کد خبر: 1022140
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۰
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته رئیس شورای شهر تهران درباره مسئله تغییر پایتخت با بیان اینکه مشکلات امروزه تهران، ناشی از تصمیمات نادرست در پنج دهه اخیر است، گفت که چنین چیزی شدنی نیست و زیرساخت لازم برای اجرای آن وجود ندارد.

آیا تغییر پایتخت‌شدنی است؟

بر خلاف تصور پروژه انتقال پایتخت ناممکن نیست. به واقع یک جور پروژه عمرانی است. عبارت است از تبدیل بخشی از اراضی بیابانی به یک مجموعه بزرگ تجاری و اداری. قاعدتاً اول ادارات دولتی منتقل می‌شوند و بعد سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک. قطعاً با همین امکانات مهندسی موجود در کشور این کار‌شدنی است.

آیا زیرساخت تغییر پایتخت وجود دارد؟

زیرساخت یعنی چه؟ توان حوزه مهندسی و عمرانی کشور قابل‌توجه است. با رکود سدسازی و گیروگرفت دیگر پروژه‌های عمرانی قطعاً ظرفیت زیادی برای اجرای چنین پروژه‌ای وجود دارد. بعید است فناوری غیر قابل‌دسترسی برای اجرای پروژه‌ای که عمدتاً کاری است در حوزه مستغلات وجود داشته‌باشد.

گزینه‌های تغییر پایتخت کجا هستند؟

بحث مفصلی است. در تحقیقی که سال‌ها پیش با مشارکت گروه جغرافیای دانشگاه تهران در این باره انجام شده‌بود گزینه‌ها عبارت بودند از:

دشت سیلاخور، مابین اراک و بروجرد؛ به خاطر مرکزیت ثقل جمعیتی ایران و نیز منابع زیستی و به خصوص آب کافی. (ثقل جمعیتی یعنی مقدار مسافت فرضی که ۸۰ میلیون شهروند ایرانی برای رسیدن به پایتخت باید طی کنند.)
 
اصفهان؛ تقریباً مرکزیت جغرافیایی و البته دوری از مرز‌ها و ضریب امنیت.

قزوین: منابع زیستی کافی و نزدیکی به تهران.

سمنان: ضریب امنیتی کافی و نزدیکی به تهران.

قم: نزدکی به ثقل جمعیتی و همجواری با تهران.

البته احتمالاً جایی که در نظر گرفته شده است یا می‌شود، مخفی است و بیم از زمین‌خواری‌های اطراف آن، مانع از لودادن جای اصلی است.

آیا تغییر پایتخت لازم است؟

با توجه به پیچیدگی مشکلات محیط‌زیستی تهران قطعاً در نهایت چاره‌ای جز انتقال پایتخت نخواهد‌بود. چنین طرحی می‌تواند باعث خروج حدود ۲۰۰ هزار شغل و در نتیجه کاهش یک میلیون نفر جمعیت (بر حسب متوسط هر خانوار پنج نفر) از تهران شود. تغییر پایتخت البته همه مشکلات محیط‌زیستی تهران را حل نمی‌کند، اما گام بزرگی برای این کار است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
با مدیران بی کفایت این نظام هر جا منتقل شود همان مشکلات بعد از مدتی در همانجا ایجاد می شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار