشهد از حضور در کنار رفقای عراقی خود در این موکب بازمانده‌اند، بیکار ننشستند و به همت آستان مقدس رضوی، موکبی با همین نام در روستای رباط خاکستری برپا کردند تا به عاشقان اباعبدالله(ع) خدمت کنند زیرا معتقدند راه خدمت هرگز بسته نیست.

همه‌جا موکب شماست
هرچند ناگفته معلوم است، دوری و فاصله عوارضی چون دل‌تنگی و بی‌قراری دارد. پس گهگاه بروبچه‌های موکب به صورت آنلاین، با دوستان عراقی خود در موکب مستقر در عمود 1430 ارتباط می‌گیرند و با دیدن حال و هوای موکب و چند کلمه‌ای درد و دل، اشکی می‌ریزند و دلی صفا می‌دهند.
ماجرای تشکیل موکب هم از زبان آقای طاهری، مسئول آن، شنیدنی است: سال 90 با جمعی از همین خادمان در مسیر پیاده‌روی به صورت اتفاقی در موکب شباب‌الحجة توقف کوتاهی کردیم و خطاب به خادمان عراقی گفتیم: کاش می‌شد ما هم اینجا موکبی می‌داشتیم. برادران عراقی گفتند: همه‌جا موکب شماست. چه ایرادی دارد شما هم از سال دیگر برای خدمت در کنار ما دست‌به‌کار شوید؟ به این ترتیب، داستان موکب سه‌ملیتی ما آغاز شد.

خدمت در طول سال
با اینکه از نام موکب جوانی و شیدایی برمی‌آید، بانیان این خیمه عزاداری، خود، صاحب شرکت و هتل، از فعالان حوزه املاک و تاجران بازاری هستند و جمع زیادی زیر دستشان نان می‌خورند. آن‌ها هرسال در این تاریخ، همه کار و زندگی خود را زمین می‌گذارند و کوله خدمت می‌بندند. امسال هم به عشق نام اباعبدالله(ع) و حضرت رضا(ع) زیر چتر این موکب جمع شده‌اند و برای رضایت خدا و ائمه(ع) از هیچ خدمتی کوتاهی نمی‌کنند.
البته خدمات این خادمان مخلص مکتب اهل بیت(ع) به برپایی موکب در ایام سوگواری محرم و صفر محدود نمی‌شود. در طول سال به هر طریق که از دستشان برمی‌آید، پیگیر مشکلات گرفتاران هستند. هرکدام به نوعی دستی در کارهای خیر دارد و خدمت زیر پرچم امام حسین(ع) تنها گوشه‌ای از تلاش‌های خیرخواهانه آن‌هاست. یکی از خادمان موکب شباب‌الحجة، آقای یوسف‌نیا، از خادمان افغانستانی مقیم شهر مشهد است که صاحب 5 شرکت و یک هتل است. در ضمن، صاحب یک بنیاد حمایت از محصلان افغانستانی هم هست. یکی دیگر از برادران خادم افغانستانی خیریه‌ای به نام امام‌جواد(ع) در منطقه کم‌برخوردار طلاب مشهد را سرپرستی می‌کند و ... .

تنوع در ارائه خدمات
روستای رباط خاکستری معین 7 روستای کوچک‌تر مجاور تعیین شده است و 50 خادم موکب شباب‌الحجة، روزانه بیش از 3500 پرس غذای متبرک حضرت رضا(ع) را تهیه، طبخ و توزیع می‌کنند. هم‌چنین گروهی از خادمان سلامت کانون‎های خدمت رضوی هم با نیازسنجی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته از سوی آستان قدس رضوی در منطقه مستقر شده‌اند. کاروان سلامت با حضور کادر پزشکان متخصص قلب و عروق و دندان‌پزشکی و نیز پرستاران مشغول معاینه بیماران مراجعه‌کننده و ارائه رایگان دارو هستند. در صورت نیاز هم برای انجام جراحی و امور درمانی جدی‌تر به مراکز مجهز و تخصصی شهر مشهد ارجاع داده می‌شوند.
البته مردم باصفای روستایی هم کم نمی‌آورند و در هر فرصتی، مهربانی و میهمان‌نوازی خود را نمایان می‌کنند. روستای رباط خاکستری از نعمت گاز شهری بی‌بهره است و مردم به‌ناچار از کپسول‌های گاز برای گذران امور استفاده می‌کنند. خادمان مواکب هم با امکانات به این روستا رفته‌اند ولی در جریان طبخ غذای روزانه به گوش اهالی روستا می‌رسد که موکب با مشکل کمبود گاز مواجه شده است. همه مردم کپسول‌به‌دست برای رساندن گاز به خادمانشان صف می‌کشند و در مسیر خدمتگزاری، خاطره شیرین دیگری برای خادمان مواکب می‌سازند.
جریان خدمات دنباله‌دار آستان قدس رضوی در کنار خادمان مواکب حسینی به همین روزهای عزاداری ایام محرم و صفر ختم نمی‌شود و پس اتمام مرحله نخست خدمت‌رسانی در مدت 10 روز، مرحله دوم آن در ماه ربیع‌الاول آغاز خواهد شد.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار