سرویس جامعه جوان آنلاین: حسن الحسینی در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در بخش زیرساختها با بانک اطلاعاتی دانش آموزان روبرو هستیم که ساماندهی معلمان و دانش آموزان در آن ثبت میشود گفت: پلتفرم شاد با مجموعه امکاناتی که در آن تعبیه شده از حالت صرفا خبری به حالت آموزشی تبدیل شده است و حضور و غیاب، آزمون ساز و... از امکانات جدید آن است.
وی افزود: احراز هویت بر اساس بانک اطلاعاتی سناد انجام میشود.
مسئول شبکه شاد با بیان اینکه تلفیقی بودن آموزشها به شدت مورد تاکید ماست و امسال با آموزش تلفیقی به استقبال بازگشایی مدارس رفتیم گفت: منطقه و زوم بندی حضور دانش آموزان در شبکه شاد انجام شد. ابزارهای هوشمند مختلف، چون موبایلها و تبلتها امکان اتصال به شبکه شاد را دارند.
رقیب همکار به زودی وارد شاد میشود
وی با بیان اینکه سه نوع خدمت در شاد ارائه میشود گفت: یک خدمت پایه و عمومی برای همه دانش آموزان ارائه میشود. بخش ارزش افزوده را داریم که به عنوان رقیب همکار وارد شاد میشود و به زودی در شاد فعال خواهد شد. خدمت سوم فوق برنامه و سرگرمی ها، امور پرورشی، ورزشی و ... است.
الحسینی با اشاره به امکانات شاد گفت: وجود ۴۰۰ کلاس لایو همزمان، پیاده سازی فرایندهای سه جانبه مدرسه، خانواده و دانش آموزان، امکان کنترل فرایندهای آموزشی وجود کارپوشه دانش آموز، وجود فعالیتهای فوق برنامه درسی، امکان گزارش گیری منظم به خانواده ها، امکان تبادل تجارب آموزشی در شادینو، امکان تبادل محتوای صوتی دوطرفه و شادنما از جمله امکانات شبکه شاد است.
۲۰ درصد ثبت نامیها در شاد فعال نیستند
وی افزود: ۲۰۰ نفر در مرکز پاسخگویی تلفنی به سوالات و مشکلات مخاطبان پاسخ میدهند.
مسئول شبکه شاد گزارشی آماری از شاد ارائه و اظهار کرد: ۱۱ میلیون و ۴۰۸ هزار دانش آموز که احراز هویت شده اند در شبکه عضوند. ۱۰۰ هزار و ۹۹۹ مدیر مدرسه و ۶۴۷ هزار و ۸۱۴ معلم عضو شاد هستند. سهم شاد از فضای مجازی ۸۰ درصد و سهم نرم افزارهای دیگر ۲۰ درصد است. همچنین از ۱۱ میلیون دانش آموز، ۲۰ درصد ثبت نام کرده اند، اما فعال نیستند. ۶۲.۵۸ درصد کل دانش آموزان در شبکه شاد هستند.
۲۱ درصد دانش آموزان از شاد محرومند
وی به سهم محرومیت از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: حدود سه و نیم میلیون نفر فاقد ابزار هوشمند بوده و یا دسترسی به اینترنت ندارند. سهم محرومیت از شاد، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۲۱ درصد دانش آموزان است و اختلاف ۳۰۰ هزار نفری به دانش آموزانی برمی گردد که ابزار هوشمند قرضی استفاده کرده اند.
مشکلات شناسایی شده شاد
وی فهرستی از مشکلات شبکه شاد و سهم آنها ارائه کرد و گفت: ۱۰ درصد کندی ورود، عادت سنتی ۱۰ درصد، اشکالات نرم افزاری ۱۰ درصد، عدم دسترسی به ابزار مناسب ۱۰ درصد، عدم مدیریت برنامه ریزی و ترافیک ۱۰ درصد و آشنایی کم مدیران ۱۰ درصد و کندی و سرعت ۱۵ و ورود به بانک اطلاعات پایه سناد ۲۰ درصد بوده است.
الحسینی با بیان اینکه پیگیر حل مشکل سرعت در شبکه شاد هستیم گفت: این موضوع مرتبا رصد میشود تا سرعت افت نکند.
مصوبات ستاد کرونا برای آموزش و پرورش به مثابه قانون است
وی در واکنش به گلایههایی پیرامون اظهارات شب گذشته معاون استانداری تهران مبنی بر پیگرد قانونی در صورت تعطیلی آموزش در شبکه شاد در هفته پیش رو گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا به مثابه قانون است و این ستاد حق دارد که برای آموزش و پرورش هم قانون بگذارد و در واقع مرجعیت قانونی دارد. اینکه چرا استانداری اعلام میکند هم باید گفت استاندار مجری سیاستها است. هرچند باید مسائل آموزشی به صورت تخصصی از سوی آموزش و پرورش مطرح شود.
مسئول شبکه شاد با اشاره به اینکه ما کمبود مقررات دائمی داریم، مصوبات کرونا موقتی و برای کوتاه مدت هستند گفت: در دراز مدت اگر چشم انداز شاد این است که در پساکرونا ۲۰ درصد آموزشها از این طریق ارائه شود باید قوانین دائمی داشته باشیم. قوانین مربوطه در دست تهیه است و به زودی در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بحث قرار میگیرد.
شکایات خود از شاد را با ۱۹۵ در میان بگذارید
الحسینی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از سرویسهای مختلف شاد برای خانوادهها رایگان است؟ اظهار کرد:
استفاده از شاد برای همه کاربران یعنی معلمان و دانش آموزان رایگان است و دستور ریاست جمهوری است. آموزش و پرورش پیگیر است و هرگونه شکایتی وجود داشته باشد کاربران میتوانند با ۱۹۵ تماس گرفته و موارد را مطرح کنند.