کد خبر: 1022242
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

رپورتاژ آگهی/ آیا تا به حال در کار کردن بازو های قدرتمند مکانیکی دقیق شده اید؟ و یا اینکه متوجه هستید یک سیستم مکانیکی با شرایط تأمین قدرت های بالای اهرمی چگونه کار می کند؟ موضوع در تامین قدرت هایی است که می تواند این قطعات توانمند مکانیکی را برای رسیدن به هدفی مشخص به حرکت درآورد. اینجاست که پای علم هیدرولیک در میان است و تمام این قدرت ها از طریق انواع پمپ هیدرولیک تامین خواهد شد. لکن انواع پمپ هیدرولیک شامل چه اعضایی است؟ برای این سوال می توان از نمونه های متعددی مانند پمپ هیدرولیک کارتریجی، پمپ هیدرولیک دنده ای از مدل های داخلی و خارجی، پمپ پیستونی هیدرولیک و... نام برد.

آشنایی با انواع پمپ هیدرولیک

اما این مدل ها چه هستند؟ چه ویژگی‌ هایی دارند؟ و عمده کاربرد پمپ های مذکور در چه فضا هایی است؟ برای پاسخ به این سوالات می توانید همراه توانمندی های فنی و تخصصی مجموعه فروشگاهی نیکاکورپ باشید. البته مجموعه نیکاکورپ برای تشریح مختصری از انواع پمپ هیدرولیک های مذکور، اطلاعات مهمی را در یک بیان مختصر تدوین کرده است که به قرار زیر در اختیار شما خواهیم گذاشت.

پمپ هیدرولیک کارتریجی (پره ای):

ایده طراحی انواع پمپ هیدرولیک کارتریجی بر حضور پره هایی لغزان حول یک محور گردان در داخل یک پوسته می باشد. در هر پمپ هیدرولیک کارتریجی شاهد حضور یک شفت متحرک هستیم. این شفت در فضایی نامتقارن قابلیت گردش پیدا کرده است. بر سطح خارجی این شفت شیار هایی تعبیه شده است که در هر یک از این شیار ها، قطعه ای متحرک شبیه به پره ‌های یک رتور نصب شده است. حال زمانی که شفت پمپ هیدرولیک کارتریجی به گردش در می آید، پره ‌ها تحت تاثیر فضای نامتقارن در داخل شیار ها جابجا می شوند. زمانی که فضا باز است، این پره ها با اصل قانون گریز از مرکز، از سطح شفت خارج شده، به عنوان محرک در جابجایی سیالات قرار می ‌گیرند. در امتداد هر سیکل گردش همراه با تنگ شدن فضای اطراف شفت، هر کدام از پره ها پس از تحویل سیال در مجرای خروجی پمپ، به داخل شیار های خود عقب خواهند نشست.

انواع پمپ هیدرولیک کارتریجی (پره ای) قابلیت تامین فشار بالای سیالات را دارند. از طرفی حضور تعداد متعدد پره ها باعث می شوند تا خروجی این پمپ ها کاملاً یکدست و عاری از هر گونه ضربه ای باشد. از این رو عموماً از انواع پمپ هیدرولیک کارتریجی (پره ای) با هدف پمپاژ سیالات با درجه ویسکوزیته بالا استفاده می شود.

آشنایی با انواع پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک دنده ای:

یکی دیگر از انواع متداول در پمپ های هیدرولیک با کارکرد روتوری، مدل های متنوع از پمپ هیدرولیک دنده ای می باشد. در این پمپ ها قابلیت گردش شفت متصل به مولد است که باعث گردش دنده هایی در کنار هم می باشد. موقعیت قرارگیری این دنده ها در بطن پمپ هیدرولیک دنده ای به گونه ای است که می توانند قابلیت مکش سیال را در دهانه ورودی پمپ و انتقال آن به سمت خروجی پمپ داشته باشند. قاعده طراحی انواع پمپ هیدرولیک دنده ای بر دو ایده دنده داخلی و دنده خارجی می باشد.

آشنایی با انواع پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک دنده خارجی: قاعده کلی در طراحی تمام پمپ هیدرولیک های دنده ای، در حضور دو چرخ دنده است که به ترتیبی با هم درگیر هستند. در تمام مدل ها، هر دو چرخ دنده در فضای داخلی پمپ هیدرولیک قرار دارند. لذا مراد از کلمه خارجی در نام پمپ هیدرولیک دنده خارجی، حضور دنده ها در فضایی خارج از محیط بسته پمپ نمی باشد؛ بلکه این دنده ها در موقعیت خارج از محیط یکدیگر با هم درگیر هستند. برای درک ساده پمپ هیدرولیک دنده خارجی کافی است چرخ دنده ساده‌ ای که به ترتیبی در یک نقطه با هم درگیر هستند را تجسم کنید. یکی از چرخ دنده ها تحت تاثیر مولد موتوری است و دیگری به شکلی هرز گرد طراحی شده است. پمپ هیدرولیک دنده خارجی از مدل های ساده با طراحی آسان و قیمت اندک می باشد. قابلیت کارکرد مداوم برای انواع سیالات را دارد و عموم آنها همراه با تولید صدای تقریبا اندکی هستند. اما از آنجا که سطح بزرگی از پمپ تحت تاثیر سیالات قرار می گیرد، چندان مناسب برای پمپاژ سیالات با مقدار سایش و یا خورندگی بالا نمی باشد.

پمپ هیدرولیک دنده داخلی: در طراحی پمپ هیدرولیک دنده داخلی نیز از حضور دو چرخ دنده بهره ‌مند هستیم. با این تفاوت که حالا چرخ دنده ها در بطن یکدیگر هستند. یعنی یک چرخ دنده کوچک که درست در میانه یک چرخ دنده بزرگتر به گردش درآمده است. مزیت بزرگ پمپ هیدرولیک دنده داخلی در کارکرد آرام، یکنواخت و بدون ضربه در خروجی آن است. این پمپ ها با شرایط تعمیر و نگهداری آسانی هستند و قابلیت پمپاژ انواع سیالات با سطح ویسکوزیته متنوع را دارند. اما به مانند مدل پمپ هیدرولیک دنده خارجی چندان وجه قدرتمندی برای پمپاژ سیالات با سطح خورندگی و یا سایش بالا را نخواهند داشت.

پمپ پیستونی هیدرولیک:

یکی از کارآمدترین ایده ها در ساخت سیستم های هیدرولیک با سطح فشار قدرتمند، بهره ‌مند شدن از پمپ پیستونی هیدرولیک است. در ایده ساخت این نوع از پمپ هیدرولیک، خبری از قطعات دوار نمی باشد؛ بلکه عملیات پمپاژ تحت تاثیر قدرت پیستون در سیلندر ایجاد می شود. پیستون با حرکت رفت و برگشتی در بطن سیلندر قابلیت مکش سیال و در امتداد آن پمپاژ سیال را تأمین خواهد کرد. اما سیال پمپاژ شده دارای پمپاژ یکنواختی نمی باشد. هر چه سرعت سیکل کاری پیستون در داخل سیلندر را افزایش دهیم، مقدار سطح یکنواخت بالاتری را در خروجی پمپ خواهیم داشت.

هر مدل از این تجهیزات می تواند همراه محصولات برند های صاحب نامی باشد. پمپ هیدرولیک مشهد یکی از همین برند های صاحب نام داخلی است که محصولاتی در توان رقابتی با محصولات خارجی تولید می کند. شما برای رسیدن به یک انتخاب درست و مهندسی شده در تامین پمپ هیدرولیک می توانید به تخصص فضا هایی همچون سایت نیکاکورپ رجوع کنید. به هر حال قیمت پمپ فشار قوی هیدرولیک آنچنان است که لزوم بهره مندی از مشاوره های تخصصی را طلب خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار