کد خبر: 1022656
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
هفته وحدت زمان افتتاح راه آهن ايران به افغانستان
سال ۱۳۸۶ بود که عملیات اجرایی شبکه ریلی خط آهن خواف به هرات آغاز شد. پروژه‌ای که هرات افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند و می‌تواند کمک شایانی در جابجایی بار و مسافر میان دو کشور باشد...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

  

سال 1386 بود که عملیات اجرایی شبکه ريلي خط آهن خواف به هرات آغاز شد. پروژه اي که هرات افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل مي کند و مي تواند کمک شاياني در جابجایی بار و مسافر میان دو کشور باشدبه گفته کارشناسان راه‌اندازی این خط ریلی مي تواند ظرفیت حمل دو میلیون تن کالا به صورت سالانه را به دوش بکشد و همين مسئله موقعيت اقتصادي بسياري از مناطق و بخصوص مناطق مرزي را رونق مي بخشدخط ریلی خواف-هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، مورد توجه است و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

 

***

 

این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صورت یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان-تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود.

مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد -خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند.

همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود.

از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ می‌رسد. از همین منطقه تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

اهمیت دیگر این پروژه آن است که افغانستان از طریق این خط آهن به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

در بحث ترانزیت نیز، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند.

 

هفته وحدت زمان افتتاح

 

اولين ماه تابستان بود که مدیرکل دفتر فنی و عمرانی استانداری خراسان رضوی در مورد آخرین وضعیت خط آهن خواف به هرات توضیحاتی داد و گفت: یکی از اهداف پروژه راه آهن خواف به هرات که از سال 86 عملیات اجرایی آن آغاز شده این است که هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل شود و قطعا از این طریق آمار جابجایی بار و مسافر میان دو خط ریلی چشمگیر خواهد بود.

مهدی سالیانی ادامه داد: طول در نظر گرفته شده برای این خط ریلی، 193 کیلومتر است؛ دو قطعه از این طرح در خاک ایران است و دو قطعه نیز در خاک افغانستان قرار دارد.

وي با اشاره به اینکه دو قطعه حاضر در ایران در عمل آماده بهره‌برداری هستند بیان کرد: قطعه سوم این طرح پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و به مرحله نصب سوزن خطوط رسیده و کار ساخت ایستگاه‌های این قطعه در ایران و افغانستان نیز دنبال می‌شود.

به گفته اين مسئول، راه‌اندازی این خط ریلی کریدور جدیدی در حوزه حمل و نقل کالا میان ایران و افغانستان ایجاد می‌کند و ظرفیت حمل دو میلیون تن کالا به صورت سالانه را در اختیار دارد.

در آخرين روزهاي مردادماه سال جاري یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که آبان‌ماه، موعد بهره‌برداری از راه آهن خواف-هرات است.

امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی که در نشستی به منظور هماهنگی و تنظیم برنامه نهایی افتتاح طرح ملی و بین‌المللی راه آهن خواف-تهران با حضور مدیران و مسئولان وزارتخانه‌های امورخارجه و کشور شرکت کرده بود با اشاره به اهمیت راهبردی ملی و بین المللی طرح احداث راه آهن «خواف- هرات» در سطح منطقه و جهان، از مدیران اجرایی وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه و وزارت کشور درخواست کرد تا به طور جهادی، موانع مالی و لجستیک این طرح را برطرف کند.

وي پس از بررسی و مشورت با حضار، بر ضرورت افتتاح خط ریلی خواف-هرات در هفته وحدت امسال (۱۹ تا ۲۶ آبان) با حضور ریاست جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و دیگر مقامات عالی کشور تاکید کرد.

به همین منظور مقرر شد تا کارگروهی فرهنگی-تبلیغی با مدیریت رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی و حضور مدیران و مسئولان ایرانی و افغان تشکیل شود تا از طریق این کارگروه، مقدمات افتتاح طرح خواف-هرات در وقت مقرر فراهم شود.

 

اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران

 

حالا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفته که امیدواریم بتوانیم پروژه راه آهن خواف - هرات را حداکثر برای پاییز امسال آماده‌سازی کنیم.

خیرالله خادمی درباره پروژه‌های زیرساختی ریلی کشور، با اشاره به اينکه در بخش ریلی پروژه‌های بزرگی در دست احداث داریم که مجموعاً ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست اجراست، افزود: اقدام خوبی که انجام شد، اولویت بندی این پروژه‌های عمرانی بود که ۸ طرح ریلی با پیشرفت فیزیکی بالاتر در اولویت احداث قرار گرفتند تا از هدر رفت سرمایه گذاری‌های ملی رد توسعه زیرساخت‌ها جلوگیری شود.

وي مجموع طول این ۸ پروژه ریلی اصلی را ۱۵۳۲ کیلومتر عنوان و اظهار کرد: اولین پروژه‌ای که از این مسیرها آماده سازی می‌شود، پروژه خواف-هرات است که ۱۴۰ کیلومتر از آن در داخل خاک ایران بوده و از ایستگاه خواف آغاز و به نقطه صفر مرزی در شمتیغ متصل می‌شود؛ پس از آن ۶۶ کیلومتر در داخل خاک افغانستان احداث شده و به ایستگاه «جنو» در خاک افغانستان (استان هرات) متصل می‌شود.

وی یادآور شد: این پروژه در مراحل پایانی ساخت بوده و تنها ۲۰ کیلومتر پایانی آن باقی مانده که در مرحله روسازی، تنظیم و ریگلاژ است. امیدواریم بتوانیم این پروژه را برای پاییز امسال حداکثر آماده سازی کرده و در مراسم رسمی با حضور رؤسای جمهور دو کشور به بهره برداری رسمی برسانیم.

خادمی اهمیت پروژه خواف - هرات را در اولین پروژه ریلی بودن آن است که ما برای کشور افغانستان احداث می‌کنیم و داخل خاک افغانستان وارد می‌شویم که می‌تواند زمینه حمل و نقلی جدید میان ایران و افغانستان باشد این منطقه، دارای معادن بزرگ و خاص بوده و به منطقه مجموعه معادن سنگان نزدیک است تأسیسات بسیار بزرگی در داخل خاک ایران برای تولید سنگ احداث شده است؛ این مجموعه معادن در داخل خاک افغانستان هم ادامه دارد و در آینده می‌توانیم برای تولید سنگ از معادن این کشور و حمل و نقل سنگ‌های این معادن از حمل و نقل ریلی استفاده کنیم؛ همچنین یک مسیر ریلی بسیار مهم برای اتصال منطقه سنگان به بنادر جنوبی کشور خصوصاً بندرعباس در حال حاضر و چابهار در آینده نزدیک به شمار می‌رود. در واقع افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل و زمینه درآمد ترانزیتی برای کشورمان محسوب می‌شود.

احتمال افتتاح راه آهن خواف – هرات زماني قوت بيشتري مي گيرد که بدانيم وزیر راه و شهرسازی، نيز آبان ماه ره به عنوان موعد بهره برداری از آن اعلام کرده است.

محمد اسلامی گفت: بخشی از راه آهن خواف به هرات با سرمایه گذاری ایران و بخش دیگر آن به وسیله دولت افغانستان احداث می‌شود و بخش مربوط به ایران رو به اتمام است.

وی طول این راه آهن از لب مرز تا شهرستان خواف را ۶۶ کیلومتر اعلام کرد و گفت: اهمیت این طرح در آن است که راه آهن افغانستان متولد می‌شود و از این طریق به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

اسلامی، افزود: در بحث ترانزیت، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب داریم و عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان برای تجار ما و این کشور یک ضرورت است.

وی گفت: دولت افغانستان تعهداتی برای انتقال ظرفیت معادن این کشور به سایر کشورها دارد که از طریق معاهده هندوستان، افغانستان و ایران مؤثرتر و فعال‌تر خواهد شد.

اسلامی افزود: در روزهای اخیر هم بزرگترین تبادل کانتینری در معاهده هندوستان، افغانستان و ایران در چابهار نهایی شد.

وی گفت: به این ترتیب استفاده از ظرفیت بندر چابهار چهار برابر شده است که سهم قابل توجه آن مربوط به توسعه روابط تجاری با افغانستان است.

وزیر راه و شهرسازی درباره مذاکرات خط آهن شلمچه - بصره با طرف عراقی هم این مذاکرات را در سطح سران و وزرا مثبت ارزیابی کرد و افزود: پیمانکار و شرکت سرمایه گذاری این طرح انتخاب شده است و با تغییر و تحولاتی که در عراق بود، هنوز هماهنگی‌های اجرایی آن انجام نشده است و امیدواریم دولت جدید که در این کشور روی کار آمده است، زمینه را برای اجرای سریع‌تر خط آهن شلمچه - بصره فراهم کند.

اسلامی گفت: این خط آهن یک خط ۳۵ کیلومتری است که شبکه ریلی عراق را به شبکه ریلی و آسیای مرکزی متصل می‌کند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار