کد خبر: 1022447
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
تولیدکنندگان لوازم داخلی:
خبر‌های رسیده از بازار لوازم خانگی حاکی از آن است که در شرایط رکود بازار، تولیدکنندگان قیمت‌ها را هفتگی گران می‌کنند. عرضه نکردن کالا به جهت تغییرات قیمتی نیز داستان‌های جدیدی را در بازار لوازم خانگی به وجود آورده است. به طوری که نمایندگی‌ها مدام باید به مشتری وعده هفته‌های آینده را برای تحویل جنس بدهند و از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز معتقدند ما مواداولیه کافی در اختیار نداریم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از اعمال تحریم‌های امریکا در سال ۱۳۹۷ و افزایش قیمت ارز و همچنین خروج تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی از کشور، بازار لوازم خانگی با عدم تناسب در عرضه و تقاضا مواجه شد، به طوری که لوازم خانگی در بازار بسیار نایاب و گران شد و البته مشکل تأمین کالا پس از مدتی با ورود تولیدکنندگان جدید لوازم خانگی و همچنین افزایش تولید، تولیدکنندگان قبلی تا حد زیادی مرتفع شد، اما مشکل گرانی و افزایش قمیت لوازم خانگی همچنان باقی است. به اذعان رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در این بازار کالا‌هایی با قیمت بسیار گزاف وجود دارد، به طوری که یخچال و فریزر ساید خارجی ۲۵۰ میلیون تومانی نیز عرضه می‌شود. قیمت لوازم خانگی تولید داخلی نیز از هیچ ثباتی برخوردار نیست و قیمت عرضه کالا‌های تولیدی این بخش دائماً در حال افزایش است.

عدم تناسب بین عرضه و تقاضا عامل گرانی لوازم خانگی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره که کمبود تولید می‌گوید: «اگر در سال ۹۷ سالانه ۵۵۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید می‌شد، اکنون تولید این کالا در کشور با به‌کارگیری ظرفیت‌های تولید داخلی به یک میلیون دستگاه رسیده است، در حالی که نیاز کشور به این کالای مصرفی سالانه ۵/۱ میلیون دستگاه است. اگرچه تولید ما به لحاظ کمیت رشد قابل توجهی داشته، اما همچنین جوابگوی نیاز داخلی نیست؛ بنابراین با توجه به اینکه عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت کالا در بازار مؤثر است این عدم تناسب بین عرضه و تقاضا اثر خود را بر گرانی خواهد گذاشت.»

رشد ۱۵۰ درصدی تولید لوازم خانگی طی دو سال

اکبر پازوکی درگفت وگو با فارس می‌افزاید: «در مجموع تولیدکنندگان لوازم خانگی به رغم تمام مشکلاتی که در بخش تولید با آن مواجه و با مسائلی مثل محدودیت‌های ناشی از تحریم، افزایش لجام گسیخته قیمت ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند، باز هم تلاش کردند تا تولید لوازم داخلی را طی دو سال گذشته به لحاظ کیفی و کمی ارتقا دهند، به‌طوری که امروز می‌توان گفت در بخش لوازم خانگی در دو سال گذشته، میزان تولید توسط تولیدکنندگان مختلف لوازم خانگی بین ۳۰ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته است.»

وی می‌گوید: «برای رسیدن به قیمت واقعی در این بخش باید تولید مطابق با عرضه باشد و رسیدن به این مهم نیز نیازمند مساعدت دولت به تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه است، زیرا وقتی کالا به اندازه کافی در بازار عرضه می‌شود و به عبارتی در سطح عرضه فراوان است، قطعاً قیمت‌ها در بازار خود به خود کنترل و تنظیم می‌شود.»

مشکل تولیدکنندگان لوازم خانگی در تأمین مواد اولیه چیست؟

پازوکی با اشاره به افزایش هفتگی قیمت‌ها می‌افزاید: «تولیدکنندگان مجبورند برخی محصولات و مواداولیه تولیدی را از بورس خریداری کنند، در حالی که ممکن است عرضه در بورس کم یا قیمت بالا باشد. مسئله بعدی عدم ثبات قیمت‌هاست، قیمت مواداولیه دائماً در حال افزایش است و این افزایش قیمت‌ها تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند و همانطور که اشاره شد، عرضه‌کنندگان نیز به ناچار مجبور به خرید کالای تولیدی با قیمت بالاتر و در نتیجه فروش به قیمت بیشتر هستند و مردم از این افزایش قیمت با عنوان گرانفروشی یاد می‌کنند، در حالی که گرانفروشی نیست، افزایش قیمت ناشی از مواد اولیه تولید است.»

به گفته فعالان بازار، روند افزایش قیمت‌ها در محصولات داخلی بیش از اجناس وارداتی است و همین امر عاملی می‌شود تا مردم با توجه به درآمد‌های خود به سراغ اجناس وارداتی قاچاق رفته و توانایی خرید لوازم خانگی داخل ایران را نداشته باشند. افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی طی ماه‌های اخیر مدام توسط تولیدکنندگان در حال انجام است، به نحوی که شرکت‌ها هر دو هفته یا سه هفته یکبار قیمت‌های جدیدی را راهی بازار می‌کنند و همین موضوع عاملی شده تا آن دسته از مردم که خرید‌های ضروری دارند به جهت نگرانی از تغییرات قیمتی خرید‌های خود را انجام دهند.

برخی از فروشندگان لوازم خانگی معتقدند مردم خود به نوعی به دپوکننده لوازم خانگی تبدیل شده‌اند چراکه روند افزایشی قیمت‌ها عاملی شده تا آن‌ها کالا را خریداری کرده، اما نسبت به نصب آن اقدام نکنند. همچنین عرضه کالا در سطح بازار کاهش پیدا کرده است و مدام شرکت‌ها برای ارائه لیست جدید قیمتی عرضه‌ای را به بازار انجام نمی‌دهند، در این شرایط هرکس به سراغ جنس می‌آید ما می‌گوییم این مدل را نداشته و باید صبر کنید تا با قیمت جدید وارد بازار شود.

وزارت صنعت و بانک مرکزی اگر ارز ندارند چرا مجوز ثبت سفارش می‌دهند!

یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در همین ارتباط به تسنیم می‌گوید: «ما سه ماه است در صف تخصیص ارز هستیم اگر بانک مرکزی ارز در اختیار ندارد، چرا اجازه ثبت سفارش را می‌دهند ما با اعتبار خود خرید‌های خارجی را انجام می‌دهیم، اما این کالا دو تا سه ماه طول می‌کشد تا در ایران تخصیص ارز پیدا کند.»

وی با انتقاد از اینکه اعتبار تولیدکنندگان با طرف خارجی در حال کاهش است، می‌گوید: «قرار بود ثبت سفارش‌ها ۱۰ تا ۱۵ روز انجام شود، اما مگر می‌شود مواداولیه دو تا سه ماه در گمرکات بماند، چرا کسی پاسخگوی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست.»

این تولیدکننده با اعلام اینکه مدام از افزایش قیمت‌ها صحبت می‌شود، اما کسی به دلایل آن نمی‌پردازد، تصریح کرد: «ما مواد اولیه لازم نداریم و نمی‌توانیم کالا را با قیمتی مناسب راهی بازار کنیم. وقتی مواد اولیه در اختیار نداریم ناچار به افزایش قیمت‌ها هستیم.»

وی با طرح این پرسش که اگر ارزی نیست چرا مجوز ثبت سفارش‌ها را انجام می‌دهیم، گفت: «تکلیف تولیدکنندگان را مشخص کنید بانک مرکزی هیچ همکاری با تولیدکنندگان ندارد ما چندین ماه معطل دریافت ارزیم، از آن طرف مواد اولیه هم متأثر از قیمت دلار در روز روند صعودی دارد. در این شرایط واحد‌های تولیدی به سختی مشغول تولید هستند و نمی‌توانند جواب کارگران خود را بدهند. چرا تولیدکننده باید تاوان نا هماهنگی دستگاه‌های دولتی را بدهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار