کد خبر: 1022545
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
ایرج حریرچی:
حریرچی گفت: فرد مبتلا به کرونا که قرنطینه نمی‌شود و در سطح جامعه تردد می‌کند، مجرم و جنایتکار است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: شیوع کرونا بر مبنای اصول ریاضی و علمی شکل می‌گیرد. این ویروس یک نوع رفتار ویروسی دارد، اما انتشارش بر اساس معادلات و رفتار‌های اجتماعی است.

او ادامه داد: میزان انتشار این ویروس به میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی که مردم رعایت می‌کنند، بستگی دارد.

گرفتن آمار مردم، با رصد موبایل‌ها

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان حرکت گوشی‌های موبایل امروزه با ماهواره رصد می‌شود، افزود: در این رصد بررسی می‌شود که به چه میزان حرکت گوشی‌های موبایل به نسبت قبل از شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است. حداقل کاهش حرکت اجتماعی مردم که با حرکت موبایل سنجیده می‌شود در شرایط فعلی شروع کرونا، باید حدود ۵۰ درصد به صورت معمول و ۷۰ درصد در حد مطلوب باشد.

حریرچی تاکید کرد: در فروردین ماه تا پایان تعطیلات حرکت اجتماعی مردم به حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا کرد. هم اکنون و در دو ماه اخیر کاهش حرکت مردم در حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد بررسی و ارزیابی شده که بر این اساس باید بگوییم که در این آزمون رفوزه شدیم.

او با بیان اینکه برای مهار کرونا نباید فقط از دیگران توقع داشت، گفت: از نظر ما کسی که کرونا مثبت است و در شهر تردد می‌کند، مجرم و جنایتکار است.

معاون کل وزیر بهداشت بیان کرد: بزرگترین چالش ما در مدیریت فراگیری "اقناع مردم" است. در اینکه مردم و دیگر عناصر تصمیم گیر را قانع کنیم که کرونا خطرناک است و باید دستورالعمل‌ها جدی گرفته شود، نقص داشته ایم.

ویروس کرونا، هوشمند نیست

حریرچی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا، ویروس هوشمند نیست، گفت: خیلی بر سر وزارت بهداشت متن نگذارند که ما باعث تعطیلی کسب و کار‌ها شدیم، زیرا بسیاری از کارخانجات مواد غذایی در ماهی مانند فروردین همیشه تعطیل هستند. بعضی اوقات می‌گوییم که اقلیت جامعه در رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همراهی نمی‌کنند در حالیکه این اقلیت ناهمراه تنها ۴۹ درصد هستند.

او ادامه داد: در چند ماهی که حضور کارمندان یک سوم شد بر اساس حرکت گوشی‌های موبایل متوجه شدیم که این افراد به سمت بازار‌ها و مراکز خرید سوق پیدا کرده اند و برخی نیز به مسافرت رفته اند. هدف از تعطیلی این است که تماس اجتماعی کمتر شود نه اینکه مردم آزادی عمل بیشتر داشته باشند.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: تصمیم تمام دولت‌ها این است که بررسی کنند چگونه ویروس را کنترل کنند که چرخ اقتصاد و معیشت نیز بچرخد. دولت‌های اروپایی در سه ماه سوم امسال حدود ۱۰ درصد رشد اقتصادی داشته اند که فاجعه محسوب می‌شود.

مجبوریم فعالیت‌های اقتصادی را به شیوه فعلی اداره کنیم

او بیان کرد: ما مجبوریم برای حفظ معیشت مردم برخی از فعالیت‌های اقتصادی را دایر نگه داریم. مردم باید به مسئله این گونه نگاه کنند که دولت هر کاری که می‌توانسته برای کنترل کرونا انجام دهد را عملیاتی کرده و مجبور است برای چرخیدن چرخ اقتصاد شرایط را به شیوه فعلی اداره کند.

متقاضیان اصلی تعطیلی، حقوق بگیران ثابت هستند

معاون کل وزیر بهداشت افزود: در استرالیا باید با اظهار نامه از خانه بیرون بروید. در صورتی که در کشور ما هم اکنون برخی از فروشگاه‌های شبه دولتی حراج برگزار کرده و مردم را تشویق به خرید می‌کنند و یا در حوزه گردشگری تصمیم گرفته اند به مردم وام برای مسافرت بدهند، از این اقدامات واقعا متاسفم.

او ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی حتی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، باعث انتشار ویروس می‌شود، زیرا رعایت کردن مسائل بهداشتی فقط باعث کاهش انتشار ویروس می‌شود، اما آن را به صفر نمی‌رساند. در انجام برخی از تعاملات اجتماعی مانند مترو، ناچار هستیم که شاهد انبوهی از جمعیت باشیم. در این شرایط باید انتخاب کنیم که کدام فعالیت‌ها را حذف کنیم.

حریرچی تصریح کرد: متقاضیان اصلی تعطیلی، حقوق بگیران ثابت هستند. شرایط کشور ما مثل سایر کشور‌ها که ادارات را تعطیل کرده اند نیست، زیرا وقتی ما اعلام می‌کنیم که ادارات تعطیل شوند برخی از مراکز اقدام به تعدیل نیرو و کاهش حقوق و... می‌کنند و در نتیجه کارمند رفتن به سر کار را ترجیح می‌دهد.

صنعت گردشگری ما در حال از بین رفتن است

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه صنعت گردشگری ما در حال از بین رفتن است، اضافه کرد: دولت فقط توان پرداخت حداقل ۱۵ میلیون وام به مراکز گردشگری دارد، این مبلغ فقط حقوق و بیمه ۳ تا ۴ ماه یک کارمند می‌شود.

او یادآوری کرد: اکنون وقت اختلاف مخصوصا در حوزه سلامت نیست. در این شرایط اگر دست به دست هم دهیم فقط می‌توانیم ویروس را کنترل کنیم، اما با طعنه و پشت پا زدن به هم، صد در صد شکست می‌خوریم.

حریرچی تاکید کرد: بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، برای ۴ اقدام اساسی باید دست به دست هم بدهیم. اقدام اول جلوگیری از تجمعات تشدید کننده «تجمعات مذهبی، تجمعات مسافرتی، کلوپ‌های شبانه، تجمعات در پارک ها، تجمعات کاری، جمع شدن مردم برای خوشحالی برد یک تیم» است.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: در اقدام دوم با استفاده از اقدامات خاص، مرگ و میر را کاهش دهیم، زیرا اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند فوت نمی‌کنند، اما افراد مسن و یا افرادی که شغل‌های خاص دارند مثل کادر بهداشت و درمان احتمال فوتشان بالاست. در راستای عمل به اقدام دوم برخی از کشور‌ها اقداماتی را انجام داده اند برای مثال خروج فرد ۶۵ ساله از منزل ممنوع است. به این معنی که برای حضور افراد پر خطر در سطح جامعه ممنوعیت قائل شده اند. در کشور آلمان خرید افراد مسن را دولت انجام می‌دهد و به درب منزل آن‌ها ارسال می‌کند.

او اضافه کرد: اقدام سوم اقدامات فردی است، یعنی هر فرد باید رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی از خود و دیگران محافظت کند. در این شرایط تحت هر شرایطی باید از خود و دیگران حداقل دو متر فاصله داشته باشیم. دستهایمان را همیشه بشوریم و اصول تنفسی مثل عطسه و سرفه و بلند حرف زدن را رعایت کنیم، در این شرایط افراد باید از ماسک استفاده کنند. خوشبختانه استفاده از ماسک از شنبه در تهران اجباری می‌شود.

حریرچی گفت: اقدام چهارم شناسایی تست و قرنطینه سازی افراد بیمار و پیگیری تماس‌های نزدیک است. به این صورت که هر کس به کرونا مبتلا شد سیستم بهداشت و درمان موظف است خانواده و همکاران او را نیز مورد بررسی قرار دهد و از آن‌ها تست گرفته و ایزوله کند. اگر مبتلایان، تماس نزدیک را با سایر افراد کنترل کنند به میزان زیادی ابتلا به کرونا کاهش پیدا می‌کند.

معاون کل وزیر بهداشت درباره نحوه اعمال اجبار به ماسک زدن از شنبه در تهران توضیح داد: اصل استفاده اجباری از ماسک توسط ستاد کرونا تصویب شده و توسط رئیس جمهور اعلام شده است. امیدواریم که این اجبار توسط سایر استان‌ها نیز عملیاتی شود. در آذربایجان غربی نیز استفاده از ماسک اجباری شده است. عدم استفاده از ماسک جریمه دارد و میزان جریمه و نحوه اعمال جریمه باید مشخص شود.

حریرچی ادامه داد: افراد دارای تست مثبت کرونا اعم از علامت دار و بی علامت باید کاملا کنترل شوند، رئیس جمهور دو بار بر این مسئله تاکید کرده است، ولی اجرایی نشد. این افراد از طریق شماره موبایل و سامانه ماسک قابل شناسایی هستند و از طریق بلوتوث میزان تماس فرد با اطرافیان را هم مشخص می‌کنیم.

بیمارستان راه مقابله با ویروس کرونا نیست

معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد: بیمارستان راه مقابله با ویروس کرونا نیست. از هر ۱۰ بستری موجود در بیمارستان حداقل یک نفر فوت می‌کند. از هر دو نفر که به آی سی یو می‌رسند، یک نفر فوت می‌کند. از هر ۱۰ نفری که برایشان لوله گذاری انجام می‌شود، ۹ نفر فوت می‌کند. ۲۰ الی ۳۵ درصد مریض‌های بستری در بیمارستان را علی رغم وجود ۷۰ بیمارستان در تهران و تخت‌های بیمارستانی زیاد کاهش داده ایم، اما با این وجود تخت آی سی یو خالی نداریم و با مشکلات جدی مواجه هستیم.

حریرچی بیان کرد: مهترین نقدی که از نظر من به وزارت بهداشت وارد است حمایت طلبی و متقاعد سازی دیگران است. نتوانستیم مردم و عناصر تصمیم گیر را قانع کنیم که بیماری کرونا یک بیماری جدی است و در یک سیر منطقی قرار دارد. بایستی سه اصل دانش، باور و عمل کرد را بالا می‌بردیم. در این شرایط دانش را بالا برده ایم و همه مردم می‌دانند ویروس چگونه منتقل می‌شود و قدرت سرایتش چقدر است، اما در اینکه مردم و مسئولان به قدرت این بیماری باور پیدا کنند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند، موفق نبوده ایم. در این سه اصل یک قسمت نهادینه سازی است، اما قسمت مهمتر اجبار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار