کد خبر: 1022259
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
گلایه‌های یک مدیر سینمایی
مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری ضمن گلایه از تعطیلی سینما‌ها در رأس فهرست اماکن اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا گفت: ۵۰% ظرفیت مجاز اشغال سینما‌ها که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده، تنها ۳ درصد پُر شده است!
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: سید مصطفی حسینی، مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری با گلایه از تعطیلی مجدد سینما‌ها گفت: برای من و همکارانم جای سوال است که چرا وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا نخستین مکانی که برای تعطیلی به فکرشان می‌رسد، سینماست؟!

این مدیر سینمایی با بیان مخاطرات تعطیلی چندباره سینما‌ها بیان داشت: نه تنها سینما‌ها جزو اولین کسب‌و‌کار‌های تعطیل شده با شیوع ویروس کرونا بودند، بلکه پس از ۱۲۰ روز تعطیلی در پی تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیاری به عنوان آخرین مشاغل بازگشایی شدند؛ و در این سه ماه فراز و نشیب اکران، هرگاه در آستانه رونق قرار گرفتند، دوباره به تعطیلی کشانده شدند. این درحالی است که برخلاف سایر اماکن عمومی، بیشترین دستورالعمل بهداشتی به صورت دقیق در سینما اجرا می‌شود و در این مدت حتی از ۵۰ درصد ظرفیت مجاز اشغال سینما‌ها که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده، تنها ۳ درصد پُر شده است!

* سینما‌ها و موزه‌ها با کمترین تراکم جمیعتی بسته می‌شوند

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» با بیان آنکه این شیوه تعطیلی تنها شانه خالی‌کردن از مسئولیت است، گفت: شما سینما را مقایسه کنید با اماکنی نظیر رستوران‌ها، بازارها، وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و هواپیما که حتی سیستم تهویه امنی ندارند، ادارات و مدارس با این حجم تراکم جمعیتی.... چطور می‌توان مدعی بود تهران نیمه‌تعطیل شده است، درحالی‌که از میان این مراکز پرتجمع هیچ‌کدام تعطیل نشده‌اند؟ حتی طرح ترافیک همچنان برقرار است، اما به صورت نمادین سینما‌ها و موزه‌ها با کمترین تراکم جمیعتی بسته می‌شوند. روز شنبه حدود ١٣٠٠ نفر در کل کشور برای تماشای فیلم به سینما رفتند. این عدد را مقایسه کنید با چند میلیونی که روزانه به اداره، مدرسه، مترو، اتوبوس، بازار و رستوران می‌روند تا متوجه نمادین بودن ماجرا و اجرای نادرست طرح‌ها برای قطع زنجیره انتشار ویروس کرونا شوید.

این مدیر سینمایی با انتقاد از رویکرد ستاد ملی کرونا گفت: نمی‌دانم وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا چه خصومتی با سینما دارند؟ آیا شناخت و آگاهی نسبت به وضعیت فعلی سینما‌ها دارند یا خیر؟ اساساً ضریب اشغال صندلی در سینما به گونه‌ای نیست که در زمره اماکن پرخطر و شلوغ قرار گیرد، اما آقایان مصرانه بر این باورند که سینما با ۰.۰۹ درصد احتمال بالقوه انتقال کرونا، پُرخطرتر از رستوران‌ها و مراکز متراکم از جمعیت می‌باشد و در اولین قدم حرف از تعطیلی آن می‌زنند. اتفاقاً سینما‌های سراسر کشور به دلیل مسائل فنی و نوع معماری با سقف بلند، فواصل بین صندلی، سیستم‌های تهویه قدرتمند و گردش مناسب هوا بسیار امن‌تر از امکان عمومی دیگر است و با بیشترین وسواس پروتکل‌ها در آن رعایت می‌شود.

وی افزود: آنچه که بیشتر جای تاسف دارد تصمیم‌گیری عجولانه مسئولین استانی برای تعطیلی مراکز فرهنگی است. در بسیاری از استان‌ها و شهر‌ها تشخیص وضعیت قرمز و تعطیلی سینما‌ها توسط استانداری و ستاد کرونا استان و کاملا سلیقه‌ای است. آیا تاکنون هیچ مسئولی در استان‌های کشور به سالن‌های سینمایی رفته تا وضعیت بحرانی و خالی از مخاطب را مشاهد کند؟ بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در سطح استان متأثر از ستاد ملی کرونا در پایتخت است؛ در صورتی که هر استان شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را دارد.

* خسارات گسترده به سینما‌های حوزه هنری در ۱۹ استان

مدیرعامل «بهمن سبز» ادامه داد: این موضوع شاید به برخی سینماداران آسیب چندانی نزد، اما به مجموعه‌ای مثل ما که در ۱۹ استان کشور سینما دارد و هر روز با اخبار تعطیلی استان‌های مختلف روبرو می‌شود، سردرگمی و خسارات زیادی وارد کرده است؛ بنابراین بنده و دیگر همکارانم از مقامات ارشد استان‌ها تقاضا داریم هرگونه تصمیم و اقدام در جهت تعطیلی مراکز فرهنگی به ویژه سینما‌ها همراه با بررسی و مشاهدات میدانی باشد. چرا که با یک تصمیم اشتباه زندگی بسیاری از کارکنان این مراکز فرهنگی دچار آسیب‌های جدی خواهد شد. انتظار این است از مظلومیت سینما سوءاستفاده نشود.

حسینی در ادامه با گلایه از عملکرد صداوسیما در اطلاع‌رسانی از وضعیت سینما‌ها خاطرنشان کرد: سینما‌ها مطابق تعهدشان کارگاه‌های مختلفی برای آمادگی مقابله با ویروس کرونا برگزار و در حین اکران به پروتکل‌های بهداشتی عمل کردند و تاکنون یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در محیط امن سینما‌ها گزارش نشده است. با این وجود به جای آنکه صداوسیما و شهرداری در کنار سینما قرار گیرند، با بی‌توجهی محض هیچ حمایتی در تبلیغات فیلم‌های در حال اکران و اطلاع‌رسانی درباره شیوه صحیح سینمارفتن در ایام کرونا و صورت نگرفت و حتی بسیاری از شهروندان از بازگشایی مجدد سینما‌ها و نیم بها شدن قیمت بلیت مطلع نیستند!

وی افزود: این بی‌توجهی به فرهنگ و هنر، درحالی است که روزانه در شبکه‌های ملی، مردم را به سفر به شهر‌های توریستی ترغیب می‌کنند و مشخص نیست چه هماهنگی بین بخش تبلیغات این سازمان و سیاست‌ها و پروتکل‌های جلوگیری از شیوع کروناست! چطور می‌شود رسانه ملی به این می‌رسد که نباید سینما را تبلیغ کرد، اما سفر به کیش مجاز است؟

* سینما ۳ ماه پس از بازگشایی همچنان منزوی، بی‌پناه و تنها است

مدیر سینما‌های حوزه هنری در بخش دیگری از گفت وگوی خود با فارس بیان داشت: ما این صنعت را با چنگ و دندان نگه داشته‌ایم. پیشکسوتان این عرصه به خوبی می‌دانند تعطیلی سینما مساوی است با فروپاشی تدریجی و ورشکستگی آن. برای جلوگیری از فاجعه مذکور، در قدم اول باید درب سینما به روی مخاطب باز باشد و با ایجاد اندک درآمد چرخش بچرخد. می‌بینید امروز سینما تنها صنفی است که در این ۸ ماه بحران کرونا و ۳ ماه بازگشایی همچنان منزوی، بی‌پناه و تنها است. تعطیلی‌های مکرر بیشترین لطمه را به اعتبار سینما می‌زند. بستن سینما، نابود کردن زندگی قشر بزرگی از کارگران این عرصه است که تنها امیدشان برقراری آن است.

مدیرعامل «بهمن سبز» درخصوص عملکرد وزارت ارشاد در این خصوص گفت: علیرغم تلاش‌های درخور سازمان سینمایی برای اعطای وام جهت تسویه بدهی سینما‌ها و دفاتر پخش، نیم بها شدن بلیت و اختصاص بهای آن به سینماها، کمک حمایتی به فیلم‌ها و سالن‌ها و... که قابل تقدیر و تشکر است، اما مسئله اعطای وام همچنان در پیچ و خم دولت و صندوق اعتباری هنر مانده است. از طرفی بانک‌های عامل به جای همکاری با مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا، متاسفانه قوانین را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده‌اند و هیچ‌گونه همکاری در این مورد نمی‌کنند.

* رونق سینما بدون فیلم خوب و تبلیغات مناسب ممکن نیست

وی ادامه داد: در کنار همه این مشکلات ریز و درشت، امروز تامین محتوا مهمترین مسئله برای سینما است. رونق سینما بدون فیلم خوب و تبلیغات مناسب ممکن نیست. مردم در دوران پیش از کرونا هم برای تماشای فیلمِ خوب به سینما می‌آمدند، چه رسد در این روز‌ها که در صورت نبودِ فیلم مناسب، باز بودن سینما‌ها با تعطیلی آن چندان فرقی نخواهد داشت. سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد باید حمایت‌های لازم را در این خصوص انجام دهد تا در چند دوره اکران، فیلم خوب روی پرده بیاید و به سینما‌ها جان دوباره دهد.

حسینی در انتها بیان داشت: کسانی که طی سال‌ها به واسطه سینما شناخته شده‌اند، نباید بگذارند چراغ این صنعت به خاموشی رود. صنف‌هایی که به واسطه سینما ایجاد شده و از آن ارتزاق می‌کنند، باید از اساسِ سینما حمایت کنند. کسانی که مدام بر طبل تعطیلی سینما می‌کوبند، اساسا سینما برای آن‌ها مهم نیست.‌ای کاش افرادی که بدون شناخت دقیق وضعیت سینما، تنها نسخه تعطیلی آن را می‌پیچند، بدانند بخشی از بدنه همین صنف در چه شرایط سختی معاش می‌گذرانند. امروز شاغلین چندهزار نفری سینما‌ها نیاز به امید و راه برون رفت دارند؛ بنابراین از همه صنوف سینمایی می‌خواهم در این دوران سخت و بحران‌زده فارغ از اختلافات سلیقه‌ای، همدلانه کنار هم قرار گیرند و برای احیای دوباره سینما تلاش کنند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار