کد خبر: 1022144
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
آیا فروپاشی ثروتمندترین شبکه ضدایرانی در بریتانیا آغاز شده است؟
انتشار خبر اخراج سه روزنامه‌نگار شبکه اینترنشنال که در بیانیه اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند و همچنین فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به آن اشاره شده نشان از بحران زودهنگامی است که این شبکه سعودی را دربرگرفته است. البته این خبر در ابتدا با توییت‌های «فرناز قاضی‌زاده» خبرنگار شبکه بی. بی. سی فارسی در فضای مجازی برجسته شد که واکنش‌های مختلفی درباره این خبر به خصوص از سوی فعالان رسانه‌ای خارج از کشور را در پی داشت. واکنش‌هایی که اغلب ترکیبی از حس شادی از شروع بحران یا فحاشی نسبت به کسانی بود که از انتشار این خبر شادمان شده بودند.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: ماجرای اختلاف بین کارمندان و مدیریت شبکه ایران اینترنشنال که اکنون زمزمه‌های اخراج سه کارمند به گوش می‌رسد، زمانی آغاز شده که تعدادی از کارمندان این شبکه خبری عضو یک نهاد صنفی به نام انجمن روزنامه‌نگاران بریتانیا (BAJ) شدند. از آنجا که کارفرمای اصلی این شبکه خبری مخالف عضویت این کارمندان در این نهاد صنفی بود، فشار بر این افراد را آغاز کرد.

«ولنت‌مدیا» کارفرمای اصلی این شبکه در نهایت و پس از کشمکش‌های فراوان حکم اخراج سه نفر از کارمندان این شبکه را به دلیل عضویت در این نهاد صنفی صادر کرده است. صدور این حکم سبب شد اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند این اقدام را نوعی دیکتاتوری در روابط بین این شبکه و کارمندان آن توصیف کند.

در بیانیه این اتحادیه آمده است: قرار دادن چهار عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند (NUJ) در فرآیند تعدیل نیرو، که در نهایت منجر به اخراج سه نفر از آنان شد، در شرایط فعلی بسیار نگران‌کننده است. بر کسی پوشیده نیست که ایران‌اینترنشنال همواره برای تأمین نیروی کافی جهت تولید برنامه‌های خبری ۲۴ ساعته با کمبود نیرو مواجه است. از سویی دیگر، این شبکه در حال استخدام نیرو برای گسترش پوشش خبری و تولید برنامه‌های فراخبر خود است. در چنین شرایطی اخراج همکاران ما با توجیه تعدیل نیروی کار بسیار قابل تأمل است. همچنین اعضای اتحادیه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته از سوی ولنت‌مدیا به‌عنوان شرکت کارفرما تحت فشار فرآینده‌ای قرار گرفته‌اند.

البته روشن نیست که چه کسانی در لیست اخراج شبکه ایران اینترنشنال قرار گرفته‌اند، اما نگاهی به نوشته‌های کارمندان این شبکه نشان می‌دهد فضای کاری و روابط بین کارمندان و کارفرما به طرز غیرقابل تحملی به سمت نوعی دیکتاتوری حرکت می‌کند و در این میان تنها مبالغ بالای حقوقی است که توانسته آنان را به ماندن در این شبکه راضی کند.

برده‌هایی در اختیار کارفرما

یکی از کسانی که افشاگری‌های وی در خصوص شبکه ایران اینترنشنال موجب هیاهوی فراوان شد، لیلی بازرگان دختر مهدی بازرگان اولین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران بود. وی که در حوزه حقوق بشر برای شبکه ایران اینترنشنال محتوا تولید می‌کرد در مطلبی نوشت: فکر کنم الان بعد از تقریباً دو سال وقت آن است که بگویم؛ عزیزان، خیلی از کارکنان اینترنشنال نمی‌توانند استعفا کنند، چون پاسپورت ایرانی دارند و اگر استعفا کنند ویزای کارشان باطل می‌شود و امکان بازگشت به ایران را هم طبیعتاً ندارند. ضمن اینکه اگر کسی استعفا می‌کرد باید هزینه‌های استخدام رو به‌عنوان خسارت به شبکه پرداخت می‌کرد. هزینه‌هایی مثل وکیل، ویزای کار، بلیت هواپیما، هتل، هزینه نقل مکان و... که خوب می‌تونست تا سقف ۱۰، ۱۵ هزار پوند بشه.

این سخنان لیلی بازرگان جنجال فراوانی را در فضای مجازی ایجاد کرد چراکه شبکه ایران اینترنشنال در طول یک سال اخیر تلاش فراوانی کرده بود تا با استفاده از حقوق‌های بالا نیرو‌های فعال سیار شبکه‌ها و همچنین نیرو‌های داخل ایران را به سمت خود جلب کند که البته توفیقاتی نیز در این مسیر داشته است.

در طول چند ماه گذشته برخی مجریان داخلی ایران از جمله مزدک میرزایی مجری ورزشی صدا و سیما و احمد صمدی خبرنگار واحد مرکزی خبر از جمله نیرو‌هایی بوده‌اند که جذب شبکه ایران اینترنشنال شده‌اند.

البته این دو تنها خبرنگارانی نبوده‌اند که با وعده‌های مالی جذب این رسانه شده‌اند بلکه برخی از نیرو‌های فعال ایرانی در سایر شبکه‌ها از جمله بی. بی. سی فارسی نیز رهسپار این شبکه شده‌اند تا از منابع سعودی نهایت استفاده را ببرند. دستمزد‌های بالای پرداختی از سوی این شبکه موجب شد برخی اعتراضات از سوی مدیران و مسئولان دو شبکه بی. بی. سی و همچنین من و تو بیان شود که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت.

روشن است که این منابع مالی از کجا تأمین می‌شود و تاکنون افشاگری‌های فراوانی نیز در این باره رسانه‌ای شده است. در گزارش یک خبرنگار ایرانی خارج از کشور با نام کمالی دهقان در روزنامه گاردین آمده «شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان ایران اینترنشنال که در لندن افتتاح شده، از طریق یک کمپانی خارجی حمایت مالی می‌شود که رئیس آن روابط نزدیکی با محمد بن‌سلمان دارد. بسیاری از ۱۰۰ پرسنل این شبکه حقوق سخاوتمندانه‌ای دریافت می‌کنند که حدود دو برابر دیگر رقبای رسانه‌ای است، اما همواره از اعلام منبع حمایت مالی خود طفره رفته‌اند.»

جالب اینجاست که میزان حقوق دریافتی یک فعال رسانه‌ای از یک مصاحبه اسکایپی می‌تواند دو یا سه برابر شبکه خبری بی. بی. سی باشد که طبیعی است انگیزه خوبی برای پیوستن به این رسانه محسوب می‌شود. البته در مقابل این مبالغ کلان تاکنون موفقیت این شبکه در مقابل سایر رسانه‌ها تا حد زیادی با، اما و اگر همراه بوده است و همین مسئله سبب شده تا فشار بر کارمندان این مجموعه خبری بالا بگیرد.

در کنار این پمپاژ مبالغ مالی جدید نیز از سوی سعودی‌ها شدت بگیرد تا مهره‌های جدیدتری جذب این مجموعه شوند که نمونه جدید آن مهدی پرینچی خبرنگار سابق شبکه خبری بی. بی. سی و صدای امریکا بوده است.

مهره‌های کم ارزش شبکه سعودی

البته در کنار بسیاری از این پول‌پاشی‌ها عده‌ای معتقدند عمر این رسانه در نهایت تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهد بود و تمام این هزینه‌ها با این شرط‌بندی صورت گرفته که در دور بعدی نیز همچنان دونالد ترامپ بر سر کار خواهد بود.

طبیعی است در صورت عوض شدن ریل سیاست امریکا و در کنار آن عربستان سعودی عملاً تمام این تشکیلات عریض و طویل دور انداخته خواهد شد. مورد اخیر در اخراج سه نیروی این شبکه به دلیل عضویت در یک شبکه صنفی ارسال این پیام روشن بود که منابع انسانی برای مدیران ایران اینترنشنال تنها یک مهره کم ارزش هستند که می‌توان به راحتی آنان را دور انداخت.

شاید هم این مسئله سایه اخراج را روی سایر کارکنان این شبکه پررنگ کرده چراکه آنان علاوه بر بحث بیکاری مهر همکاری با یکی از دشمنان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را هم بر پیشانی خواهند داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار