کد خبر: 1022795
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
مدیر جهاد کشاورزی مشهد؛
کشت‌های متراکم (پایه رویشی) می تواند نقش مهمی در مبارزه با کم آبی باغات مشهد ایفا کند، به همین دلیل توسعه باغات متراکم و پوششی یکی از اهداف اصلی در بخش باغبانی مشهد است.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: آب و غذا از چالش‌های اصلی جوامع آینده بشری محسوب می شود و برنامه ریزی درست در بخش کشاورزی می تواند موجب کاهش بخش زیادی از تهدیدات و چالش‌ها شود.
امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد افزود: کشاورزی یکی از مقوله‌های اقتدار و امنیت ملی هر کشوری است زیرا تأمین امنیت غذایی در گرو کشاورزی پایدار بوده و بخش کشاورزی به دلیل تأمین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود زیرا که هم در ارزش افزوده و هم اشتغال از سهم بالایی برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: محصولات باغبانی با توجه به مزیت نسبی و شرایط اقلیمی مناسب مشهد و نیز دسترسی و نزدیکی به بازار آسیای میانه نقش پررنگ تری در این زمینه می‌تواند ایفا کند؛ و باغداری نوین و استفاده از روش‌های جدید باغداری بویژه به منظور افزایش راندمان آبیاری در باغات با توجه به بحران کمبود آب در سال‌های اخیر اهمیت و نقش ویژه‌ای دارد.
طهماسبی زاده بیان کرد: در حال حاضر سطح باغ‌های مشهد اعم از غیر بارور و بارور حدود ۱۶۸۰۰ هکتار بوده که حدود ۹۸ درصد آن آبی و بقیه دیم بوده است، سطح بارور باغ‌های این شهر حدود ۱۴۲۵۰ هکتار برآورد شده که معادل ۸۵ درصد از کل سطح باغ‌های شهرستان میباشد، مساحت باغات سیب و گلابی در سال ۹۸ حدود ۵۰۸۸ هکتار بوده که معادل ۳۰ درصد کل باغات شهرستان می‌باشد.
او  تصریح کرد: میزان تولید محصولات باغبانی مشهد حدود ۱۰۴۴۷۵ تن بوده که سهم میوه‌های دانه دار ۸/۶۴ درصد، میوه‌های هسته دار ۲/۱۷ درصد، , وسایر میوه‌ها ۱۸ درصد بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: سطح زیرکشت محصول سیب در مشهد چهار هزار و سیصد و پنجاه هکتار است که رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید سیب در استان را دارا است، حدود ۴۰۰۰ هکتار از سطح فوق بارور بوده که سالانه بیش از شصت هزار تن محصول از این سطح تولید می‌شود؛ که با توجه به کیفیت و مرغوبیت سیب تولیدی این شهر بخشی از آن به کشور‌های آسیای میانه و روسیه صادر می‌گردد.
طهماسبی زاده اظهار کرد: علاوه برشرایط آب و هوایی مناسب، رعایت اصول باغداری نوین شامل:هرس اصولی و بموقع، تغذیه مناسب و استفاده از روش‌های تلفیقی جهت کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی از دلایل عملکرد مطلوب و مرغوبیت محصول سیب توسط باغداران پیشرو شهرستان است.
وی افزود: یکی از سیاست‌های اصولی در بخش باغبانی شهرستان، احداث باغات متراکم و پوششی می‌باشد. با توجه به ویژگی‌های پایه‌های رویشی در مقایسه با پایه‌های بذری سیاست حمایتی دولت بر توسعه و گسترش باغات پایه رویشی بوده است. درخت سیب جزء اولین درختان میوه‌ای بوده که بصورت متراکم کشت شده و هم اکنون نیز در مقیاس وسیع، باغات متراکم در مناطق مختلف سیب کاری وجود دارد. باغات متراکم با توجه به کاهش اندازه درختان میوه نسبت به پایه‌های بذری عملکرد بالا و هزینه داشت کمتری دارند زیرا تمام عملیات داشت و برداشت به آسانی و بطور مؤثر در آن‌ها صورت گرفته و تعداد زیادی درخت در هکتار قابل پرورش است.
 
مدیر جها کشاورزی مشهد ادامه داد: در مشهد تا سال ۱۳۹۴ کل سطح زیر کشت باغات متراکم کمتر از سی هکتار بوده است که بعد از آن با توجه به پرداخت یارانه جهت خرید نهال‌های پایه رویشی به باغداران، شاهد افزایش احداث این باغات هستیم به طوری که در طی این چند سال با استفاده از یارانه‌های دولتی سطح زیر کشت به بیش از یکصد هکتار افزایش یافته است.
وی  تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های این باغات در مقایسه با ارقام بذری به ویژه راندمان بالای آبیاری و بحران کم آبی سالیان اخیر که لزوم کاهش سطح محصولات آبی و افزایش عملکرد در واحد سطح را بیش از پیش نمایان ساخته است، کشت‌های متراکم (پایه رویشی) میتواند نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید، به همین دلیل توسعه باغات متراکم و پوششی یکی از اهداف اصلی در بخش باغبانی شهرستان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار