کد خبر: 1022342
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: یک هزار روستا در استان خالی سکنه شد.

تقی کرمی،در خصوص مهاجرت معکوس در روستاهای استان گفت: مهاجرت معکوس در روستاها دیده می‌شود ولی وقتی میانگین برخورداری راه استان از جاده آسفالت ۶۰ درصد باشد ولی این رقم در چاراویماق ۲۴ درصد باشد قطعا با مهاجرت معکوس روبه‌رو خواهیم شد. 

کرمی با بیان اینکه قبلا سه هزار و ۷۰۶ کد آبادی در استان داریم، گفت: در حال حاضر دو هزار و ۷۰۸ روستای ساکن داریم که نشان می‌دهد یک هزار روستا خالی از سکنه شده است. 

وی یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی ایران، ۵۰ روستا به شهر ارتقا یافته‌اند و حتی در دو سال اخیر، ۶ روستا به شهر تبدیل می‌شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی بیان داشت: سهم استان از تسهیلات وام اشتغال پایدار، ۴۶۳ میلیارد تومان است که به علاوه این مبلغ، ۳۵۰ میلیارد تومان به صنعت کیف و کفش چرم اعطا شده است. 

کرمی تصریح کرد:  به مناسبت روز روستا ۵۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۸۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

764 روستا فاقد دهیاری

وی همچنین تعداد روستاهای فاقد دهیاری در استان را 764 روستا اعلام کرد و گفت: جمعیت این روستاها کمتر از حدنصاب لازم برای انتخاب دهیار است؛ اما این به معنی فاقد متولی بودن این روستاها نیست و دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی در این تعداد روستا، 41 میلیارد تومان اعتبار به حساب فرمانداری‌ها واریز کرده است.

تدوین سند اشتغال 5 هزار روستا

وی در ادامه، با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم، باید هر سال برای 5 هزار روستا سند اشتغال تدوین شود و در طول برنامه ششم، 25هزار سند اشتغال باید نهایی شود، اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه متولی این امر است ولی چون تهیه این سندها با تاخیر همراه بود، دفتر امور روستایی استانداری اقداماتی ابتکاری انجام داد. از جمله اینکه از هر شهرستان سه روستای دارای ظرفیت منحصر به فرد را انتخاب کرد و در مجموع 65 روستای آذربایجان شرقی برای مطالعه تعیین شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، ظرفیت بوم‌گردی روستایی استان را یادآور شد و گفت: بیش از 300 مجوز بوم گردی صادر شده و امروز از رونق خوبی برخوردار است که از رسانه‌ها می‌خواهیم تا در این مسیر به بوم گردی روستاها کمک کنند و شاهد استقبال گردشگران باشیم.

10 روستای آذربایجان شرقی درگیر مناقشه قره باغ

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین با بیان اینکه ۱۰ روستای آذربایجان‌شرقی درگیر  مناقشه قره باغ شده‌اند، گفت: مقامات رسمی کشور اعم از وزارت امورخارجه و مرزبانی تذکرات جدی لازم را داده است ولی در کل آرزوی اتمام این مخامصه را داریم زیرا جنگ برای هیچ کشوری شرایط مطلوب نمی‌آورد. 

وی با تاکید بر اینکه در جنگ، قطعا کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند، گفت: هشدارهای جدی داده شده است و حتی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز یک نامه به وزارت امور خارجه برای برخورد جدی با این موضوع ارسال کرده است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر