کد خبر: 1021841
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
در تعاملات اجتماعی و حتی روابط زناشویی‌مان گاهی غرق در دروغ و دروغگویی می‌شویم. باید بدانیم زندگی مشترک یعنی برابری. پس احترام هم باید به طور برابر رعایت شود. هرچه انسان‌ها به هم نزدیک‌تر شوند، باید حرمت یکدیگر را بیشتر رعایت و از مکر و دروغ پرهیزکنند.
بهنام صدقی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: زندگی مشترک یک ارتباط ساده و بی‌اهمیت نیست که هر وقت خسته شدیم شروع کنیم به دروغ گفتن یا زدن زیر همه‌چیز. زندگی مشترک نیاز به احترام دارد. زن و شوهر نسبت به هم نزدیک‌ترین فرد هستند و این نزدیکی نباید باعث دروغگویی یا فراموشی حد و مرز آن‌ها شود. اگر اشرف مخلوقات هستیم، پس باید بدانیم که شرافت خود و زوج خود را حفظ کردن مهم‌ترین ویژگی ماست. انسان‌های آرام و صادق همیشه گرانقیمت و برنده واقعی زندگی هستند.

آن‌ها می‌دانند هر چیزی ارزش کلام‌شان را ندارد و سکوت و صداقت بهترین راه مدیریت شرایط است. افراد صادق و آرام سکوت می‌کنند و صدای افکار خود را بهتر می‌شنوند. وقتی صدای فکر خود را بشنویم، مراقب او خواهیم بود، اما انسان‌های پر تنش، ریاکار و دروغگو هرگز صدای درون‌شان را نخواهند شنید بلکه توجه آن‌ها به صدا و هرج و مرج بیرونی است تا مبادا از ریا و دروغ و جنگ تن به تن کلامی دروغین عقب بمانند.

در دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین ادیان از صفت و رذیله زشت اخلاقی دروغ به عنوان یکی از گناهان کبیره یاد شده است.

روایت داریم مـردى بـه رسـول خـدا (ص) عـرض کـرد: «اى رسـول خـدا! چـهـار کـار خوشایند من است: زنا، شـراب‌خوارى، دزدى و دروغ، اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک مى کنم.» حضرت فرمودند: «دروغ را رها کن.» مرد رفت و تصمیم گرفت زنا کند، اما با خودش گفت: «پیامبر از من مى‌پرسد زنـا کـرده‌اى یـا نـه؟ اگـر انکار کنم، قولى را که به ایشان داده‌ام شکسته‌ام و اگر اقرار کنم، حد مى‌خورم.» سپس تصمیم گرفت دزدى کند، بعد تصمیم گرفت شراب بخورد، اما هر بار همین فکر را بـا خود کرد؛ بنابراین نزد رسول خدا برگشت و عرض کرد: «ای رسول خدا! شما راه را به کلى بر من بستید! من همه این کار‌ها را رها کردم.»

جان کلام اینکه دروغ، دروغ می‌آورد و همه جا دروغ است. دروغگویی تبعات روحی - روانی و آسیب‌های فراوانی برای آدمی به دنبال دارد.

اگر تلاش کنیم از شر این صفت ناپسند اخلاقی رهایی و خلاصی یابیم، بی‌تردید به راحتی می‌توانیم صفات و اخلاق زشت دیگرمان را نیز به فراموشی بسپاریم. پس بهتر است کمی برای وجود گران قیمت خود ارزش قائل باشیم و صدای درون را بلندتر کنیم. صدای درون همان صدای قلب ماست که می‌گوید صداقت، سکوت و صبر معجزه خداوند در وجود انسان‌هاست. پس دروغ را کنار بگذاریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار