کد خبر: 1022864
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
ارمنستان و جمهوری آذربایجان بعد از دو هفته درگیری، با وساطت روسیه به یک آتش‌بس دست پیدا کردند؛ آتش‌بسی که ایران نیز از آن استقبال کرده، ولی دولت ترکیه گفته که این آتش‌بس به تنهایی کافی نیست. آتش‌بس از ساعت ۱۲ ظهر دیروز به وقت محلی (۱۲:۳۰ به وقت تهران) اجرا شده، ولی هر دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نخستین ساعات دیروز شب بعد از ۱۰ ساعت نشست سه‌جانبه‌ای که با حضور زوراب منتاسکانیان و جیحون بایراموف وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار کرد، با قرائت بیانیه‌ای از توافق دو کشور برای آتش‌بس خبر داد که البته این توافق از دیروز ظهر اجرا شد. آتش‌بس با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرا، جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان در مناطق درگیری و کمک به غیرنظامیان آسیب‌دیده در این درگیری‌ها انجام شده و در بیانیه آن آمده که این آتش‌بس با میانجیگری و بر اساس اصول کمیته جهانی صلیب سرخ اعلام شده است. این آتش‌بس بعد از ۱۴ روز درگیری که روز پنجم مهر ۹۹ شروع شد و تا دیروز ادامه داشت به دست آمده و البته ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار است با میانجیگری مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح‌آمیز در اسرع وقت ادامه دهند. به‌رغم توافق جمعه شب دوطرف، درگیری‌ها تا ساعت ۱۲ دیروز (موعد اجرای آتش‌بس) نیز ادامه پیدا کرد و حتی بعد از این ساعت نیز دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند. هنوز دقایقی از اجرای توافق آتش‌بس نگذشته بود که «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «یگان [جمهوری آذربایجان]با نادیده گرفتن آتش‌بس برای اهداف انساندوستانه به سمت منطقه‌ای به نام «کاراخامبیلی» حمله کرد.» وی ادامه داد: «یگان دفاعی آرتساخ [قره‌باغ کوهستانی]پاسخ متناسبی را برای متوقف کردن حمله دشمن انجام داد.» ارتش آذربایجان نیز نیرو‌های مسلح ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به «ترتر» و منطقه «آغ دام» جمهوری آذربایجان متهم کرد. خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش کرد که مقام‌های جمهوری آذربایجان مدعی شده‌اند ارمنستان در آستانه اجرای آتش‌بس، به شدت مناطق پرجمعیت جمهوری آذربایجان را مورد حملات خمپاره‌ای قرار داده است. طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، درست ۱۵ دقیقه بعد از آغاز اجرای توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آژیر‌های خطر در منطقه قره‌باغ به صدا درآمد و به مدت دو دقیقه این صدا ادامه داشت.

استقبال ایران، شرط و شروط باکو-آنکارا

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، از توافق به‌دست آمده اعلام حمایت کرده ومحمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز در توئیتی از توقف درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی به عنوان گامی به سوی صلح استقبال کرد. ظریف نوشت: «ایران از توقف درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی به عنوان گامی به سوی صلح استقبال می‌کند. ما از همسایگان خود جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم که بر اساس احترام به قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی در گفتگو‌های جدی شرکت کنند. از تلاش‌های سازنده همسایگان روس خود قدردانی می‌کنیم.» با این حال، توافق آتش‌بس دو طرف، کاملاً شکننده به نظر می‌رسد، به خصوص که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفته که مهم‌ترین عامل برای «پایدار شدن آرامش در قره‌باغ» در این ضرورت نهفته است که ارمنستان بپذیرد این اراضی متعلق به آذربایجان است و هرگز آن‌ها را نخواهد دید و برای بازپس‌گیری آن‌ها به ابزار نظامی متوسل نخواهد شد. علی‌اف افزود: «مرحله نظامی یا بخش نخست آن به پایان رسیده و ما به سازش سیاسی خواهیم رسید که تضمین می‌کند سرانجام به حقوق خود دست خواهیم یافت.» دولت ترکیه نیز در موضع‌گیری خود به طور مشروط از توافق آتش‌بس استقبال کرده است. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود، آتش‌بس اعلام شده را «اولین گام مهم» در راستای حل مناقشه خوانده و اضافه کرده که این آتش‌بس برای حل دائمی مناقشه بر سر قره‌باغ کوهستانی، اقدامی کافی نیست. واکنش روس‌ها نیز نشان می‌دهد که به ادامه آتش‌بس امیدواری قطعی ندارند. به گزارش تاس، «کنستانتین کوساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه گفته که توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، فرصتی برای توقف خشونت میان دو کشور است: «مسئله اصلی رخ داد؛ دور باطل خشونت‌های دوجانبه شکسته شد.» یا این حال، او با گفتن اینکه این توافق اگر فرصتی برای صلح نباشد، فرصتی برای توقف جنگ است و «باز بهتر از هیچ است»، نشان داد که چشم‌انداز مسکو از توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان خیلی هم مثبت نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار