کد خبر: 1022188
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به رتبه دوم این خطه در تولید عسل اعلام کرد: زنبورداران استان سالانه ۱۵ هزار تن عسل تولید می‌کنند.

جاوید بهروزین افزود: ۱۴ هزار زنبورستان و زنبوردار در آمارگیری سالانه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی شناسایی شده‌اند.

وی اظهار کرد: تعداد یک میلیون و ۱۷۶ هزار کندوی مدرن و ۲۵۰ هزار کندوی بومی در استان وجود دارد و از این نظر رتبه اول کشور را داریم.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۱۶ تن صادرات عسل به کشورهای عراق، مالزی، لبنان، امارات و کانادا داشتیم که پیش بینیمی شود این رقم در سال جاری نیز به رغم محدودیت های کرونایی در همین اندازه باشد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: هر کسی که علاقه به زنبورداری داشته باشد، می‌تواند در منطقه‌ای با آب و هوای مساعد اقدام به خرید و پرورش عسل کند؛ یک زنبوردار حداقل باید ۴۰ کندوی مدرن داشته باشد تا در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت شود.

وی در خصوص تسهیلات ارائه شده به زنبورداران استان نیز افزود: زنبورداران می‌توانند از طریق سرمایه در گردش و از محل تبصره ۱۸، تسهیلاتی با درصدهای ۱۲ تا ۱۸ نسبت به مناطق با برخورداری مختلف دریافت کنند؛ البته براساس ابلاغ جدید وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شده تسهیلاتی با کارمزد ۱۸ درصد برای خرید کندو به زنبورداران دارای پروانه نیز اعطا شود.

وی گفت: آذربایجان شرقی در زمینه بسته بندی عسل نیز دارای رتبه اول در کشور است و ۲ واحد بزرگ بسته بندی عسـل دارد که یکی از آنها بزرگترین واحد بسته بندی عسل کشور می باشد.

بهروزین با بیان اینکه بیشتر برندهای مطرح عسل کشور در آذربایجان شرقی ما فرآوری و بسته بندی می شوند، افزود: در مجموع تا امروز تعداد ۳۶ واحد دارای پروانه بهره برداری به فرآوری و بسته بندی عسل تولیدی آذربایجان شرقی و استان های همجوار، مشغول هستند.

وی گفت: در آذربایجان شرقی مراکز تحقیقاتی و تولیدی بسیاری در این صنف فعالیت می‌کنند و اشخاص بسیاری همچون مرحوم استاد پوراصغر در این زمینه اقدامات مهمی انجام داده‌اند.

وی افزود: بسته بندی‌های عسل در شرق، غرب و حتی شمال غرب کشور بیشتر در آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد و این استان در زمینه بسته بندی عسل دارای قطب است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنعت فرآوری و بسته بندی عسل، نقش مهمی برای نفوذ بیـشتر در بازارهای کشورهای همسایه، اورآرسیا و جهانی داشته است، افزود: ۳۶ واحد فرآوری با ظرفیت بسته بندی ۱۸ هزار تن در استان فعالیت می‌کنند. 

وی یادآوری کرد: حتما در اغلب برندهای مطرح عسل در کشور نامی از آذربایجان شرقی دیده می‌شود و موفقیت‌های خوبی توسط زحمت کشان سرمایه گذار استان در این زمینه انجام گرفته و در حال گسترش است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های فرآوری عسل آذربایجان شرقی بسیار مدرن و همپای سطح تکنولوژی اروپا هستند و روز به روز نیز به سمت بهبود و توسعه این امکانات پیش می‌رویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر