کد خبر: 1021903
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز از مرمت خانه تاریخی منتسب به باقرخان سالار ملی توسط شهرداری خبر داد.

شکور اکبرنژاد در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلان شهر تبریز افزود: سالار ملی در دوره مشروطه در محدوده وسیعی از محله موسوم به "خیابان" تبریز سنگربندی و مبارزه می کرد.

وی اظهار کرد: بر این اساس نیز محل های متفاوتی  به عنوان خانه باقرخان سالار ملی مطرح بوده که امروز یکی از آنها در محله "خیابان" موجود است.

رئیس کمیسیون شورای شهر تبریز اضافه کرد: با توجه به اینکه خانه تاریخی فعلی منتسب به سالار ملی آسیب دیده و بخش هایی از آن تخریب شده، پس از انجام اقدامات مرمتی نسبت به ثبت آن اقدام می شود.

پیش از این مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی نیز اعلام کرده بود که با تعامل این اداره کل و شهرداری تبریز محدوده خانه تاریخی منتسب به باقرخان مشهور به سالار ملی تملک می‎شود.

احمد حمزه زاده افزود: در این راستا توافق اولیه با شهرداری کلان‌شهر تبریز انجام ‌شده و اقدامات لازم از سوی این دستگاه به زودی آغاز خواهد شد.

وی هدف اصلی از این توافق را حفظ و حراست از این بنا به ‌عنوان یکی از آثار ماندگار انقلاب مشروطه در تاریخ ایران و آذربایجان اعلام کرد.

حمزه زاده اظهار داشت: با توجه به نقش مؤثر آذربایجان به‌ خصوص محله خیابان تبریز و رشادت‌های باقرخان در نهضت مشروطه و اهمیت حفظ مواریث منتسب به مبارزان این جبهه عدالت‌خواه، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی حفظ و حراست از آثار معنوی و غیر منقول این دوره طلائی تاریخ ایران را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی ادامه داد: محدوده خانه منتسب به باقرخان به ‌عنوان سنگر جبهه مشروطه خواهان محله خیابان از جمله مواریثی است که حفظ و احیای آن علاوه بر غنی‌سازی هویت تاریخی این شهر کهن، در جلب و جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی نیز نقش مؤثری خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر