کد خبر: 1022318
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
نگاهی به سریال «فریک‌ها و گیک ها» به انگیزه آغاز سال جدید تحصیلی
جای سریال سازی درباره فضای آموزشی در ایران بسیار خالی است. دبیرستان خضراء جزو معدود آثاری است که دهه ۷۰ با اشاره به حال و هوای نوجوانانه یک محیط آموزشی ساخته و مورد استقبال هم واقع شد، اما سمت و سوی آثار صداوسیما به تدریج به سمت آثار تلخ منحرف شد. در امریکا، اما احوال نوجوان‌ها دستمایه بسیاری از سریال‌های موفق بوده است و این قشر در متن و بطن بهترین سریال‌ها قرار دارند.
محسن خیابانی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: «امروزه چیز‌های عجیب» سریالی است که فرهنگ پاپ دهه ۸۰ امریکا را شخم می‌زند و از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است. اما در این رویکرد، سریال کمدی فریک‌ها و گیک‌ها (Freaks and Geeks) چه از نظر زمان ساخت و چه از نظر ارزش‌های فرمی و محتوایی جلوتر است. «فریک» و «گیک» دو اصطلاح‌اند که به دو گروه متفاوت از افراد عجیب و غریب اطلاق می‌شوند و از این‌رو ترجمه نام سریال کار دشواری است.

فریک‌ها و گیک‌ها درباره دختری باهوش و درسخوان به نام «لینزی» است که امید ورودش به معتبرترین کالج‌های امریکا وجود دارد ولی حس می‌کند درس خواندن همه چیز نیست، پس وارد دسته‌ای از دانش‌آموزان علاف و خوشگذران مدرسه‌شان (دبیرستان مکنلی) می‌شود؛ بچه‌های مدرسه به این افراد «فریک‌ها» می‌گویند و اعضای این گروه «کیم»، «کن»، «نیک» و «دنیل» نام دارند. همچنین «سَم» (برادر کوچک‌تر «لینزی») با دو رفیقش «بیل» و «نیل» خوره سینما و تلویزیون هستند و بچه‌های مدرسه آن‌ها را با عنوان «گیک‌ها» دست می‌اندازند. سریال در سال ۱۹۹۹ ساخته شده ولی ماجراهایش در سال ۱۹۸۰ اتفاق می‌افتد. بخش مهمی از وقایع در دبیرستان و خانه‌های دانش‌آموزان رخ می‌دهد ولی به خوبی می‌توان از روی رفتار شخصیت‌ها و فضاسازی، زمانه رخداد‌های اثر را از نظر سیاسی و اجتماعی درک کرد. خالقان اثر («جود آپاتو» و «پل فیگ») که در آن زمان چندان مشهور نبودند، امروزه از تأثیرگذارترین تهیه‌کنندگان و کارگردانان کمدی‌های تلویزیونی و سینمایی هستند. هر چند به عقیده خیلی‌ها فریک‌ها و گیک‌ها هنوز هم بهترین اثرشان محسوب می‌شود.

سریال از رویکرد یکجانبه درباره گروه‌های سنی مختلف می‌گریزد. از یک‌سو نوجوانان به آهستگی می‌فهمند حساب و کتاب‌های این دنیا چندان ساده نیست و همه چیز با دو دو تا چهارتا حل نمی‌شود و از سوی دیگر والدین با رویکرد‌های متفاوت می‌خواهند فرزندان‌شان را برای رویارویی واقعی و مستقل با دنیا آماده کنند. معلم‌ها و مربیان مدرسه بخش دیگر بزرگسالان سریال را تشکیل می‌دهند. مشاور مدرسه خودش زمانی یک هیپی بوده که در موسیقی راک به توفیقی نرسیده، اما دلسوزانه سعی در راهنمایی دانش‌آموزان دارد. همچنین مربی بهداشت که متوجه می‌شود یکی از دانش‌آموزانش فیلمی مستهجن دیده و بدین واسطه تصوری نامعقول از روابط زن و مرد دارد؛ پس تصمیم می‌گیرد ماهیت پوشالی و غیرواقعی این فیلم‌ها را به دانش‌آموزش توضیح بدهد. البته معلم ریاضی سختگیر و ظاهراً نامهربان... این‌ها فقط بخشی از پرداخت‌های جذاب سریال درباره معلم‌ها در این سریال است.

خالقان سریال اگر چه به دو گروه تیپیکال از نوجوانان دهه ۸۰ پرداخته‌اند، اما با شخصیت‌پردازی درست هر یک از آن‌ها سعی کرده‌اند مخاطبان و مخصوصاً مخاطبان بزرگسال را آگاه کنند فریک‌ها و گیک‌ها توده‌ای بی‌شکل و کاملاً شبیه به هم نیستند و در مواجهه با مسائل گوناگون، دیدگاه‌ها و واکنش‌های متفاوتی دارند. سریال همچنین حاشیه صوتی بسیار غنی‌ای دارد، به‌گونه‌ای که در ۱۸ قسمت آن، بیش از ۱۲۰ آهنگ استفاده شد که اغلب‌شان انتخابی بوده‌اند و گرفتن حق پخش‌شان کلی خرج روی دست سازندگان گذاشته است!

متأسفانه این سریال فقط یک فصل داشت و اگر پیگیری و فشار طرفداران نبود، همین پایان نصفه و نیمه در قسمت ۱۸ هم نصیب اثر نمی‌شد و در قسمت ۱۲ پایان می‌یافت! «فریک‌ها و گیک‌ها» که از زمان خودش جلوتر بود در گذر زمان محبوب‌تر شد و اکنون رتبه ۶۱ را در سریال‌های IMDB دارد!

فریک‌ها و گیک‌ها مطابق با فرهنگ پاپ امریکای دهه ۸۰ ساخته شده و ما ایرانی‌ها، مطابق با دین و فرهنگ مان، طبیعتاً با همه حرف‌هایش موافق نیستیم ولی مگر خودمان، چند سریال مطابق با فرهنگ و عقایدمان درباره فضا‌های آموزشی ساخته‌ایم؟ مگر مدارس پتانسیل بالایی برای روایت‌های جذاب سینمایی و تلویزیونی ندارند؟ مگر مردم از سریال خوب «بچه‌های مدرسه همت» در دهه ۷۰ شمسی، استقبال نکردند؟ پس چرا ساختن آثار این‌چنینی به یک جریان پیوسته تبدیل نشد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار