کد خبر: 1021621
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
لزوم گفتمان‌سازی امر به معروف ونهی از منکر
نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: منکرات در جمهوری اسلامی یک سطح بالاتری دارد، امروز باید منکرات را در جمهوری اسلامی بازتعریف کرد مثلا اشرافیگری و تجمل‌گرایی منکر است و ساده‌زیستی یک معروف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی صبح امروز در دیدار با مسوولان ستاد استانی و شهرستانی امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، چرایی امر به معروف و نهی از منکر در کلام سیدالشهدا اولین نکته‌ای بود که به آن اشاره کرد و اظهار داشت: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند قصد اصلاح دارد که امام حسین(ع) می‌فرمایند، من بخاطر مچ‌گیری و یا تخریب امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنیم بلکه بخاطر اصلاح است.

وی افزود: اگر چرایی نصیحت فرزندان، توصیه به برادر و اینکه دانشجو موازین اسلامی را رعایت کند، معلوم باشد هم کسانی که امر به معروف می‌شوند و هم کسانی که از منکر نهی می‌شوند و افرادی که در معرض این چیزها قرار می‌گیرند، معلوم می‌شود که این کارها همه‌اش بخاطر اصلاح است. 

وی ادامه داد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر، اخلاص حرف اول را می‌زند، یعنی شخص درصدد این نباشد که خدای ناکرده در فضایی مچ‌گیری کند، هر کس از ارتکاب منکر توسط دیگران ناراحت شد آن می‌تواند اینکار را انجام دهد نه اینکه منتظر باشد آن فرد کاری انجام دهد بعد مچ‌گیری نماید.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان تاکید کرد: گفتمان‌سازی یک حرف اساسی است که همه یاد بگیریم امر به معروف و نهی از منکر را گفتمان کنیم تا پدران، مادران، اساتید و دانشجویان متوجه شوند که این چه کار خوبی است.

وی یادآوری کرد: مرحوم آیت‌الله حق‌شناس گفت، از یکی از مراجع پرسیدند اینکه شما نصیحت می‌کنید، توصیه می‌کنید و همواره موعظه می‌کنید برای چیست، که ایشان فرموده بودند به مصداق این شعر که «چو می‌بینی که نابینا وچاه هست   اگر خاموش بنشینی گناه است» یعنی امر به معروف و نهی از منکر از سطح دینی به سطح انسانی بیاورید که این یک کار فراتر از بحث دین و انسانی و بشری است چون اگر وارد فضای مجازی لجام‌گسیخته شوید فروپاشی خانواده اتفاق می‌افتد.

وی همچنین ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در بحث امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: وقتی آدم با همچنین موضوعی مواجهه می‌کند، باید ظرفیتش بالا باشد که خدای ناکرده از کوره در نرود، رندی و فحاشی نکند که باید فرهنگ‌سازی شود و در ذیل این هست که این حرف را تبیین کرد که همه در زندگی‌شان از این فرصت استفاده کنند و به جای قلمداد کردن تهدید، آن را فرصتی برای جلوگیری از خطا و توصیه به کار خوب بدانند.

حجت‌الاسلام پورذهبی در ادامه پشتیبانی را لازمه اجرای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اگر در اجرای این فریضتیم کار به تناظر لفظی رسید گروه‌های مرجع وناظر مانند دستگاه قضایی و نیروی انتظامی هم باید واقف باشند و دوست داشته باشند و پشتیبانی کنند و این شکلی نشود کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند محکوم شود.

وی اذعان داشت: روش‌شناسی و بروزرسانی یکی از دیگر مسائل مهم در امر به معروف و نهی از منکر است، در فضای مجازی و علم مساله گاهی اوقات فرد چیزی می‌گوید که اشتباه می‌کند و در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند و این منکر در منکر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآور شد: یادمان باشد منکرات در جمهوری اسلامی یک سطح بالاتری دارد، امروز باید منکرات را در جمهوری اسلامی بازتعریف کرد مثلا اشرافیگری و تجمل‌گرایی منکر است و ساده‌زیستی یک معروف است، در وضعیتی که اکنون وجود دارد و روی ریال به ریال آن محاسبه می‌کنیم اسراف معنی ندارد.

به گفته وی، این موضعات هستند که سطح جمهوری اسلامی را بالا می‌آورند بجای اینکه در سطح حجاب و عفاف متوقف شویم منکرات دیگری مانند تبعیض، رانت‌خواری، تشریفات زاید وعدم انقلابی‌گری وجود دارد و باید به این مقوله‌ها پرداخت و این سوال است که اگر ببینیم آیا چنین اتفاقی می‌افتد یا اینکه رودربایستی می‌کنیم که به فلان مسوول برمی‌خورد.  

حجت‌الاسلام پورذهبی ادامه داد: طرف سردمدار مبارزه با بدحجابی و بی‌حجابی می‌شود اما خودش موارد بسیار دیگری دارد و کلامش نفوذ ندارد چون خودش گرفتار مسائل دیگری است که شاید بدتر از این باشد.

وی گفت: این درست نیست که ما یک بدحجاب و بی‌حجاب را نهی کنیم اما کسی که به یک جمعین میلیونی ضربه فکری می‌زند کاری نداشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر