کد خبر: 1022137
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
رسول سنائی راد
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در ۱۳ مهرماه ۱۳۷۰ با ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب تشکیل شده، وظیفه خطیر حفظ نظم و امنیت داخلی را عهده‌دار می‌باشد، یکی از سازمان‌های نیرو‌های مسلح به حساب می‌آید که از متنوع‌ترین و متعدد‌ترین وظایف و رسته‌های سازمانی برخوردار است.

این وظایف در قالب پلیس‌های تخصصی و چندگانه سازمان یافته‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

پلیس پیشگیری که با فرماندهی کلیه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی در تمامی شهر‌ها و روستا‌ها و مراکز فرودگاهی، بنادر، ایستگاه‌های راه‌آهن و... مسئولیت برقراری نظم و رسیدگی به شکایات مردمی را برعهده دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) که مسئول انتظام بخشی به تردد جاده‌ای و رانندگی در شهر و جاده می‌باشد.

پلیس آگاهی که مبارزه با جرایم خاص، پدیده‌های جنایی، سرقت و باند‌های قاچاق کالا و ارز را دنبال می‌کند. پلیس مبارزه با مواد مخدر که امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و برخورد با سوداگران، قاچاقچیان و باند‌های خرید و فروش مواد مخدر را برعهده دارد. پلیس اطلاعات و امنیت عمومی که در امر جمع‌آوری اخبار و اطلاعات مربوط به جرایم سازمان‌یافته و عوامل و زمینه‌های مخل امنیت عمومی کشور فعال است. پلیس دیپلماتیک که امور مربوط به اماکن و کارکنان سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های خارجی را برعهده دارد.

پلیس مهاجرت و اتباع خارجی که نظم بخشی به امور اتباع بیگانه و تردد و استقرار آنان در داخل کشور را دنبال می‌کند. پلیس بین‌المللی یا اینترپل که در امر هماهنگی و همکاری با پلیس سایر کشور‌ها برای پیگرد مجرمان فراری به خارج از کشور و مجرمانی را که از سایر کشور‌ها به داخل کشور آمده‌اند، فعالیت می‌کند. همچنین سازمان وظیفه عمومی، یگان ویژه پاسداران (نوپو) یا مرزبانی، واحد هواپیمایی نیروی انتظامی (هواجا) را می‌توان از دیگر بخش‌های نیروی انتظامی معرفی کرد که دارای وظایف تخصصی در مسیر نظم و امنیت داخلی هستند.

به موازات ایجاد پلیس‌های تخصصی، نیروی انتظامی با برخورداری از دانشگاه تخصصی و پژوهشگاه علمی تخصصی اقدام به آموزش علمی-تخصصی پایوران خود با بهره‌گیری از آخرین دستاورد‌های علمی، پس از بومی‌سازی و تطبیق آن با نیاز‌های و ویژگی‌های داخلی نموده و علاوه بر آن با اعمال پایش‌ها و نظارت‌های سازمانی بر عملکرد آنان و بیش از آن، تقویت باور‌های دینی و وجدان کاری، صیانت‌بخشی از خانواده بزرگ پلیس در عرصه خطیر اعمال و وظایف و مأموریت‌ها را به اجرا گذاشته است. همچنین با استفاده از تولیدات صنعت دفاعی کشور یا برخی اقلام وارداتی، نیروی انتظامی به امکانات و اقلام تخصصی تجهیز شده است که امکان اجرای مأموریت‌ها را با بازدهی و سرعت و دقت بیشتر فراهم می‌سازد.

مجموعه اقدامات سازمانی نیروی انتظامی در کنار تعهد و وجدان کاری پایوران آن که تقدیم ۱۳ هزار شهید گلگون‌کفن برای امنیت کشور، گویا‌ترین شاخص آن است، موجب گردیده ایران اسلامی با وجود اینکه در منطقه‌ای مستعد ناامنی واقع شده امن‌ترین کشور محسوب گردد. این درحالی است که نه‌تن‌ها این نیرو در معرض فشار‌ها و تهدیدات گوناگون قرار دارد، بلکه فرمانده آن در زمره افرادی است که از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم گردیده و حتی کشور‌های اروپایی با اذعان به نقش برجسته این نیرو در مبارزه با مواد مخدر و کاهش ترانزیت آن به کشور‌های غربی، از واگذاری تجهیزات تخصصی به این نیرو خودداری می‌کنند. به موازات این سیاست‌های ظالمانه، خط رسانه‌ای و تبلیغی دشمنان ایران اسلامی و گروهک‌های ضدانقلابی علیه نیروی انتظامی و اقدامات آن برای نظم و امنیت نیز فعال است که با استفاده از شگرد‌های دروغ‌پردازی، شایعه‌سازی و متهم‌سازی تلاش می‌کند اقدامات قانونی این فرزندان غیور مردم را زیر سؤال برده و سرمایه اجتماعی آن، یعنی اطمینان و اعتماد مردم را فرسایش دهند. اما هیچ‌کدام از این فشار‌ها و فتنه‌ها نتوانسته در انگیزه پایوران نیروی انتظامی و مجاهدت‌های این فرزندان غیور میهن اسلامی کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد سازد.

تأمین نظم، امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی حاصل مجاهدت‌های خاموش این دلاورمردان و شیرزنانی است که در انجام مأموریت‌ها و وظایف خود، از هیچ تهدید و ملامتی هراس نداشته و برای امنیت مردم حاضر به ایثار جان هستند. هزینه ایفای این نقش هزاران شهید گلگون‌کفن مدافع امنیت است که در کنار شهیدان مدافع حرم و دفاع مقدس به کشورمان آبرو و عزت بخشیده و پلیس را مأمن مردم و مغضوب اشرار و دشمنان قرار داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار