کد خبر: 1022168
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
نخستین گفت‌وگوی تفصیلی نخست‌وزیر عراق بعد از ۱۵۰ روز
الکاظمی هم امریکا را می‌خواهد هم ایران را نزدیک به ۱۵۰ روز بعد از نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی، او در نخستین گفت‌وگوی تفصیلی خود حضور یافت؛ گفت‌وگویی که نبیل جاسم، خبرنگار شبکه العراقیه با او انجام داد. خلاصه رویکرد الکاظمی در سیاست خارجی این است که می‌گوید می‌خواهد «توازن» را در سیاست خارجی برقرار کند و در این روند، هم خواستار رابطه خوب با امریکا و عربستان است و هم ایران. الکاظمی البته سعی دارد چنین توازنی را در داخل نیز حفظ کند، جایی که احتمالاً چالش‌های بیشتری برای او به دنبال خواهد داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جنگنده‌های امریکایی شنبه شب منطقه‌ای در نزدیکی پایگاه تیپ ۱۹ سازمان «حشدالشعبی» در استان الانبار را بمباران کردند، بمبارانی که هرچند بر اساس گزارش‌ها هیچ کسی در آن مجروح نشده و آسیب ندیده، ولی نشان داد گزارش‌هایی که درباره عواقب تهدید امریکا به بستن سفارتخانه‌اش در بغداد منتشر شده، به هر جهت جدی است. دیروز همچنین «انتفاض قنبر» رئیس حزب «المستقبل الدستوری العراقی» (آینده مشروطه عراق) که او را به نزدیک بودن به دولت امریکا می‌شناسند، در گفتگو با روزنامه «القدس العربی» فاش کرد که تصمیم تهدید به بستن سفارت امریکا در بغداد را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا شخصاً گرفته تا وضعیت چالش آمیز عراق به خوبی نمایان شود، موضوعی که البته «قنبر» خود نیز به آن اشاره کرده است: «این امر تحولی جدید و خطرناک در سیاست امریکا در قبال عراق به‌ویژه پس از سفر اخیر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به واشنگتن به شمار می‌آید». در چنین اوضاع و احوالی، مصطفی الکاظمی که به صد و پنجاهمین روز نخست‌وزیری خود نزدیک می‌شود، گفته که سعی دارد در سیاست خارجی توازن برقرار کند. نخست‌وزیر عراق در گفتگو با نبیل جاسم خبرنگار العراقیه، می‌پذیرد که امریکا «از زمان اشغال تا سال ۲۰۱۱، اشتباهات زیادی مرتکب شد» ولی همچنان عراق را مدیون امریکا می‌داند: «(امریکا) به ما در ر‌هایی از رژیم صدام حسین و سپس جنگ با داعش کمک کرد.» وی به همین دلیل تأکید می‌کند: «ما نباید از رابطه‌ای که به نفع ملت عراق است، خجالت بکشیم و شرمسار باشیم.» الکاظمی البته بدون اشاره به نام خاصی، به سیاستمدارانی اشاره می‌کند که به گفته او «در ظاهر از امریکا انتقاد می‌کنند، اما در اتاق‌های تاریک از آن اطاعت می‌کنند.»‌نخست‌وزیر تأکید می‌کند: «ما از روابط خود با ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی خجالت نمی‌کشیم و اساساً از هر رابطه‌ای که در خدمت ملت عراق باشد و مشکلات ما را به صفر برساند، شرمسار نیستیم و خجالت نمی‌کشیم.»‌او البته در عین حال مدعی است که روابط دولت او «با جمهوری اسلامی ایران روابط خوب» است و تأکید می‌کند که تلاش می‌کنیم از این روابط حمایت کنیم. او باز هم بدون اشاره به طرف خاصی، می‌گوید: «برخی دوست دارند که این رابطه خراب شود.» این‌ها پایه سیاست خارجی الکاظمی را شکل می‌دهند و او تأکید می‌کند: «این دولت، دولت تعادل است و عدم دخالت در امور کشور‌های دیگر است. روابط ما با کشور‌های عربی خوب است.»

هراس از فاجعه دیپلماتیک

از نخستین گفت‌وگوی تفصیلی الکاظمی بر می‌آید که او در سیاست داخلی هم دنبال چنین موازنه‌ای است. نخست‌وزیر عراق به رغم دفاع از ماندن امریکا در عراق «مقتدی الصدر» را «سید مقاومت» می‌خواند و تأکید می‌کند: «من مواضع سید مقتدی الصدر را ارج می‌نهم» و تأکید می‌کند: «به اینکه وی مخالف اشغالگری است، خرده‌ای وارد نیست.» الکاظمی دریافت تهدید از امریکا درباره بستن سفارت آن در بغداد را رد می‌کند و می‌گوید که عراق هیچ تهدیدی از سوی هیچ دولتی را نخواهد پذیرفت و همه بحث‌های اخیر درباره بسته شدن سفارت امریکا را به این فرو می‌کاهد که «ما احساس کردیم که امریکا از تحولات مربوط به امنیت هیئت‌های دیپلماتیک در عراق ناراضی است و این نارضایتی حق آن‌ها است.»‌الکاظمی مدعی است که برخی تلاش می‌کنند روابط عراق با کشور‌های جهان را تیره کنند و عراق را به راحتی به ناکجا بکشانند. آقای نخست‌وزیر، به اعتراضات عراق هم اشاره کرده و گفته که مردم عراق با سیستم کنونی مشکل دارند نه دولت و تأکید می‌کند: «این یک مرحله گذار در تاریخ عراق نیست بلکه یک مرحله محوری است، زیرا ملت احساس می‌کند که عراق تهدید شده است و حال و آینده آن در خطر است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار