کد خبر: 1021681
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
انگلیس و کانادا علیه رئیس‌جمهور بلاروس، پسر وی و سایر مقام‌های ارشد این کشور تحریم‌هایی وضع کرده و دولت این کشور را به تقلب در انتخابات و ارتکاب خشونت علیه معترضان متهم کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تحریم‌ها شامل مسدود‌سازی اموال و ممنوعیت سفر علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، پسر وی و همچنین چند تن از مقام‌های این کشور می‌شود. این تحریم‌ها نخستین بار است که از سوی قدرت‌های اصلی غربی در واکنش به بحران بلاروس علیه مقام‌های این کشور وضع می‌شود. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس گفت، لوکاشنکو باید هزینه اقدامات نقض‌کننده حقوق بشر را که ما شاهدش هستیم، بپردازد.

فرانسوا فیلیپه شامپاین، وزیر خارجه کانادا نیز گفت: همراهی ما با مردم بلاروس تمامی ندارد و اینجا به پایان نمی‌رسد. این گام نخست است. ما به همکاری با شرکای بین‌المللی برای انجام این کار ادامه می‌دهیم که ممکن است به تحریم‌های بیشتر با توجه به اوضاع در این کشور منجر شود. اتحادیه اروپا گفته که تحریم‌هایی را علیه برخی مقام‌های بلاروس وضع می‌کند، اما هنوز فهرست آن را نهایی نکرده است. بعد از دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با رهبر مخالفان بلاروس در سفر وی به لیتوانی، صدراعظم آلمان هم گفت قصد دارد با «سوتلانا تیخانوفسکایا» رهبر مخالفان بلاروس گفتگو کند. «آنگلا مرکل» در سخنانی در پارلمان آلمان ضمن اعلام تصمیمش، «شجاعت» رهبر مخالفان بلاروس را ستود.

مرکل که در حال حاضر رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست گفت آلمان «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور منتخب بلاروس را به عنوان پیروز انتخابات به رسمیت نشناخته و در ادامه از برخورد دولت بلاروس با معترضان انتقاد کرد. پیش‌تر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه مواضع مداخله‌جویانه خود درباره بلاروس با رهبر مخالفان این کشور دیدار کرده بود. به دنبال برگزاری انتخابات ماه اوت در بلاروس که به پیروزی لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا منتهی شد، موجی از اعتراضات در این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات به راه افتاده که همچنان ادامه دارد.

تیخانوفسکایا، رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات تنها ۱۲/ ۱۰ درصد آرای انتخاباتی را به دست آورد، اما تاکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را به رسمیت نشناخته است. تیخانوفسکایا بعد از شکست در انتخابات به کشور لیتوانی گریخت و در آنجا ضمن اتهام‌زنی درباره تقلب در انتخابات، در حال رایزنی و دیدار با مقام‌های امریکایی و برخی کشور‌های اروپایی علیه لوکاشنکو است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار