کد خبر: 1022535
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
با گذشت چندین هفته از موج سفر‌ها به شهر‌های مختلف حالا باز هم شاهد اوج گیری بیماری کرونا هستیم به طوری طی دو روز گذشته آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا رکورد زد، از همین رو مسؤولان وزارت بهداشت هشدار می‌دهند در صورت رعایت نشدن پروتکل‌ها ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پر خواهد شد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: داستان کرونا در ایران را نمی‌شود از یک وجه و فقط از زاویه دید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت، در ماجرای ورود کرونا به کشور و ورود ایران به موج سوم کرونا آنقدر شخصیت‌های متعدد نقش دارند که حتی گاهی خبرنگارانی که هفت ماه است درباره این بیماری اطلاع رسانی می‌کنند از آن‌ها غافل می‌شوند. طی این چند ماه یک بار نگرانی از کنکور دغدغه مردم بود و و چند وقت بعد مراسم عزاداری و چند وقت بعد سفر‌هایی که هراز گاهی به بهانه تعطیلات مردم را روانه شهرستان‌ها خصوصا مناطق شمالی کشور می‌کرد.

در همان روز‌های اواخر بهمن وقتی داستان کرونا در کشور کلید خورد و حتی بسیاری از کشور‌های جهان نمی‌دانستند که چگونه باید با این ویروس منحوس مقابله کنند مردم کشورمان به تعطیلات نوروز و مسافرت‌ها و از آن مهم‌تر تعطیلات سیزده بدر یا همان روز طبیعت نزدیک می‌شدند، اما خوشبختانه آنقدر حرف و هشدار‌های وزارت بهداشت خریدار داشت که نوروز ۹۹ به نوروزی متفاوت تبدیل شد و همین رعایت نکات بهداشتی و توجه به پروتکل‌ها باعث شد تا در بازه‌ای از زمان آمار فوتی‌های کرونا در کشور به پایین‌ترین حد خود رسد و دو رقمی شود. شاید آن روز که جهانپور در تلویزیون اعلام کرد که آمار کرونا در کشور دو رقمی شده است همه منتظر بودیم به زودی شکست کرونا را در کشور را جشن بگیریم، اما امروز با ابتلای بیش از ۴هزار نفر به این بیماری آمار ابتلا برای بار دوم رکورد زد هرچند روز گذشته نیز برای چندمین بار شاهد رکورد شکنی فوتی‌های کرونا در کشور بودیم.

در این بین بسیاری که در آن زمان در خانه‌ها مانده بودند هم کم کم از همه چیز خسته شدند و ترجیح دادند که تنها گزینه روی میز، یعنی سفر رفتن را انتخاب کنند تا کمی از حجم فشار‌های روانی کرونا کاسته شود. سفر‌هایی که تقریبا از اواسط خرداد ماه با عادی انگاری‌ها و حتی به دنبال بازگشایی‌ها اتفاق افتاد و در نتیجه امروز شاهد رخداد فاجعه‌ای دیگر در کشور و فوت روزانه بیش از ۲۰۰ هموطن هستیم.

سفر؛ متهم اصلی اوج‌گیری کرونا

موج سفر‌های کرونایی در آخرین ایستگاه خود به شهریور ۹۹ رسید و همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی و در شرایطی که بر اساس اعلام مسؤولان ستاد کرونا هیأت‌های مذهبی در نهایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار داشتند، جاده‌های گیلان و مازندران را پر شد از پلاک‌های غریبه!

سفر‌هایی که صدای وزیر بهداشت را در آورد و سعید نمکی در اینستاگرام خود در این رابطه نوشت: «پس از روز‌های سخت و نفس‌گیر و مهار موارد ابتلا و مرگ و میر در اقصی نقاط کشور با تلاش شبانه روزی همکارانم و شهادت، ابتلا و زمین گیر شدن تعدادی از آنها و نزدیک شدن مجدد مرگ و میر‌ها به سمت دو رقمی،‌ای کاش توانی، اختیاری، ابزاری یا مددی فراتر از تمنا و خواهش و التماس داشتم تا با این تردد‌های بی رویه برای روز‌های سخت خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمی‌شدم و تا این حد از مظلومیت، خستگی و بردباری‌شان شرمسار نمی‌گشتم».

افزایش آمار کرونا پس از سفر‌ها

حالا با گذشت چند هفته از سفر‌های اخیر شاهد ورود کشور به موج سوم کرونا هستیم، موجی که صدای معاونان وزارت بهداشت و رؤسای بیمارستان‌ها را بلند کرده و آن‌ها از پر شدن تخت‌های بیمارستانی گلایه می‌کنند، به طوری که روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره وضعیت بیمارستان‌های کشور با توجه به اوج‌گیری دوباره کرونا، گفت: بیماران کرونایی عمدتا در بیمارستان‌های اصلی و ارجاعی شهر‌ها بستری می‌شوند. حال باید توجه کرد که این بیمارستان‌ها حتی قبل از دوره کرونا هم، معمولا اشغال تخت‌های بالا و شرایط سختی داشتند و قبلا هم در درجاتی دچار کمبود تخت به ازای نیرو و کمبود پرسنل به ازای تخت بودیم.

حریرچی گفت: در حال حاضر که تعداد بستری مبتلایان به کرونا اوج گرفته، به ویژه در تخت‌های مراقبت‌های ویژه و بیمارستان‌های ارجاعی، دچار مشکل قابل توجهی شده‌ایم. ضمن اینکه با فرسودگی نیروی انسانی مواجهیم. هفت تا هشت ماه است که نیروی انسانی ما در بیمارستان‌ها با تمام قدرت و قوا دارند کار می‌کنند. ضمن اینکه برخی از تجهیزات مربوط به بیماران کرونایی خارج از ظرفیت‌شان از آن‌ها استفاده می‌شود؛ تجهیزاتی مانند دستگاه‌های سی تی اسکن، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و ونتیلاتور. این تجهیزات هم با توجه به قدمتی که داشتند، بعضا دچار از کارافتادگی شده و یا نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند که این هم موضوع و چالش بسیار مهمی است.

مردم بی توجه به افزایش آمار مبتلایان/افزایش چشمگیر بیماران نیازمند به بستری

در شرایطی است که کادر بهداشت و درمان کشور ماه‌هاست که در سخت‌ترین وضعیت مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند و به تازگی موج سهمگینی را از سر گذرانده‌اند حالا بازهم شاهد اوج گیری بیماری کرونا در کشور هستیم غافل از اینکه بار افزایش چشمگیر آمار باز هم بر دوش مدافعان سلامت خواهد بود.

وضعیت بستری بیماران و وضعیت تخت‌های بیمارستانی را از چندتن از روسای بیمارستان‌های بزرگ تهران که این روز‌ها خودشان و کادر درمانیشان درگیر پذیرش بیماران مبتلا به این ویروس هستند جویا شدیم؛ خسرو صادق‌نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، درباره وضعیت کرونا در این بیمارستان، گفت: متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته با رشد جدی بیماران مبتلا به کرونا مواجه شدیم و تقریبا مراجعین ما در زمینه کرونا سه برابر شده است و تعداد بستری‌های ما نیز سه برابر شده است.

وی افزود: نکته نگران‌کننده‌تر این است که تعداد بیماران بدحال که نیازمند بستری در آی‌سی‌یو هستند، نسبت به بیماران بستری بیشتر شده است؛ به طوری بیمارانی که نیازمند آی‌سی‌یو هستند، تعدادشان بیش از ۴۰ درصد بیماران بستری است. تعداد بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری هستند و با کمک دستگاه تنفسی، تنفس می‌کنند، بالا رفته است.

صادق‌نیت همچنین گفت: نکته نگران‌کننده دیگر این است که متاسفانه شاهد ابتلای جوانان‌مان هستیم؛ به طوری که تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در آی‌سی‌یو افراد جوان زیر ۳۰ سال هستند که این موضوع نگرانی ما را بیشتر کرده است.

گرفتار شبیخون شدیم

سعید رضا مهرپور رئیس بیمارستانی شریعتی تهران نیز در این خصوص گفت: متاسفانه اوضاع خوبی نداریم. تقریبا از ۱۰ روز قبل مورد حمله ناجوانمردانه کرونا قرار گرفتیم. اما اسم این وضعیت را یک شبیخون می‌گذارم من و همکارانم که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستیم، با یک حمله جدی مواجهیم.

وی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که وضعیت را جدی بگیرند. من به عنوان کسی دارم صحبت می‌کنم که هر روز بالای سر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هستم و افزایش موارد بیماری را دارم به چشم می‌بینم. کادر درمان دارند با بیماری درگیر می‌شوند. شرایط را خطرناک می‌دانم و به عنوان سربازی که در خط مقدم در حال مبارزه است، از مردم می‌خواهم که وضعیت را جدی بگیرند.

در پیک موارد بستری و مرگ‌ومیر در تهران هستیم

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران نیز در خصوص وضعیت تخت‌های بیمارستانی توضیح داد: متأسفانه حدود دو هفته است که شاهد افزایش شدید موارد بستری در شهر تهران هستیم و بیمارستان‌ها در شرایط بحرانی قرار دارند. بیماران و مراجعین جدید را در بخش‌های بیمارستانی بستری و یا در صورت امکان بخش‌های جدید را راه‌اندازی می‌کنیم، تعداد بخش‌های آی سی یو را در مراکز افزایش داده ایم.

وی افزود: الآن در پیک موارد بستری و مرگ‌ومیر در تهران هستیم و همین امر باعث شد ستاد استانی تصمیمی مبنی بر ایجاد محدودیت‌های یک‌هفته‌ای داشته باشد البته این روش، راهکار اساسی برای درازمدت نیست و نیاز به تدوین یک برنامه ۶ ماهه برای اعمال محدودیت‌ها در تهران به‌صورت منسجم وجود دارد.

معاون درمان ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با بیان این که تقریباً تمام نقاط کشور به کرونا آلوده شده است، خاطرنشان کرد: در تهران تقریباً همه بیمارستان‌ها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر کرونا هستند. تمام بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی و بیمارستان‌های وابسته به نهاد‌هایی مانند نیرو‌های مسلح و بخش خصوصی و خیریه، در حال پوشش بیماران بیمه شده خود هستند. در زمان حاضر تعداد زیادی از بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند اصلاً امکان نگهداری در مراکز خارج بیمارستانی ندارند و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بیماران مراجعه‌کننده، بدحال و نیازمند اکسیژن رسانی هستند.

مراجعه بیماران بدحال

رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد درباره آمار ضد و نقیض فوتی‌های کرونایی شهر تهران اظهار داشت: آمار مرگ و میر در تهران طی روز‌های اخیر به بالای ۱۲۰ نفر رسیده و حتی در برخی روز‌ها این عدد از ۱۴۰ نیز عبور کرده است. در حال حاضر در موج سوم کووید ۱۹ قرار داریم و این موج بسیار سهمگین‌تر و خطرناک‌تر از دو موج پیشین است. اکثر بیماران با وضعیت بالینی بسیار بدی به ما مراجعه می‌کنند و روند درمانی سخت و ترخیص دیر هنگام دارند.

وی با بیان اینکه تخت‌های بستری این بیمارستان درحال تکمیل شدن است گفت: بسیاری از مبتلایان بدحال بستری ۲۰ تا ۳۰ ساله هستند، این بیماران دارای هیچ گونه بیماری زمینه‌ای نیستند و این بسیار نگران کننده است.

کاهش استفاده از ماسک

در شرایطی که کرونا هیچ واکسن تایید شده‌ای از طرف سازمان جهانی بهداشت ندارد و همه کشور‌ها در جدال با این ویروس هستند، میزان همکاری و همراهی جامعه ایرانی با نظام سلامت به پایین‌ترین حد خود رسیده است. به طوری که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: میزان استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی در حال حاضر به ۷۵.۱۲ درصد رسیده که این میزان نیز به نسبت ۲۸ مرداد که ۷۶.۹۲ درصد بود، کاهش داشته است؛ بنابراین این در حال حاضر باید نسبت به فرهنگ سازی بیشتر و اقناع جامعه به استفاده بیشتر از ماسک اقدام کنیم.

وی گفت: البته همچنان استفاده از ماسک توسط شاغلان اداره‌ها و بانک‌ها بیشترین درصد را دارد و در حال حاضر بر اساس گزارش‌های بهداشت محیط، ۹۰.۱۶ درصد از شاغلان اداره‌ها و بانک‌ها از ماسک استفاده می‌کنند.

برخی کرونا را جدی نگرفته‌اند

نباید فراموش کنیم که بی توجهی به رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی ارتباط مستقیمی با شیوع این بیماری و جان باختن روزانه هموطنان دارد، باید به هشدار‌های روسای بیمارستان‌ها توجه کرد و این موضوع را مد نظر داشت که روزانه بیش از صد خانواده در کشور ما سیاه پوس عزیزان از دست رفته‌شان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا هستند و اگر روند بی توجهی به رعایت پروتکل‌ها ادامه داشته باشد نباید به این زودی‌ها منتظر ریشه‌کن شدن این بیماری از کشور باشیم. از سوی دیگر کادر درمان بیمارستان‌ها حدود هفت ماه است که با تمام توان درحال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند و فرسودگی پزشکان و پرستاران از یک سو و پر شدن تخت‌های بیمارستانی به دلیل سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نهایت منجر به جان باختن تعداد بیشتری از هموطنان خواهد شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار