کد خبر: 1021980
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
رئیس‌جمهور فرانسه، ابراز امیدواری کرده که فرانسه از آنچه مقام‌های فرانسوی «جامعه موازی» مسلمانان افراطی می‌خوانند، خلاصی پیدا کند؛ مسلمانانی که به گفته او رفتارشان خارج از دایره ارزش‌های فرانسه است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طرح جدیدی برای اسلام‌زدایی در فرانسه ارائه کرده که نه تنها با مخالفت گسترده مسلمانان فرانسوی بلکه با اعتراض جریان‌های چپ در این کشور روبه‌رو شده است. ماکرون اسلام را «مذهبی دستخوش بحران در سراسر دنیای امروز» خوانده و به بهانه «رهاندن اسلام از نفوذ بیگانگان» گفته که قصد دارد جلوی «توطئه‌چینی و طراحی کودتا» به دست «افرط‌گرایان» را در مساجد بگیرد. امانوئل ماکرون روز جمعه در نطقی از لایحه جدید دولت فرانسه برای مقابله با «جدایی‌طلبی مذهبی» و ممانعت از نفوذ دیدگاه‌های افراط‌گرایانه اسلامی رونمایی کرد.

ماکرون از جنبش مخفی بانفوذی در فرانسه صحبت کرده است، به ادعای او در شماری از محله‌های مسلمان‌نشین و هوادار بینشی افراطی از اسلام رشد کرده و اختیار آموزش را به دست گرفته‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه از واژه «جدایی‌طلبی» برای آن‌ها استفاده کرده و البته برای بیان مشکلی که او می‌گوید فرانسه با آن روبه‌رو است، آن را به کل اسلام تعمیم داد و گفت: «اسلام دینی است که امروزه در تمام جهان در بحران به سر می‌برد. این مسئله را فقط در کشور خودمان شاهد نیستیم.» رئیس‌جمهور فرانسه به حمله ژانویه ۲۰۱۵ به روزنامه شارلی ابدو و یک فروشگاه کوشر و همچنین حمله هفته قبل یک تبعه پاکستانی در نزدیکی دفتر سابق شارلی، روزنامه‌ای که به دلیل چاپ تصاویر موهن باعث خشم مسلمانان شد، اشاره کرد و گفت: «تروریسم اسلامی از سال ۲۰۱۲ به این کشور ضربه وارد کرده و ما هم مدام برای مقابله با این تهدید‌ها آماده‌تر شده‌ایم.» ماکرون که در شهر لمورو سخنرانی می‌کرد، افزود: «واگرایی اسلامی یک مشکل است و این مشکل، یک ایدئولوژی است که مدعی است قوانین خودش باید بر قوانین جمهوری (فرانسه) برتر باشد.»

رئیس‌جمهور فرانسه، ابراز امیدواری کرده که فرانسه از آنچه مقام‌های فرانسوی «جامعه موازی» مسلمانان افراطی می‌خوانند، خلاصی پیدا کند؛ مسلمانانی که به گفته او رفتارشان خارج از دایره ارزش‌های فرانسه است. او مدرسه‌های فرانسه را «قلب سکولاریسم» خواند که «کودکان را تبدیل به شهروند می‌کند» و تأکید کرد: وجود انجمن‌ها و به مدرسه نفرستادن کودکان و آموزش به آن‌ها در خانه نقش اساسی در افزایش تعداد اعضای گروه‌های تندرو و دانشجویان تفکر افراطی دارد. ماکرون گفته که در حال تدوین برنامه‌ای ۵ ماده‌ای است که هدف آن، بستن راه‌هایی است که به ادعای او مسلمانان افراطی در سراسر دنیا از آن‌ها برای رسیدن به مقصودشان استفاده می‌کنند. در بیانیه الیزه از این لایحه که قرار است اوایل سال آینده به مجلس برود، به عنوان «جمهوری در عمل» یاد شده و هدف از طرح آن دفاع از جمهوری و ارزش‌های آن، همچنین احترام به وعده‌های «برابری و رهایی» اعلام شده است. از جمله اقدامات پیشنهادی در این طرح، اعطای اختیارات قانونی به مقامات محلی برای مبارزه با افراط‌گرایی و تزریق منابع مالی برای رسیدگی به معضلات اجتماعی مثل معضل مسکن و فقر است. ۶ میلیون نفر یا به عبارتی ۸ درصد ساکن فرانسه هم‌اکنون مسلمان هستند، در حالی که حجاب در مدارس فرانسه و برای کارمندان دولتی ممنوع است. یکی از طرح‌های مطرح در لایحه ماکرون، این است که در صورت تصویب آن همه کودکان باید از سن سه سالگی به مدرسه‌های فرانسه بروند. رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که قصد دارد با لغو سیستم آموزش و تربیت امام‌های مساجد و وعاظ مذهبی در خارج از کشور، اسلام در کشورش را از نفوذ خارجی آزاد کند. یکی دیگر از اقدامات پیشنهادی این است که کم‌کم از روندی که سال‌هاست جریان دارد، یعنی از ورود امام‌های جماعت از سایر کشور‌ها به این کشور جلوگیری شود و در عوض آن‌ها را در داخل فرانسه آموزش دهند. رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود گفته که با ارائه این طرح نمی‌خواهد به کلیشه‌ها علیه مسلمانان فرانسوی دامن بزند یا در «دام» افراطی‌ها بیفتد ولی در عمل در حال گام برداشتن به چنین سمت و سویی است.

او دیگر احساساتش را مخفی نمی‌کند

محمد موسوی، رئیس شورای مسلمانان فرانسه پیشتر هشدار داده بود که آن‌ها با هرگونه طرح و اقدامی که مسلمانان را از انجام اعمال مذهبی‌شان برحذر دارد، مخالفت می‌کنند. یاسر لوتی، یک فعال حقوق بشر فرانسوی پس از سخنرانی ماکرون در توئیتی نوشت: سرکوب مسلمانان یک تهدید بوده و حالا یک وعده شده است. او در توئیتر خود نوشت: «سرکوب مسلمانان یک تهدید است. اکنون ماکرون در یک سخنرانی یک ساعته، راست‌های افراطی ضدمسلمان را جسور و با اعلام محدودیت شدید برای مسلمانان در مسئله آموزش، زندگی دانش‌آموزان مسلمان را تهدید کرده است.» برونو ماکائس، یک فعال سیاسی پرتغالی نیز در توئیتی نوشت: «ماکرون دیگر احساساتش را درباره اسلام مخفی نمی‌کند. او دیگر نمی‌گوید اسلام رادیکال بلکه می‌گوید اسلام، دردسر است. فکر نمی‌کنم که هیچ یک از رهبران غربی تا به حال چنین صحبت‌هایی را درباره اسلام داشته‌اند. همیشه تمایز دقیق بین اسلام و جنبش‌های بنیادگرایی وجود داشته است.» ریم- سارا آلائون، یک دانشگاهی فرانسوی، در توئیتر خود نوشت: «رئیس‌جمهور ماکرون اسلام را به عنوان دینی توصیف کرد که امروز در سراسر جهان دچار بحران است. من حتی نمی‌دانم چه بگویم، این اظهار نظر آنقدر گنگ است که دیگر به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز ندارد. پنهان نمی‌کنم که نگران هستم.»

وی افزود: «متأسفانه ماکرون هیچ اشاره‌ای به برتری سفیدپوستان در این کشور نمی‌کند. ماکرون در سخنرانی خود همچنین ادعا کرد که با بهبود نظارت بر بودجه مساجد در تلاش است اسلام را در فرانسه از تأثیرات خارجی آزاد کند.» «علی محیی‌الدین القره داغی» روز جمعه، در حساب توئیتری خود به اظهارات اسلام‌ستیزانه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه واکنش نشان داد و تأکید کرد که بحران کنونی ساخته دست کشور‌های غربی است. او افزود: «دین ما در هیچ بحرانی به سر نمی‌برد و نخواهد برد! زیرا اسلام ساخت دست بشر نیست که بیم ضعف و کساد آن را داشته باشیم. اسلام به رغم حیله‌گیری افراد و اسلام‌هراسی‌ها نفس می‌کشد. نگرانی در خصوص دین ما وجود ندارد. جناب رئیس به کسی نیاز نداریم که بحران را به ما نشان دهد. ما به تو می‌گوییم: آینده از آن دین اسلام است. ما بیم آینده جوامعی را داریم که ادیان دیگران و مقدسات آن‌ها را اهدافی مشروع قرار می‌دهند. ما بیم آن جوامعی را داریم که قدرت‌ها معتاد دشمن‌تراشی برای آن‌ها هستند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
برخی شبکه های خبری تندتر از ماکرون بودند و انتظار محدودیت های بیشتری هم از وی داشتند مثلا ممنوعیت حجاب بطور کلی و در سطح شهر هاو....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
اتفاقا جامعه ای که ادیان دیگران ومقدسات آنها اهدافی مشروع هستند از خصوصیات بارز جوامع اسلامی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار